کد خبر: 1199389
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سهیل اسعد، دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مردمی عمار:
برای خلق اثر هنری با تکنولوژی مواجه می‌شوید و در هالیوود تکنولوژی روح هنر است، اما در عمار روح هنر، وجدان و اخلاق است. در عمار مردم با هنر خود در افکار حاکمیت اثر می‌گذارند، حال آنکه در سایر موارد حاکمیت از هنر به عنوان ابزاری جهت تأثیرگذاری بر افکار عمومی بهره می‌برد.
مصطفی شاه کرمی

جوان آنلاین: جشنواره عمار یکنواخت بودن هنر و سینما را تغییر داده و سینمای بدون سانسور است. این جشنواره واسطه‌های بین تولید و مصرف را حذف و بستری برای گفتمان تفکر انتقادی باز کرده است. در جشنواره عمار باور داریم هنر، تفکر را می‌سازد و تفکر سازنده هنر است.
سهیل اسعد، دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مردمی عمار در نشست خبری این رویداد که روز گذشته با گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار راه بیت‌المقدس در محل موزه هنر‌های معاصر فلسطین برگزار شد، با اشاره به اینکه جشنواره عمار به عنوان جشنواره انقلاب معرفی می‌شود به تحول‌های این رویداد اشاره کرد و گفت: جشنواره عمار باید تجلی واقعی مردمی بودن باشد. عمار نمونه‌ای معرفی کرده است که در آن اقتصاد و امکانات اصالت ندارد و امکانات جزء کوچکی از معادله هنر، رسانه و سینما در عمار است. در عمار، اتحاد مخاطبان و تولید‌کننده را شاهد هستیم و مخاطب هم تولید‌کننده است. در جشنواره عمار باور داریم هنر تفکر را می‌سازد و تفکر سازنده هنر است.

قالب هنری جهاد تبیین
اسعد با اشاره به ارتباط تکنولوژی با محتوا ادامه داد: برای خلق اثر هنری با تکنولوژی مواجه می‌شوید و در هالیوود تکنولوژی روح هنر است، اما در عمار روح هنر، وجدان و اخلاق است. در عمار مردم با هنر خود در افکار حاکمیت اثر می‌گذارند، حال آنکه در سایر موارد حاکمیت از هنر به عنوان ابزاری جهت تأثیرگذاری بر افکار عمومی بهره می‌برد.
دبیر جشنواره در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: عمار سینمای بدون سانسور است و واسطه‌های بین تولید و مصرف را حذف کرده است. عمار بستری برای گفتمان تفکر انتقادی باز کرده است. عمار مدرسه‌ای سیار است. عمار یکنواخت بودن هنر و سینما را تغییر داده و صدای مستقیم مردم بدون ترجمه است. عمار سینمای حیات است، عمار قالب مسالمت‌آمیز اعتراضات مردم است. عمار رساندن پیغام با مخاطبان حداکثری و قالب هنری جهاد تبیین است.
حمید صالحی، دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره فیلم عمار نیز با اشاره به اینکه تاکنون ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده، اظهار داشت: محور اصلی جشنواره امسال به صورت ویژه «پویش سراسری فلسطین ما» است. رویکرد‌های جدیدی نظیر بخش نظم جدید جهانی و بخش آرمان امام روح‌الله به جشنواره امسال اضافه شده است. فیلمسازان می‌توانند تا دهم آذر‌ماه آثار مرتبط خود با این بخش‌ها را به دبیرخانه ارسال کنند.


امروز نیازمند تبیین و تفسیر واقعیات هستیم
علی‌محمد مؤدب، شاعر و نویسنده کشورمان که سابقه حضور در بخش داوری ادوار گذشته جشنواره مردمی فیلم عمار را در کارنامه دارد نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه بسیار شنیدیم که فلسطین کلید کوچک رازآلود است که مژده‌های بزرگی در نام خود دارد، افزود: معتقدم با این وضعیتی که امروز در فلسطین ایجاد شده است بیشتر به معنای آن پی می‌بریم. از گذشته شاعران و نویسندگان بسیاری در این راه شهید شدند که ناجی‌العلی، مصطفی عقاد و غسان کنفانی در راه آرمان فلسطین نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. همچنین خوب است جشنواره عمار توجه بیشتری در معرفی این اشخاص داشته باشد. الان به‌خاطر فرصتی که تکنولوژی پدید آورده است، مستضعفان جهان در حال استفاده از آن برای انعکاس و نمایش بخش کوچکی از فجایع غزه و فلسطین هستند. امروز ما دیگر نیازی به روایت نداریم، بلکه بیشتر از هر چیز دیگری نیازمند تبیین و تفسیر واقعیات هستیم و باید از رسانه و هنر در این زمینه بهره ببریم.


اهالی هنر و رسانه، رزمندگان کلمه
در بخش دیگری از این مراسم خالد القدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران بیان کرد: یک ایده قابل کشتن نیست. در نیویورک میلیون‌ها نفر در دفاع از فلسطین به خیابان آمدند که ما معتقدیم برای ساختن روایت باید به سراغ حقیقت برویم، اما اسرائیلی‌ها به سراغ بازاریابی می‌روند، بنابراین بازاریابی بسیار مهم است.
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ادامه خطاب به اهالی رسانه و هنرمندان افزود:‌ای عزیزان، شما رزمندگان کلمه هستید. شاید نقش قلم شما تأثیر‌گذارتر از گلوله‌هایی باشد که به سمت رژیم صهیونیستی شلیک می‌شود. تعدادی از نویسندگان و کارگردانان در ایران و دیگر کشور‌ها با من دیدار و آمادگی خود را برای تولید آثار در مورد مقاومت مردم غزه اعلام کردند. بسیاری از رسانه‌های دنیا در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دارد و کمتر فیلمی را می‌بینیم که واقعیت مظلومیت مردم فلسطین را نشان دهد. اکثر فیلم‌ها برای جلب رضایت سفارش‌دهندگان ساخته شده‌اند، حتی در فیلمی که راجع به آبراهام لینکلن ساختند، اینگونه روایت کردند که او علاوه بر حمایت از سیاهپوستان از صهیونیست‌ها هم حمایت کرد که این موضوع دروغ است. امروز واقعیت آنچه در غزه و فلسطین می‌گذرد خارج از تمدن غربی نیست. اگر تاریخ بخوانیم حتماً جنایاتی را که همین غربی‌ها در حق بومیان استرالیایی، مسلمانان الجزایر یا مردم ویتنام کردند، می‌بینیم.


ظرفیت بیمارستان الشفا برای فیلمسازی
القدومی ادامه داد: اول از هر چیز ساخت روایت بسیار مهم است و پس از آن بازاریابی روایت اهمیت زیادی دارد. امروزه روایت کودکان فلسطین، نه به واسطه بازی رسانه‌ای، بلکه به علت همدردی با قربانی‌ها و بعد از آن رد شبهه‌هاست. ما تا امروز موتور جست‌وجوگر اسلامی نداشتیم و صفحه سرچ گوگل تا قبل از عملیات طوفان‌الاقصی، ابتدا اسرائیل را بالا می‌آورد، اما الان کشتار جمعی مردم غزه بالا می‌آید. جنایات امروز فلسطین و غزه نمایانگر تمدن واقعی غرب است و وظیفه رسانه‌ها انعکاس این مسئله است.
وی با اشاره به سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: رژیم صهیونیستی به واسطه غافلگیری، بخشی از مردم و سربازان خود را هدف توپخانه و گلوله‌باران قرار داد. همچنین سر بریدن کودکان توسط حماس دروغ بزرگ اسرائیلی‌ها از جنس اقدامات بی‌رحمانه خود آنهاست.
نماینده جنبش حماس در کشورمان اظهار داشت: اشغالگران فرانسوی در الجزایر سر بچه‌ها را بریدند و با آن عکس گرفتند، تصویر امریکایی‌ها با زنان برهنه ویت‌کنگی در ذهن ما هست. بحمدالله روز هفتم اکتبر پیروز شدیم، اما امروز قربانیان مظلوم دلیل درماندگی دشمن است و تنها دستاورد نظامی دشمن، محاصره بیمارستان‌هاست.
خالد القدومی در پایان خاطرنشان کرد: برای چه اجازه نمی‌دهند که خبرنگاران وارد این بیمارستان شوند و گزارش بگیرند! نه اجازه می‌دهند کمک‌های پزشکی به غزه وارد شود، نه اجازه خروج کلمه‌ای از غزه را می‌دهند. هنرمندان می‌توانند در مورد بیمارستان الشفا هزاران فیلم تولید کنند. امیدوارم که شاهد ایفای نقش تاریخی هنرمندان ایرانی و فلسطینی با همکاری همدیگر باشیم. از حکام عرب می‌خواهم کنار بروند تا دیگران بتوانند به غزه یاری برسانند. حکام عرب چگونه می‌توانند پاسخگوی خون این کودکان و شهیدان در برابر خدا باشند. کل این نبرد، جهاد کلمه است. این سکوت و انفعال حکام عرب به آن معنا نیست که نویسندگان و ادبای عرب هم سکوت کنند.
در پایان این نشست از پوستر بخش فیلم ما با عنوان «فلسطین ما» با محوریت همبستگی با مردم مظلوم فلسطین رونمایی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار