کد خبر: 625144
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
آمريكا بر اين تصور است كه اكنون و به يمن توافق ژنو در گام سوم قرار دارد و بايد آخرين گام را (رابطه) نيز بردارد. طبيعي است كه هر جايي آمريكا وارد شود اسراييل نيز خود را به آن سنجاق مي كند. بر اين اساس مي توان گفت پرز با تغيير رويكرد آمريكا به دنبال وصل كردن خود به واشنگتن در گام سوم آمريكا با ايران (رويكرد تعامل) است تا مگر در گام چهارم (رابطه) اندكي از بحران هويت خود را در منطقه كاهش دهد كه اين تنها در خيال مي گنجد نه در امر واقع ...

اين روزها از برخي مجاري اخبار و مواضع جالبي شنيده مي شود كه به خودي خود مي تواند سياست هاي كلان را با پرسش مواجه كند. مثلا همين سخنان شيمون پرز، رئيس رژيم صهيونيستي كه در كنفرانس تجارت 2013 اظهار تمايل كرده است با رئيس جمهور ايران ملاقات كند. وي در اين كنفرانس گفته است كه «ما ايران را دشمن نمي دانيم»

آيا واقعيت همين است؟ چرا شيمون پرز چنين موضعي را بيان كرده است؟ آيا او فكر مي كند اين پالس يك طرفه جواب مي دهد و رئيس جمهور ايران نيز با وي ملاقات مي كند. در حالي كه تل آويو يكي از راديكال ترين دوره هاي سياسي خود را به همراه بنيامين نتانياهو و اويگدور ليبرمن سپري مي كند.

پيش از اين نيز يكي از مقامات رژيم صهيونيستي درباره خاورميانه گفته بود كه اين منطقه حوزه شن هاي روان است و هر لحظه ممكن است كه سياستي جديد نمايان شود و فضاي سياسي منطقه را به طور كل دگرگون كند.

در برخي مواقع اين سخن به واقعيت نزديك مي شود همانگونه كه تحولات خاورميانه در مرزهاي چسبيده به خاك فلسطين رخ داد و يكي از مهمترين متحدان غرب و تل آويو را از آن گرفت.

اما چرا شيمون پرز چنين موضعي را اتخاذ مي كند؟ طبيعي است كه رژيم صهيونيستي همواره با بحران هويت و مشروعيت در منطقه مواجه بوده است و به هر شكل به دنبال بازسازي چهره خود است. اسراييل در حال حاضر بحران هويت و مشروعيت خود را نه در حوزه اسلامي و ديني بلكه در حوزه عربي مي بيند و بر اين تصور است كه بحران كنوني اش سرزمين و خاك است. اين همان اشتباهي است كه آدرس هاي غلط به پرز داده است.

از سوي ديگر نوع رفتار و موضع گيري دولت جديد ايران باعث شده تا پرز جايي براي خود و تل آويو باز ببيند. تماس تلفني روساي جمهور ايران و آمريكا و همچنين توافق اوليه ژنو اين حس را به پرز منتقل كرده كه شايد اين دوره يكي از همان زمان هايي باشد كه شن هاي روان سياست در منطقه در حال جابجايي است.

حتي اگر اين جابه‌جايي درست باشد، برداشت پرز از دوستي با ايران نمي تواند درست باشد زيرا جمهوري اسلامي ايران هويت رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي شناسد و آن را از ريشه نامشروع مي داند. مسئله براي جمهوري اسلامي ايران بر خلاف تل آويو تنها سرزمين و خاك نيست. پرز طي سخنانش گفته است: «زمان هايي بود كه ما نمي خواستيم باعرفات ديدار كنيم، لي زماني كه عرفات سياست هايش را تغيير داد، چرا كه نه؟» پرز با اين جمله در غياثي مع الفارق، به دنبال آن است كه بگويد سياست هاي ايران نيز تغيير كرده است؟!

مي توان گفت عاملي كه اين فرض را براي پرز ايجاد كرده به تغيير رويكرد آمريكا نسبت به ايران باز مي گردد. 13 آذرماه «جوان آنلاين» در تحليلي با عنوان «تغيير رويكرد آمريكا در قبال ايران در چهار گام» به اين مسئله پرداخت كه آمريكا به دليل نيازهاي امنيتي خود در شرق و جنوب شرق آسيا، در چهار گام رويكرد خود را در قبال ايران تغيير داده است كه از تغيير حكومت آغاز شده و به تغيير رفتار،‌ تعامل و حتي رابطه در گام چهارم مي انديشد.

آمريكا بر اين تصور است كه اكنون و به يمن توافق ژنو در گام سوم قرار دارد و بايد آخرين گام را (رابطه) نيز بردارد. طبيعي است كه هر جايي آمريكا وارد شود اسراييل نيز خود را به آن سنجاق مي كند. بر اين اساس مي توان گفت پرز با تغيير رويكرد آمريكا به دنبال وصل كردن خود به واشنگتن در گام سوم آمريكا با ايران (رويكرد تعامل) است تا مگر در گام چهارم (رابطه) اندكي از بحران هويت خود را در منطقه كاهش دهد كه اين تنها در خيال مي گنجد نه در امر واقع ...

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
1
1
شتر در خواب بيند پنبه دانه گهي لف لف خورد گه دانه دانه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
0
1
دشمن اصلى و درجه 1ما آمريکاست.
بعد انگليس و بعدش فرانسه

متاسفانع از غرب صداى هلهله مياد. وخيلى ها حاضر نبودند قبول کنند .

حالا هم که سگ هار نجس منطقه خوشحال است.

جناب ظريف و آقاى روحانى ديگه چه بهانه اى دارين براش؟؟؟
پاسخ ها
بهلول
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
فعلا كه دشمن درجه 1 ما بي تدبيري برخي مسئولين كه تورم و رشد اقتصادي منفي را باعث شده و همچنين فساد در دستگاههاي مختلف مانند سازمان تامين اجتماعي ، اختلاص 3000 ميلياردي در دوران پاك ترين دولت تاريخ ! و بسياري موارد ديگر است كه نياز به ذكر تك تك آنها نيست . ما اسرائيل را دشمن ميدانيم . آن كشور هم دشمني خودش را به ما ثابت كرده و البته ما هم دشمني خودمان را با آنها نشان داده ايم . حرف هاي پرز هم صرفا يك ژست سياسي است پس زياد جدي نگيريد. فكر ميكنم بهتر است فعلا بجاي مديريت جهان بحران داخلي را مديريت كنيم . باور كنيد بزرگترين دشمن مردم ايران در همين كشور لانه كرده و هر ساله ميلياردها از سرمايه ما را به تاراج ميبرد.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
جناب بهلول، وقتی رهبرمون میگن حجت بر ما تمام است، یعنی هرکسی بر سر کار بیاد باز هم نمیتونه عدالت رو برقرار کنه

عزیزم همه ی دولتها از رفسنجانی گرفته تا خاتمی و احمدی نژاد روحانی، خوبی هایی داشتن و در کنار ضعف هایی هم داشتن،
اینکه شما میگی فقط در دوران احمدی نژاد این اتفاقها افتاد دروغه محضه، فساد تو همه ی دولتها بوده، شهرام جزایری یادت رفته؟ 100میلیون خرج کردن از بیت المال برای خواننده فاسد چطور؟
من زمان رفسنجانی کوچیک بودم اما خوب میدونم وابستگی شدید به نفت داشتیم و همون باعث شد تورممون به 51درصد برسه، الان هم متاسفانه در زمان روحانی اقتصادمون تک قطبی شده، که این خودش به ضرر اقتصاد و پیشرفت ماست،

من در مورد مسائل اقتصادی صحبت نکردم. که شما اینجور جواب بنده رو دادی

این دسته بندی ای که من در نظر قبلیم نوشته بودم، دسته بندی حضرت اقا در مورد دشمنانمون بود،
جمله آخر شما رو قبول دارم که طبق فرموده حضرت آقا باید به داخل توجه بشه تا مشکلات اقتصادیمون برطرف بشه

اما نکته مهمی که هست ما برای پیشرفت به انرژی هسته ای احتیاج داریم و باید میزان درصد اونو افزایش بدیم، تا صرف استفاده از انرژی پاک بشه، درمان همین آلودگی هوا استفاده از انژی هسته ایست،چون پاک است، آمریکا میدونه ما هرگز بمب اتم نمیسازیم، اونا با این کاراشون میخوان جلوی پیشرفت ما رو بگیرن تا همچنان درجا بزنیم


مردم ما اگه کمی تحمل کنن، میتونیم به قله های پیشرفت دست پیدا کنیم، که دیگه اون موقع آمریکا نه پا پیش داره نه پا پس
صوت المستضعفین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
0
0
اوباما:تحریم ها روحانی را سر کار آورد...
http://mostazafin.tv/latest-video/video/1075_
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار