جوان آنلاین: خبر بسیار امیدوارکننده است؛ خصوصاً که این روزها مدام شاهد تعطیلی متعدد مدارس به همراه دیگر ادارات و ارگانها هستیم. در آیندهای نه چندان دور، مدارس میتوانند از دایره ادارات و ارگانهای تعطیل خارج شوند، وقتی قادر شوند انرژی مصرفی خودشان را تأمین کنند. هر چند که این امر، مستلزم آن است که وعدههای داده شده، به مرحله اجرا برسد. قرار است در برخی مدارس کشور، پنلهای خورشیدی نصب شود تا علاوه بر تأمین انرژی مورد نیازشان، برق مازاد تولیدشده آنها نیز به فروش برسد و به منبع درآمدی برای تعداد زیادی مدرسه دولتی تبدیل شود؛ کاری که در چند مدرسه انجام شده و قرار است در گام اول در بیش از ۲ هزار مدرسه دیگر نیز اجرایی شود.
روز گذشته محمدرضا جعفری، مدیر عامل جامعه خیرین مدرسهساز کشور گفت: «استفاده از انرژیهای خورشیدی در برخی استانها آغاز شده و استفاده از پنلهای خورشیدی برای تأمین هزینههای مدارس در دستور کار است. جامعه خیرین مدرسهساز کارگروهی در این زمینه ایجاد کرده و تفاهمنامهای با وزارت جهاد کشاورزی برای فعالیت مدارس در زمینه استفاده از انرژی پاک منعقد شده است.»
انرژی خورشیدی به مدارس رسید
آنچه باعث ایجاد خوشحالی و امیدواری شده این است که دی ماه امسال (حدود دو ماه قبل) وزیر آموزش و پرورش در افتتاح نیروگاه خورشیدی یک مدرسه اوتیسمی در اصفهان حضور یافت و گفت: «قرار است برای هر مدرسه یک نیروگاه خورشیدی نصب شود.»
مسئلهای که نشان میدهد بحث مدارس با پنلهای خورشیدی که یک مسئله دو سر سود است، نهتنها مسکوت نمانده که در حال پیگیری نیز است؛ روندی که اگر با همین سرعت پیش برود میتوان انتظار داشت طی چند ماه آینده به افتتاح چندین مدرسه با پنلهای خورشیدی بینجامد، یعنی یک سرمایهگذاری پرسود که هم نیاز مدارس به انرژی را پاسخگو خواهد بود و هم میتواند همزمان به منبع درآمد دائمی برای آنها تبدیل شود.
هم تأمین برق هم درآمدزایی
به گفته وزیر آموزش و پرورش، هر نیروگاه خورشیدی در مدرسه قریب به ۲۰ کیلو وات برق تولید خواهد کرد که ۵۰ درصد از آن برای مصرف مدرسه و باقی به شبکه برق کشور تزریق خواهد شد، بنابراین این اقدام میتواند سبب کسب درآمد مناسبی برای مدارس طرف قرارداد شود.
کاظمی در ادامه اظهار داشت: تدابیر وزیر کشور و استانداران در شرایطی که کشور با ناترازی انرژی مواجه است، بسیار ارزشمند است، زیرا این بحران ناترازی انرژی تا حدودی مدیریت شدهاست و این امر حاصل همفکری، هماهنگی در کشور با محوریت وزارت کشور است.
ماه گذشته بود که مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه با نصب نیروگاههای خورشیدی در بام مدارس بخشی از نیازمندیهای انرژی کشور در جهت کاهش ناترازی رفع میشود، گفت: «ضریب تابش و بازدهی انرژی مربوط به این موضوع را سازمان انرژیهای تجدیدپذیر وزارت نیرو مشخص کرده، اما بخش عمده و بیشتر استانهای کشور دارای قابلیت استفاده از این نیروگاهها هستند.»
او با بیان اینکه موضوع استفاده از نیروگاههای خورشیدی برای تولید انرژی خورشیدی بر بام مدارس به عنوان یکی از موضوعات حوزه وزارت آموزش و پرورش، در دستور کار قرار گرفتهاست، اظهار داشت: برای آنکه کار روی روال و چارچوب مشخصی تعریف شود، تفاهمنامه همکاری مشترکی بین سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی وزارت نیرو و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس و جامعه خیرین مدرسهساز کشور منعقد
شدهاست.
عبداللهی با بیان اینکه این تفاهمنامه دو وجه دارد افزود: وجه اول نصب سلولهای خورشیدی بر بام مدارس و وجه دوم ترویج فرهنگ و تفکر مربوط به استفاده از این موضوع در مدارس است که معاونت آموزش متوسطه متولی بخش فرهنگی کار است. حوزه نصب و طراحی زیرساختها و سختافزار مربوط به این موضوع بر عهده سازمان نوسازی مدارس است.
خیرسازها هم انرژی خورشیدی نصب میکنند
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه جامعه خیرین مدرسهساز به عنوان یکی از ارکان تفاهمنامه است و میتوان از ظرفیت بزرگ خیرین در حوزههای مختلف استفاده کرد، ادامه داد: خیرین قبلاً در حوزه مدرسهسازی کمک کردهاند، این اتفاق و این اقدام کمک مؤثری به حوزه مدرسهیاری و مدرسهداری است؛ یعنی درآمد پایدار و اقتصاد مدرسه را هدفگیری میکند، همچنین ضمن کمک به بحثهای تولید انرژی و ناترازیهای اخیر کشور به حوزه اقتصاد مدرسه
کمک میکند.
عبداللهی با بیان اینکه اگر این نیروگاههای خورشیدی در مدارس خیرساز نصب شوند، امکان خرید برق تولیدی از سوی دولت میسر میشود، گفت: با حمایتی که دولت در این قالب انجام داد، برق مربوط به تولید انرژیهایی مثل خورشید در مدارس جزو طرحهای حمایتی مدنظر قرار گرفت و با ضریب ۲/۱ درصد، منفعت بهتری برای مدارس به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه در این چارچوب برنامهریزیهایی صورت گرفتهاست، افزود: کار ساخت این سلولها در کشور در دستور کار قرار گرفته، در حدود نیمی از استانهای کشور کار اجرایی عملیات در مدارس اتفاق افتاده و در دو استان اصفهان و قم به صورت ویژه دنبال میشود که محور اصلی کار جامعه خیرین و مجامع خیرین مدرسهساز استانها هستند که این کار را دنبال میکنند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه بازدهی مربوط به این نیروگاهها از ۵ کیلو وات تا ۲۰ کیلو وات که تقریباً در مدارس قابلیت نصب دارد، متغیر است ادامه داد: تمرکز روی ۲۰ کیلوواتی است که در مدارس متوسط و بزرگ مقیاس قابلیت نصب و بهرهبرداری دارند.
عبداللهی با بیان اینکه امیدواریم این فعالیت به صورت فراگیر در بخش عمدهای از مدارس کشور مورد استفاده قرار گیرد، گفت: میتوان از ظرفیت پشتبام مدارس دولتی و غیردولتی در این راستا استفاده کرد تا بخشی از نیازمندیهای انرژی کشور در جهت کاهش ناترازی رفع شود.
سرمایهگذاری پرسود
اجرای این پروژه بدون هزینه نخواهد بود، اما پرواضح است سود این سرمایهگذاری میتواند حتی در آیندهای نهچندان دور، نیازهای اساسی مدارس را نیز تأمین کند، از قبیل افزایش کلاسهای درس و امکانات آموزشی؛ و چه بسا کار را به جایی برساند که مدارس مجهز به پنلهای خورشیدی، دیگر نیازمند استمرار کمکهای خیرین مدرسهساز نباشند و دست این افراد برای احداث مدارس جدید در نقاط نیازمند بازتر شود.
خودکفا شدن مدارس دیگر آرزوی محال نخواهد بود، اگر تفاهمنامههای امضا شده برای مجهز کردن مدارس به پنلهای خورشیدی آنطور که باید و شاید، پیش برود.
بحث مجهز کردن مدارس به انرژیهای تجدیدپذیر (نصب پنلهای خورشیدی) مسئلهای است که حداقل از ۱۰ سال قبل به لزوم اجرای آن تأکید شده، اما هرگز اقدامی قابلتوجه در یک دهه گذشته انجام نشده، مسئلهای که شاید تا دیروز برای آقایان اهمیت چندانی نداشت، اما امروز به امری واجب تبدیلشده وقتی ناترازی انرژی رسماً آموزش و تعلیم و تربیت سرمایههای آینده کشور را تحتتأثیر قرار داد؛ سرمایههایی که میتوانند از سقف بالای سر خود در هنگام آموزش به خودکفایی برسند، به شرط آنکه شرایط موجود، مسئولان را موظف به مجهز کردن بام مدارس کشور به پنلهای خورشیدی کند.