کد خبر: 1233609
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قرار نیست برنامه جدیدی تهیه کنیم و قرار نیست سیاست جدیدی را عنوان کنیم؛ بیان کرد: اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم، قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که به آنجا برسیم.

جوان آنلاین: مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب (دوشنبه، ۲۱ خرداد) در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما با اشاره به برنامه‌های خود، عنوان کرد: در ایام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری در زمانی که در اختیار داشتم این نکته را عنوان کردم که قرار نیست برنامه جدیدی تهیه کنیم و قرار نیست سیاست جدیدی را عنوان کنیم.

به گزارش فارس، وی افزود: سیاست‌های مقام معظم رهبری در این باره مشخص است و نهایتاً کاری که دولت محترم در گذشته بر اساس کارشناسی انجام داده، تبدیل به قانون شده است و طبیعتاً هر دولتی که انتخاب شود باید برنامه نوشته شده را در راستای سیاست‌های کلی اجرا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم اصولاً نباید تا این دوره بیشتر برنامه‌های ما معطل مانده باشد و چشم اندازی که مقام معظم رهبری مشخص کردند و طبق آن باید به کشور اول منطقه تبدیل می‌شدیم، فقر را از بین می‌بردیم و به یک عدالتی می‌رسیدیم، نشان از آن دارد که ما در اجرا نتوانسته‌ایم آن سیاست‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: در نتیجه اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم قطعاً اولویت ما رفتن به سوی سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که ما را به آن نقطه برساند.

پزشکیان گفت: هنگامی که دولت‌ها برنامه‌ای را اعلام می‌کنند. در راستای نیل به آن برنامه‌ها کار‌های کارشناسی را صورت داده‌اند. یعنی هنگامی که دولت برنامه‌ای را ارائه کرده است حتماً در پشتوانه این برنامه هم از نظر منابع هم از نظر نیروی انسانی هم از نظر پیش‌بینی‌های لازم باید اقدامات لازم صورت می‌گرفته است.

وی افزود: ما وظیفه نداریم که دوباره برنامه‌ای را در این راستا طراحی و اجرا کنیم بلکه وظیفه ما این است که برنامه‌ای که دولت با کارشناسی جهت اجرا به مجلس ارائه کرده، روش‌ها و تمهیدات را طوری طراحی کرده است که ما را بتواند به آن اهداف برساند.

او عنوان کرد: قدم اول این است که جهتی که دولت در پیش گرفته بود را ادامه دهیم و سعی کنیم تا برنامه‌ها را به شکل صحیح و به موقع اجرایی کنیم. اگر در ارزیابی‌هایی که در آینده ممکن است شکل بگیرد آنگاه مشخص شود که برنامه یا نیرو‌هایی که در آن وجود دارد ممکن است از نظر اجرایی نواقصی داشته باشند، اصلاحاتی باید در مسیر شکل بگیرد.

پزشکیان عنوان کرد: در غیر اینصورت اصولاً هر لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود پیش از ارائه توسط کارشناسان با توجه به منابع در اختیار بررسی می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اظهار کرد: مشکلی که ما معمولا در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها با آن روبرو هستیم که یکی از اساسی‌ترین مشکلات است، این است که هر کسی مسیر اجرای برنامه را تغییر داده و راه دیگری را انتخاب می‌کند. در صورتی که از نظر علمی مسیر اجرای برنامه مشخص است و باید طبق آن اجرایی شود.

وی افزود: وظیفه فردی که به جای نفر قبلی در مسئولیت حاضر می‌شود این است که راه تعیین شده را طی کند نه اینکه راه جدیدی را طراحی کند. اگر راه نامناسب بوده است آنگاه باید نشست کارشناسی مجددی برای آن برگزار شود، اما اگر راه مناسب است آنگاه لزومی وجود ندارد که برنامه جدیدی را طراحی کرده و بنویسیم.

پزشکیان با بیان اینکه نقشه و مسیر راه مشخص است و مجریان باید مسیر دسترسی و دستیابی به هدف را دنبال کنند، تصریح کرد: در نتیجه نیاز به اینکه مجدداً برای این برنامه یک برنامه جدید را طراحی کنیم، وجود ندارد و ممکن است با انجام این کار همه مسیر برنامه تغییر پیدا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به تناقضات احتمالی برنامه هفتم توسعه با برنامه دولت خود تأکید کرد: تناقض اگر در جهت خلاف سیاست باشد آنگاه باید اصلاح شود، ولی اگر این برنامه در جهت آن سیاست باشد طبیعتاً باید اجرایی شود. اگر این برنامه نیاز به یک بازنگری جهت تسریع در اجرا دارد باید استراتژیک ما را به آنجا برساند را پیاده کرد.

وی ادامه داد: معمولا در سیستم‌هایی که در دنیا وجود دارد و مطالعاتی که انجام شده، بانک جهانی ۴۰ کشور را مطالعه کرده است که چگونه دولت‌ها می‌توانند ساختار و روند به سمت هدف را اصلاح کنند و بتوانند مسیر صحیح را طی کنند. کاری که باید در دولت انجام دهیم این است که اید مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به آن هدف برسانند.

پزشکیان افزود: اصلاحات و تجربیات بین‌المللی آنچه در اختیار کارشناسان قرار داده است که سه اصل و ۵ استراتژی بر اساس آن تعیین شده است. یعنی ما جهت رسیدن به این اهداف در مسیر باید آن را انجام دهیم که سه اصل؛ اول، مسئولیت پذیری، دوم، روش و راه و سوم، پاسخگویی هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود عنوان کرد: هیچ حاکمیت و دولتی در این ۴۰ کشور مطالعه شده بدون این اصول نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند. یعنی اگر می‌خواهیم کشور به اهداف خود دست پیدا کند باید مشخص شود که چه کسی مسئول است، چه باید بکند و اگر نکرد باید پاسخگو باشد.

وی افزود: چرا که در کشور بنگاه‌های بسیاری داریم که در اختیار برخی افراد قرار دارند، کار را به عهده گرفته‌اند، مدیریت می‌کنند ضرر می‌دهند و به آن‌ها فوق العاده مدیریت پرداخت می‌کنیم. در حالی که ما در هیچ کجای جهان شاهد نیستیم که به مدیری که سیستم را تخریب و از هدف دور می‌کند هیچ‌گاه فوق العاده مدیریت پرداخت نمی‌کنند.

پزشکیان با اشاره به ۵ استراتژی بین المللی در حوزه مدیریت بیان کرد: اول، مدیریت عملکرد نیروی انسانی است. دوم، پرداخت دستمزد بر اساس فعالیت افراد است، اگر در سیستم اداری یا تغییراتی که می‌خواهد ما را به هدف برساند، پرداخت را بر اساس عملکرد به نیرو‌های انسانی انجام دهیم، نه بر اساس روز کاری. چرا که این روش می‌تواند ما را راحت‌تر به هدف برساند.

وی ادامه داد: سوم، استراتژی بعدی اعطای اختیارات است. یعنی ما باید به آن‌ها اختیار واگذار کنیم تا بتوانند فعالیت مد نظر را انجام دهند. چهارم، کنترات می‌بندند که خدمت یا هدفی را به یک کارگروه واگذار می‌کنند و در صورت اینکه کارگروه مذکور توانست به هدف مشخص دست پیدا کند آنگاه منابع مالی را دریافت خواهد کرد. پنجم، مدیریت عملکردی است که اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم باید در روش اجرای کار میان نیرو‌های انسانی یک تغییراتی به وجود بیاوریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در بازه کنونی هیچ کسی مسئولیت را قبول نمی‌کند و مدیرانی مشغول به کار می‌شوند که از برنامه مطلع نیستند و آن را اجرا نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: کاری که باید حاکمیت انجام بدهد این است که هر مدیری که می‌خواهد مسئولیت را قبول کند اصولاً باید بپذیرد که ما را به هدف مشخص شده خواهد رساند وگرنه باید پاسخگو باشد.

وی افزود: مدیران بسیاری داریم که نه تنها ما را به هدف مشخص خود نمی‌رسانند بلکه وضعیت را بدتر می‌کنند و فوق العاده مدیریت دریافت کرده و ادعای ریاست هم دارند. اصلاحات و تغییرات اساسی باید در نوع برخورد با مدیران شکل بگیرد.

پزشکیان ادامه داد: چرا که علت عدم توفیق در دستیابی برنامه‌های توسعه مانند برنامه ششم توسعه به اهداف خود این است که افرادی که در سیستم حضور داشتند اصلاً از این برنامه خبر نداشتند و هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای آن را نداشتند. یعنی مجموعه عوامل باعث می‌شود که ما را از دستیابی اهداف خود دور سازد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
اولویت شما ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار