کد خبر: 1083301
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کمتر از هشت روز بعد از حمله موشکی - پهپادی یمنی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو در جده، از ساعت ۱۹ شب گذشته با توافق بین ائتلاف سعودی با یمنی‌ها، آتش جنگ در یمن آرام گرفت تا بیش از هر موقع دیگری اهمیت قدرت نظامی در تداوم جنگ مشخص شود.

کمتر از هشت روز بعد از حمله موشکی - پهپادی یمنی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو در جده، از ساعت ۱۹ شب گذشته با توافق بین ائتلاف سعودی با یمنی‌ها، آتش جنگ در یمن آرام گرفت تا بیش از هر موقع دیگری اهمیت قدرت نظامی در تداوم جنگ مشخص شود. یمنی‌ها ابتدا سعودی‌ها را مجبور کردند که برای اولین بار طی هشت سال گذشته جنگ را در شروع رمضان به طور یکجانبه متوقف کنند و حالا هم به یک توافق آتش‌بس با آن‌ها رسیده‌اند.

جنگ عربستان سعودی علیه یمن از ساعت ۱۹ دیشب، برای چندمین بار طی هشت سال گذشته موقتاً متوقف شد. آتش‌بسی که با پادرمیانی هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن، بعد از چند روز مذاکره به دست آمده، در طول ماه رمضان و یک ماه بعد از آن، به مدت دو ماه کامل ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروندبرگ دیروز گفت که طرف‌های یمنی با پیشنهاد سازمان ملل برای آتش‌بس به مدت دو ماه موافقت کردند و این آتش‌بس از ساعت هفت شب شنبه اجرایی شده است. به گفته فرستاده ویژه سازمان ملل، آتش‌بس قابل تمدید است و آنگونه که گروندبرگ گفته، طرفین پذیرفته‌اند که در جریان این آتش‌بس از هرگونه تهاجم نظامی، عملیات زمینی و دریایی در داخل یا خارج یمن خودداری کنند. طرفین همچنین پذیرفته‌اند علیه ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی به بنادر الحدیده اقدام نکنند و پرواز‌های تجاری به فرودگاه صنعا نیز از سر گرفته خواهد شد. طرفین همچنین توافق کرده‌اند که باز کردن راه‌ها در تعز و استان‌های دیگر را نیز بررسی کنند. گروندبرگ از انصارالله یمن و دولت مستعفی به دلیل نشان دادن حسن نیت و دادن امتیاز‌های ضروری برای رسیدن به این توافق تشکر کرد و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن استقبال از آتش‌بس ابراز امیدواری کرد که روند سیاسی برای تحقق صلح دائمی آغاز شود. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا از آتش‌بس یمن استقبال کرد، اما آن را ناکافی خوانده و گفته که باید آتش‌بس به طور کامل برقرار شود و جنگ پایان یابد. همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن استقبال از آتش‌بس که اجازه ورود کشتی‌های حامل مواد غذایی و سوخت و همچنین بازگشایی نسبی فرودگاه صنعا را می‌دهد، ابراز امیدواری کرد این اقدام بتواند مقدمه‌ای برای رفع کامل محاصره و برقراری دائم آتش‌بس در راستای یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران یمن باشد.
نگرانی از نفت ۲۰۰ دلاری
ظاهراً آتش‌بس با پادرمیانی سازمان ملل و بعد از چند روز مذاکره بین انصارالله و ائتلاف سعودی انجام شده، ولی توافق بر سر این آتش‌بس که کمتر از ۱۰ روز بعد از حمله موشکی پهپادی جمعه قبل یمنی‌ها به تأسیسات ذخیره سوخت آرامکو انجام شده، نمی‌تواند اتفاقی باشد. جمعه هفته قبل، انصارالله یمن در یک حمله موشکی-پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو در جده عربستان را هدف قرار دادند. این حمله، که ظاهراً بعد از حمله سال ۲۰۱۹ به تأسیسات آرامکو، شدید‌ترین حمله بوده، باعث آتش‌سوزی در دست‌کم دو مخزن ذخیره سوخت شد. تصاویری که بعد از این حمله گرفته شد، حجم گسترده از آتش‌سوزی در این تأسیسات را نشان داد. این حمله موشکی که با کاهش عرضه انرژی در اثر جنگ اوکراین همزمان شد، قیمت جهان نفت را به بالای ۱۲۰ درلار رساند. حجم آتش‌سوزی به در دو مخزن نفتی تأسیسات آرامکو در جده به اندازه‌ای گسترده بود که شبکه العربیه عربستان به فاصله ۲۴ ساعت بعد اعلام کرد حریق با کمک ۵۰ تیم آتش‌نشانی مهار شده است. با این حال، دو روز بعد از حمله به تأسیسات نفتی در جده، خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ارسال شده از شرکت تصویربرداری Planet Labs PBC مستقر در سان فرانسیسکو، تصاویر ماهواره‌ای را از آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات نفتی آرامکو عربستان در جده منتشر کردو نوشت: «تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط این گروه نشان می‌دهد که آتش همچنان در آرامکو شعله‌ور است.» واکنش ریاض و تحولات بعدی هم نشان داد ضریه وارد شده به آرامکو، بزرگ‌تر از آن چیزی بوده که روایت رسمی در عربستان آن را اعلام کرده است. عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل خسارت به تأسیسات نفتی، احتمالاً تولید نفت این کشور کاهش خواهد یافت. بر اساس گزارش یورونیوز، عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان، بعد از حمله یمنی هادر بیانیه خود اعلام کرد که در چنین شرایطی نمی‌تواند امنیت و ثبات را در بازار نفت تضمین کند و برخی کارشناسان در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ هم هشدار دادند که با ادامه‌دار شدن روند بحران انرژی به ویژه در اروپا، قیمت‌های بین‌المللی نفت تا ۲۰۰ دلار هم افزایش خواهد یافت که می‌تواند نرخ تورم جهانی را به ۸ درصد برساند. مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن با تعیین یک مهلت سه روزه برای عربستان هشدار داد که اگر دشمن پاسخ مثبت ندهد گزینه‌های دردناک‌تر به کار گرفته می‌شود. در فاصله‌ای سه روزه از این هشدار، سه شنبه هفته قبل، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد با هدف تسهیل مذاکرات سیاسی که در عربستان انجام می‌شود، به‌صورت یکجانبه آتش‌بس برقرار می‌کند و حالا در فاصله‌ای هشت روزه، خبر توافق برای اتش بس اعلام شده است.
انصارالله: دست‌مان روی ماشه است
محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن گفته که آتش‌بس بعد از تماس‌های صورت گرفته میان صنعا و ائتلاف سعودی و به دنبال حملات اخیر انصارالله در عمق عربستان محقق شده است، ولی در عین حال هشدار داده که میلیون‌ها یمنی دست‌شان روی ماشه است و آماده پیوستن به جنگ هستند. مهدی المشاط نیز هشدار داده در صورتی که عربستان به لغو محاصره و توقف حملات هوایی علیه یمن پایبند مانده، تمامی نیرو‌های خارجی را از خاک و آب‌های یمن خارج کرده و حمایت از شبه‌نظامیان داخلی در یمن را متوقف کند، صنعا آماده است این اعلام را به یک تعهد نهایی و ثابت تبدیل کند. به گفته این مقام یمنی، تعلیق عملیات‌های هجومی شامل جبهه مأرب نیز می‌شود ما آنچه در ابتکارعمل رهبر انقلاب در خصوص مأرب آمده را تکرار می‌کنیم و منتظر پاسخ مثبت می‌مانیم. عبدالملک العجری، عضو تیم مذاکره‌کننده انصارالله در واکنش به اعلام آتش‌بس دو ماهه در این کشور گفت که این آتش‌بس برای کاهش درد و رنج ملت ما و مقدمه‌چینی برای لغو کامل محاصره یمن و رسیدن به راه‌حل نهایی [این بحران]صورت می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار