کد خبر: 1229765
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
تقسیم تهران به سه استان و تشکیل استان‌های تهران شرقی و غربی مدتی است، مطرح شده، اما این مطالبه از چه زمانی ایجاد شد و چه وقت اجرایی می‌شود.

جوان آنلاین: در جلسه هیأت دولت در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ لایحه تأسیس استان البرز تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد و در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ هفت تیر ۱۳۸۹ استان البرز به طور رسمی شکل گرفت.

به گزارش مهر، پس از تشکیل استان البرز در غرب تهران، زمزمه جدایی شهرهای شرقی استان تهران به مرکزیت ورامین نیز شنیده می‌شد و امام جمعه موقت ورامین بارها در خطبه‌های نماز جمعه و نیز جلسات کارشناسی بر ضرورت انجام این کار تاکید کرد.

مطالبه تشکیل استان جدید در شرق تهران از چه زمانی مطرح شد؟

حجت الاسلام سیدمحسن محمودی در یکی از خطبه‌های نماز جمعه اوایل دهه ۹۰ اظهار کرد: این نقد را به مسؤولان عالی رتبه و استان داریم که شهرستان‌های استان تهران خاصه جنوب تهران در سایه پایتخت مورد غفلت جدی قرار گرفته‌اند و وعده‌های داده شده به این مناطق عملیاتی نشده است و به همین خاطر بارها گفته ایم تا زمانی که شهرستان‌های استان تهران گرفتار سایه سنگین پایتخت کشور باشند همین وضعیت ادامه خواهد داشتم، تأسیس استان خرداد یک ضرورت برای فریادرسی به مردم و شکوفایی اقتصادی و صنعتی منطقه است تا از این وضعیت خارج شویم.

کرج در زمان جدایی از تهران جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۳۳۷ هزار نفر داشت و جمعیت شهرستان ورامین آن زمان (شامل شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک) با احتساب اتباع خارجی ساکن در این منطقه حدود ۸۰۰ هزار نفر بود، که همین مساله مطالبات برای جدایی از تهران و نیاز به خدمت رسانی بهتر را بیش از پیش جدی می‌ساخت.

اما آن روزها در سال‌های پایانی دولت دوم محمود احمدی نژاد بودیم و محسن منصوری، معاون اجرایی فعلی رئیس جمهور فرماندار ورامین بود و به خوبی مطالبات مردم برای جدایی از تهران و لزوم ایجاد استان جدید در شرق تهران را درک می‌کرد.

صفر تا ۱۰۰ تشکیل استان تهران شرقی و غربی

ولی دولت وقت در آن روزها امکان ایجاد استان جدید را نداشت و وعده ایجاد فرمانداری ویژه به مردم ورامین داده شد، که این وعده نیز هیچگاه در آن دولت عملی نشد.

دولت حجت الاسلام حسن روحانی هم عزمی برای ورود در تقسیمات کشوری نداشت و بسیاری از مطالبات و وعده‌ها برای تقسیمات کشوری بر زمین ماند، تا در نهایت دولت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روی کار بیاید و بالاخره فرمانداری ویژه ورامین در جلسه مورخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱، به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمان تصدی محسن منصوری در استانداری تهران ابلاغ شود.

پس از آن و در دوره استانداری محسن منصوری در تهران هیأت وزیران در جلسه مورخ ۸ تیر ۱۴۰۱، به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر دایر نمودن فرمانداری ویژه در شهریار در غرب استان تهران نیز موافقت کرد و اکنون مطالبه ایجاد سه استان در استان تهران به طور جدی مطرح شده است.

رئیس جمهور: باید در تقسیمات کشوری در استان تهران تجدید نظر شود

این بار گفته می‌شود، قرار است، استان تهران مرکزی به مرکزیت تهران باقی بماند و در شرق، استان تهران شرقی به مرکزیت ورامین و در غرب استان تهران غربی به مرکزیت شهریار تشکیل شود.

رئیس جمهور در سفر آبان ماه سال گذشته خود به شهریار به صراحت اعلام کرد: با توجه به توسعه شهرهای اندیشه، شهریار و دیگر شهرستان‌های اطراف باید در تقسیمات کشوری تجدیدنظر شود.

صفر تا ۱۰۰ تشکیل استان تهران شرقی و غربی

وی گفت: باید در این مناطق به اقتضای توسعه‌ای که صورت گرفته تجدیدنظری در تقسیمات کشوری در سطح شهرستان‌ها و استان انجام شود؛ تجدیدنظر در تقسیمات کشوری این منطقه جزو برنامه‌های دولت است و کارشناسان مربوطه در حال بررسی‌های لازم هستند تا ارتقای تقسیمات کشوری در این منطقه به منطقی‌ترین شکل ممکن صورت گیرد.

کدام شهرستان‌ها در تهران شرقی و کدام در تهران غربی قرار می‌گیرند

اما جزئیات این طرح چیست و در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد و صرف یک مطالبه است، یا برنامه کلی برای این مساله وجود دارد، سوالی است، که از اظهار نظرهای مسؤولان دولت پاسخ آن اینچنین بر می‌آید، که تشکیل استان‌های جدید در غرب و شرق تهران به‌عنوان یک برنامه کلی و جدی در دست بررسی بوده و دولت در اجرای آن مصمم است.

استاندار تهران در پاسخ به این سوال که چه شهرستان‌هایی در تهران غربی، چه شهرستان‌هایی در تهران شرقی و کدام شهرستان در تهران مرکزی قرار دارد، به خبرنگار مهر گفت: جدایی برخی شهرستان‌ها از استان تهران قطعی و برخی دیگر در حال کار کارشناسی است.

علیرضا فخاری افزود: جدایی پنج شهرستان قدس، ملارد، شهریار، رباط کریم و بهارستان از تهران مرکزی و وجود این چهار شهرستان در استان تهران غربی و از آن سو جدایی چهار شهرستان ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت از تهران مرکزی و وجود این چهار شهرستان در استان تهران شرقی قطعی است.

وی گفت: بر اساس طرح کنونی تهران، شمیرانات، ری، دماوند، اسلامشهر، پردیس و فیروزکوه از تهران جدا نمی‌شود و برخی دیگر از شهرستان‌ها نیز در حال کار کارشناسی است.

صفر تا ۱۰۰ تشکیل استان تهران شرقی و غربی

جزئیات تشکیل استان تهران غربی و شرقی

نماینده عالی دولت در استان تهران با بیان اینکه رسیدگی به شهرهای اقماری اطراف تهران اهمیت ویژه ای دارد، گفت: در این طرح مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی دیده می‌شود و باید خدمات رسانی قوی‌تر و بهتری به مردم انجام شود.

وی گفت: مطالعات این طرح مدت زیادی است آغاز شده و باید با شرایط امروز جمعیتی طرح را منطبق کنیم، بر اساس سرشماری‌ها در غرب استان تهران در این شهرستان‌ها نزدیک به دو و نیم میلیون نفر جمعیت و در جنوب شرقی استان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم، لذا به لحاظ گسترش جمعیت باید ملاحظاتی را در نظر بگیریم.

استاندار تهران ادامه داد: ملاحظات سرزمینی، جمعیتی و جغرافیایی هر دو منطقه و چگونگی تأمین زیرساخت‌ها بسیار مهم است، بی تردید تقسیم و تفکیک زیرساخت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و قطعاً باید مطالعات میزان خدماتی که مردم باید در هر دو استان بگیرند، کامل شود. باید مباحث اقلیمی و جمعیتی هم به لحاظ ترکیب دارای منطق باشد.

فخاری تأکید کرد: ترکیب بندی جمعیتی در بخش غربی استان تقریباً با عدم تجانس همراه بوده و در بخش جنوب شرقی دارای تجانس است و به لحاظ گویش و سایر مولفه‌هایی که تأثیرگذار است همانند مؤلفه‌های اجتماعی، ممکن است در نقاطی ناهمگونی و در جاهایی همگونی داشته باشیم.

در مجلس یازدهم مخالفت‌هایی با طرح تقسیم استان تهران شنیده می‌شد، اما اکنون و با روی کار آمدن مجلس دوازدهم و عدم راهیابی برخی مخالفان به این مجلس باید منتظر اجرای هرچه سریع‌تر تقسیم استان تهران باشیم.

صفر تا ۱۰۰ تشکیل استان تهران شرقی و غربی

عزم دولت جدی باشد تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد تقسیم استان تهران خواهیم بود

یک کارشناس و فعال حقوقی به خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین هدف از تقسیمات کشوری تسهیل اداره امور عمومی، سیاسی، انسانی، طبیعی، اقتصادی و فرهنگی است، تأسیس یک استان یا تقسیم یک استان به چند استان از حیطه اختیارات دولت خارج است.

محمدرضا کمیزی گفت: در مورد استان شدن برخی مناطق دولت باید لایحه به مجلس بدهد یا نمایندگان در قالب طرح تقاضا کنند، در مجلس تصویب شود و با تأیید شورای نگهبان استان جدیدالتأسیس به صورت مصوبه قانونی مجلس ابلاغ شود.

وی در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید مجلس دوازدهم لایحه تقسیم استان تهران به سه استان را تصویب کند یا خیر؟» گفت: بله، فکر نمی‌کنم، با توجه به مباحث کارشناسی انجام شده و توجیهات و ضرورت‌ها مانعی بر سر تصویب لایحه تقسیم استان تهران وجود داشته باشد.

کمیزی در مورد زمان احتمالی تصویب این لایحه در مجلس نیز گفت: مجلس حدوداً ی چهار ماه لایحه احتمالی مذکور را تصویب می‌کند و به نظر می‌رسد، اگر عزم دولت به اندازه کافی جدی باشد، تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد تقسیم استان تهران به سه استان تهران مرکزی، شرقی و غربی باشیم.

مداخله غیرکارشناسی از برخی تریبون‌ها صحیح نیست

صفر تا ۱۰۰ تشکیل استان تهران شرقی و غربی

 

برخی از مناطق و شهرستان‌های استان تهران جمعیت قابل ملاحظه اتباع دارند و نیاز به تشکیلات قوی‌تری در این شهرستان‌ها وجود دارد، پیش از این برای دریافت خدمات انتظامی همه مردم استان تهران مجبور بودند، به تهران بزرگ و یا کرج مراجعه کنند، اما بعدها و با پیگیری‌های انجام شده و ایجاد فرماندهی انتظامی غرب استان تهران با محوریت شهریار و شرق استان تهران با محوریت ورامین شاهد خدمات رسانی بهتر به مردم در این خصوص هستیم.

این تجربه خوب می‌تواند، برای تمام ادارات و ساختار اداری انجام شود، کما اینکه در حال حاضر نیز برخی ادارات کل تهران، مختص خود تهران است و برای شهرستان ادارات کل جدا وجود دارد، در اصل لزوم و وجوب این طرح شک و تردیدی نیست، اما ممکن است در جزئیات اختلافاتی باشد در مورد آن‌ها هم هرچه تصمیم نهایی باشد، باید همه تابع قانون باشیم و برخی موضع گیری های پوپولیستی از برخی تریبون‌ها در شأن مردم و صاحبان تریبون نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار