کد خبر: 976070
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا یک ماه پیش، خروج نظامیان این کشور را از سوریه کلید زد، کرد‌ها اخیراً اخباری درباره تصمیم واشنگتن برای تأسیس چند پایگاه کوچک در منطقه قامشلی که دارای چاه‌های نفت فراوانی است را تأیید کرده‌اند؛ اقدامی که بر تلاش امریکا در سلطه هر چه بیشتر بر منابع نفتی سوریه صحه می‌گذارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به دنبال موضع‌گیری ترامپ درباره خروج نظامیان امریکایی از سوریه، گمانه‌زنی‌ها درباره اقدامات بعدی واشنگتن در سوریه بالا گرفت و بلافاصله پس از آن، موضوع استفاده امریکا از منابع نفتی سوریه مطرح شد. ابعاد این مسئله با موضع‌گیری اخیر شبه‌نظامیان کرد روشن‌تر شده است. کرد‌ها روز شنبه اعلام کردند که واشنگتن قصد دارد در منطقه «قامشلی» سوریه، سه پایگاه کوچک بسازد و هم‌اکنون هم مشغول مکان‌یابی برای ساخت این پایگاه‌هاست. وبگاه اینترنتی «روژوا اینفورمیشن سنتر» وابسته به شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه، در توئیتر نوشته است: «گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه ایالات متحده قصد دارد در «قامشلی» پایگاه نظامی تازه‌ای احداث کند را تأیید می‌کنیم.»‌همچنین در توئیتی تکمیلی آمده است: «سه پایگاه کوچک در قامشلی ساخته می‌شود و ایالات متحده در حال حاضر به دنبال یافتن مکان‌های مناسب است.»

قامشلی مرکز استان «الحسکه» است و تقریباً نیمی از چاه‌های نفت سوریه در این استان قرار دارد. از این رو واضح است که استقرار نیرو‌های امریکایی در قامشلی امکان تسلط بر منابع نفتی این منطقه را برای واشنگتن فراهم می‌کند. این در حالی است که آن‌طور که مقام‌های امریکایی پیش از این گفته‌اند، در استان «دیرالزور» که در مجاورت الحسکه قرار دارد، نیرو‌های امریکایی قرار است در دو پایگاه مستقر شوند. در پی تصمیم ترامپ، نظامیان امریکایی پایگاه‌های خود در شمال و شمال شرق سوریه را ر‌ها کرده و شروع به خروج از سوریه کردند. با این وجود، ترامپ هفته پیش اعلام کرد واشنگتن برای «محافظت از نفت» سوریه، تعداد محدودی نظامی را در شمال این کشور حفظ می‌کند.

چهار شنبه گذشته هم ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده نیرو‌های امریکایی در منطقه غرب آسیا گفته بود که نظامیان امریکایی در دو مقر به فاصله ۴۰ کیلومتر در استان دیرالزور مستقرخواهند شد. به گفته مک‌کنزی، یکی از این پایگاه‌ها در نزدیکی پایگاه گازی «کنکو» (الطابیه) و دیگری در نزدیکی منطقه‌ای در جنوب دیرالزور قرار دارد که امریکایی‌ها از آن با عنوان «روستای سبز» یاد می‌کنند.

همچنین «فرات پست» گزارش داده بود که نیرو‌های امریکایی که پایگاه «الجزره» در غرب شهر «الرقه» در شمال سوریه را تخلیه کرده بودند، به این پایگاه بازگشته‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که نهادی نزدیک به معارضان سوری است هم گزارش کرده بود که امریکا کار ساخت پایگاه نظامی در قامشلی را آغاز کرده است.

این اخبار در شرایطی منتشر می‌شوند که امریکا تا پیش از دستور ماه گذشته ترامپ برای ترک شمال سوریه حدود هزار نظامی در این کشور مستقر کرده بود. مقام‌های امریکایی می‌گویند اغلب این نظامیان سوریه را ترک کرده‌اند. واشنگتن تاکنون از اعلام آمار نظامیانی که قرار است همچنان در شمال سوریه حضور داشته باشند، خودداری کرده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره تحرکات امریکا در منطقه گفته بود: امریکا می‌خواهد میادین نفتی سوریه را تصرف کند تا دولت این کشور نتواند به آن‌ها دست یابد. نفت سوریه قاچاق؛ از این کشور خارج می‌شود و با درآمد حاصل از فروش آن، امریکا از گروه‌های مسلح وفادار به خود حمایت می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار