کد خبر: 729228
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
مهم‌ترين هشدار رهبري خطاب به متوليان امر چيست؟
يكي از مهم‌ترين مواردي كه رهبر معظم انقلاب پس از اعلام نتايج مذاكرات وين بر آن تأكيد كردند، جلوگيري از فضايي است كه در آن ايجاد دو دستگي و دو قطبي شدن فضاي جامعه تشويق شود و همين مسئله بارها و بارها به عنوان يك خط قرمز از سوي رهبري تعيين شده است.
يكي از مهم‌ترين مواردي كه رهبر معظم انقلاب پس از اعلام نتايج مذاكرات وين بر آن تأكيد كردند، جلوگيري از فضايي است كه در آن ايجاد دو دستگي و دو قطبي شدن فضاي جامعه تشويق شود و همين مسئله بارها و بارها به عنوان يك خط قرمز از سوي رهبري تعيين شده است.
اين مسئله نه تنها در مذاكرات هسته‌اي بلكه در مباحث گوناگون از جمله فعاليت‌هاي سياسي از سوي ايشان به فعالان سياسي گوشزد شده است و ايجاد فضاي دو قطبي را زمينه‌ساز سوء‌استفاده دشمنان عنوان كرده‌اند. بديهي است كه دشمن درصدد سوء‌استفاده از فضاي ايجاد شده در خصوص مذاكرات در داخل كشور است تا زمينه دشمني و فرقه‌سازي را فراهم كند.
به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار‌شان با اعضاي هيئت دولت دولتمردان را به پرهيز از دوقطبي كردن جامعه با شعار‌ها و دعواهاي سياسي سفارش كردند و گفتند:«جناح‌بندي‌هاي سياسي اشكالي ندارد اما نبايد جامعه را به دو قطب تبديل كرد زيرا اين كار موجب دلزدگي و خستگي مردم و شكننده شدن محيط جامعه مي‌شود.» (پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، ۵ شهريور ۱۳۹۳) توصيه‌اي كه به نظر مي‌رسد فلسفه و مبناي آن هم در راستاي‌‌ همان چيزي است كه منجر به نامگذاري سال جديد شده است،«سال همدلي و همزباني دولت و ملت در رابطه با مذاكرات هسته‌اي». همچنين مقام معظم رهبري در جمع كارگزاران نظام در روز عيد فطر فرمودند: دنياي اسلام يك نسخه امروز دارد و آن اتحاد است.
در درون كشورها هم همين نسخه وجود دارد؛ ملت‌ها بايد متحد باشند. ملت ايران بايد متحد باشد. از اين قضاياي هسته‌اي و غير هسته‌اي و مانند اينها، دودستگي درست نشود كه هر دسته يك‌جور بگويند - بالاخره يك كاري است دارد انجام مي‌گيرد، مسئولاني دارد، دنبال مي‌كنند؛ ان‌شاءالله آنچه منافع ملي است تشخيص بدهند و دنبال آن باشند- بين مردم نبايد دودستگي به‌وجود بيايد. دشمن اين را مي‌خواهد. الان هم اگر كسي تعقيب كند اين سخن‌پراكني‌هاي بيگانگان را، اين راديو تلويزيون‌ها و اين و بگاه‌هايي كه از طرف آنها دارد همين‌طور مرتب توسعه پيدا مي‌كند و مرتب هم دارند مطلب مي‌دهند، دنبال اين هستند كه بين مردم دودستگي ايجاد كنند؛ نگذاريد دودستگي بشود؛ وحدت را حفظ كنيد، با هم باشيد.»
واقعيت آن است كه چرا جامعه ايران آنچنان‌كه از حيث فرهنگي، مذهبي، قومي و... موزائيك رنگارنگ و متنوعي از گروه‌ها و گرايش‌هاي گوناگون است كه سال‌هاست با حفظ اختلاف سلايق و باورهاي خود در كنار هم زندگي مي‌كنند، در زمينه گرايش‌هاي سياسي خود هم از تنوع قابل‌توجهي برخوردارند و در تحليل‌هاي خود نه الزاماً صفر و صدي كه طيفي و به دور از تحليل‌هاي سياسي و گروهي مي‌انديشند.
همين ويژگي اكثريت افكار عمومي بوده كه در سال‌هاي گذشته سرنوشت انتخابات‌هاي گوناگون را به اشكال مختلفي رقم زده است. در مورد اين توافق هم بسياري از مردم و گروه‌هاي اجتماعي مختلف بر اساس درك و برداشت خود از آنچه رخ داده، نگاه مثبت و منفي دارند و انتقادات و البته تحسين‌هايي دارند كه هرگز نبايد به مبنايي براي ايجاد نوعي شكاف و گسست در جامعه بر مبناي نوع نگاه به موضوع هسته‌اي شود.
نمايندگان و فعالان سياسي با اشاره به همين سخنان است كه بر ضرورت اتحاد و در نظر گرفته شدن منافع ملي تأكيد مي‌كنند و آن را زمينه‌ساز ايجاد جبهه‌اي مقاوم‌تر در برابر استكبار مي‌بينند.
 
 چند‌دستگي در مورد پرونده هسته‌اي به‌ضرر منافع ملي است
محمدصالح جوكار عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم، درباره پرونده هسته‌اي ايران و بررسي برجام در كميسيون امنيت مجلس گفت: تمامي نمايندگان ملت ايران اعتقاد راسخ دارند كه نبايد ذره‌اي از حقوق آنها پايمال شود، از طرفي ما به اعضاي تيم مذاكره‌كننده اعتماد كامل داريم و اميدواريم تمامي برنامه‌هاي پيش‌رو طبق گفته همين دوستان عملياتي شود.
وي درباره بررسي برجام در كميسيون ابراز كرد: طبق قانون صيانت از دستاوردهاي هسته‌اي ما موظف هستيم هر ماه گزارشي را به مجلس ارائه دهيم، از طرفي كميسيون تخصصي نيز در حال شكل‌گيري است. تمامي اين فعاليت‌ها براي بررسي كامل جمع‌بندي مذاكرات است كه از حقوق هسته‌اي ايران دفاع شود.
عضو كميسيون امنيت مجلس در خصوص بعضي رفتار رسانه‌هاي داخلي و خارجي تأكيد كرد: رسانه‌ها براي آرام كردن، يك‌دست كردن و هماهنگ كردن سيستم‌هاي مختلف كشور فعاليت كنند، چنددستگي به‌ضرر كشور است و نبايد مسيري را پيگيري كنند كه خلاف منافع ملي باشد.

   دستاوردهاي جمع‌بندي وين ارزشمند هستند
نوذر شفيعي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز درباره نظارت مجلس بر برجام و جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي گفت: مجلس با تمام قوا بحث نظارت را در پيش دارد، هم كميسيون امنيت ملي و هم كميسيون تخصصي 15 نفره جزء به جزء برجام را بررسي خواهند كرد. وي در ادامه اضافه كرد: هر هفته، با دعوت يكي از اعضاي تيم مذاكره‌كننده به جلسه كميسيون امنيت ملي، بحث مذاكرات و توافقات را بررسي و پيگيري خواهيم كرد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس تأكيد كرد: در هفته آينده با مشخص شدن اعضاي كميسيون تخصصي براي بررسي ابعاد مختلف برجام يك تيم تخصصي به شكل متمركز توافقات انجام شده را بررسي مي‌كند و گزارشات خود را ارائه خواهد داد.
شفيعي تصريح كرد: از طرف مجلس، كميسيون امنيت ملي وظيفه بررسي و ارائه گزارش را به صحن علني داشته لذا تمامي اخبار و نتايج بررسي تنها از اين كانال داراي اعتبار مي‌باشد.
وي درباره امتيازات كسب شده از اين مذاكرات خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم دستاوردهاي اين مذاكرات را با امتيازات داده شده مقايسه كنيم، خواهيم ديد دستاوردهاي تيم مذاكره‌كننده بسيار ارزشمند و غير قابل مقايسه است.

  نتايج جمع‌بندي مذاكرات وين مثبت است
محمد هاشمي‌رفسنجاني رئيس دفتر آيت‌‌الله هاشمي رفسنجاني نيز با اشاره به جمع‌بندي مذاكرات وين گفت: در كل جمع‌بندي مذاكرات وين مثبت بوده و نتايجش هم به دست آمده است.
وي افزود: طرفين بايد راضي باشند كه به نظر بنده طرف ايراني هم خيلي تلاش كردند كه اقدامات خوبي است.
عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اظهارنظر درباره نقاط ضعف جمع‌‌بندي مذاكرات وين را در حوزه متخصصان امر دانست و تصريح كرد: بنده به بخش فني آن وارد نشده‌‌ام، بايد نظر متخصصان را بپرسيد، افراد معمولي نمي‌توانند نسبت به مسائل پيچيده فني اظهارنظر كنند.
هاشمي‌رفسنجاني در پايان خاطر نشان كرد: ارزيابي بنده از توافقنامه مثبت است؛ اين توافقنامه بسيار خوب است و گام بلندي برداشته شده است. ان‌شاء‌الله كه براي ملت ايران مبارك باشد.

  بايد جمع‌بندي مذاكرات را به صورت دقيق بررسي كنيم
ابراهيم آقامحمدي، نماينده مردم خرم‌آباد و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس در بررسي جمع‌بندي مذاكرات وين، خطوط قرمز را محور قرار خواهد داد، گفت: فعلاً درباره جمع‌بندي مذاكرات نمي‌توان نظر و حكم قطعي داد چراكه ما بايد جمع‌بندي مذاكرات را به صورت دقيق بررسي كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه، لغو تمام تحريم‌ها بايد بدون چون و چرا در توافق نهايي گنجانده شود، تصريح كرد: لغو تحريم‌ها از مهم‌ترين مطالبه‌هاي مجلس شوراي اسلامي است. ما نمي‌توانيم قبول كنيم كه اقدامات نقد در مقابل طرف غربي انجام دهيم و در مقابل براي لغو تحريم‌ها، وعده‌هاي نسيه بگيريم.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه موشك‌هاي بالستيك در حوزه دفاعي و امنيتي كشور محسوب مي‌شود و مردم اجازه نمي‌دهند اين حوزه كه با امنيت كشور در ارتباط است وارد مذاكرات هسته‌اي شود، تأكيد كرد: كساني كه مي‌گويند قطعنامه‌هاي قبلي عليه ملت ايران را لغو كرده‌اند بايد پاسخگو باشند كه چرا محدوديت‌هاي موشكي براي ايران لحاظ شده است؛ محدوديت درباره موشك‌هاي بالستيك تكرار قطعنامه‌هاي قبلي است و اقدام جديدي نيست كه برخي از آن ابراز خوشحالي مي‌كنند.
آقامحمدي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران براي دفاع از ملت ايران در مقابل تجاوز نظامي، حق دارد توان موشكي خود را توسعه دهد، اظهار داشت: به هيچ عنوان قابل قبول نيست كه در مذاكرات هسته‌اي به دنبال مطالبه‌هاي فراهسته‌اي باشند و بخواهند به بهانه لغو يا تعليق تحريم‌ها، امنيت كشور را در مقابل تجاوز نظامي احتمالي تضعيف كنند. تضعيف توان دفاعي كشور را در جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي نمي‌پذيريم چون هيچ ارتباطي به موضوع هسته‌اي ندارد و با امنيت ملي در ارتباط است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار