جوان آنلاین: جای ایمنی در برخی از کلاسهای درس خالی است! در حالی که کمتر از یک ماه است که سال تحصیلی آغاز شده و حدود ۱۷ میلیون دانشآموز راهی کلاسهای درس شدند، اما همه مدارس از ایمنی کافی برخوردار نیستند. تخریب سقف ساختمان در دو مدرسه طی اندک زمانی از آغاز سال تحصیلی مدارس، خبر نگرانکنندهای است که طی روزهای گذشته دهان به دهان چرخید و به سوژهای تلخ در شبکههای اجتماعی تبدیل شد. این خبر، اما به زعم معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اتفاق چندان نگرانکنندهای نیست: «در دو مدرسه مذکور که قدمت بالایی هم دارند ریزش بخش ناچیزی از گچ سقف یکی از کلاسها رخ داد که این موضوع ناشی از فرسودگی کلی یا ایراد از سازه نبود»، اما تصاویر منتشر شده از سقف یکی از کلاسها نشان میدهد که همین ریزش ناچیز (!) میتوانست صدمات قابلتوجهی را برای دانشآموزان در پی داشته باشد، دانشآموزانی که اتفاقاً به دلیل همین تخریب ناچیز کارشان به درمانگاه هم کشیده شده، اما شاید برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، تنها زمانی، اتفاق میتواند نگرانکننده باشد که سازه ساختمان یک مدرسه، کاملاً روی سر دانشآموزان خراب شود، اتفاقی که دیگر یک فاجعه خواهد بود و نه اتفاق. گفتوگوی «جوان» با مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه آمدهاست.
خطر فرسودگی و ناایمنی مدارس نهتنها در شهرهای کوچک و روستاها بلکه در شهرهای بزرگی مانند تهران نیز وجود دارد، آمار مدارس فرسوده در شهرها و روستاها چقدر است و کدام شهرها و روستاها بیشترین آمار فرسودگی و ناایمنی را دارند؟
موضوع مربوط به مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاومسازی تقریباً از سال ۱۳۸۰ در دستور کار سازمان قرار دارد تا فضای عمومی مانند مدارس را که تراکم و تمرکز جمعیت دارند در اولویت قرار دهیم. آن زمان ۶۵ درصد فضاها نیازمند تخریب، بازسازی و مقاومسازی بودند که با تلاش و برنامهریزی صورت گرفته امروز به حدود ۱۹ درصد رسیدهاست که از این تعداد ۱۳ درصد نیازمند مقاومسازی هستند، یعنی عملاً مدرسه استحکام بنای لازم را برای فعالیت دارد و باید برای بهبود کیفیت و سازه اقدام شود. ۶ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که تمرکز و اولویت اصلی این مدارس بودهاست. البته در این خصوص براساس میزان لرزهخیزی و ضوابط آیین نامه ۲ هزارو ۸۰۰، توجه بیشتر به مدارسی است که در پهنه خطر بالا و نسبتاً بالا قرار دارند. ذکر این نکته ضروری است که در صورت عدم استحکام بنای این مدارس، مورد استفاده دانشآموزان قرار نمیگیرند.
مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، یک امر اساسی است که دستورالعمل آن با تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ شدهاست که بر اساس این دستورالعمل وظیفه نگهداری مدارس برعهده مسئولان نگهداری فضا ادارات کل آموزش و پرورش و تعمیرات جزئی برعهده آموزش و پرورش منطقه است و تعمیرات اساسی با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانها برعهده ادارات کل نوسازی مدارس است.
چطور تعدادی از مدارس، ایمن نیستند و سلامت دانشآموزان را تأمین نمیکنند، اما مجوز ثبتنام و برگزاری کلاس درس برای دانشآموز را دارند؟!
معمولاً مدارسی که فاقد ایمنی لازم باشند، اجازه ثبتنام دانشآموزان را ندارند و این پایش توسط ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس انجام میشود. اگر فضایی نیازمند مقاومسازی و ایمنسازی باشد، حتماً عملیات ایمنسازی انجام میشود تا آن فضا برای دانشآموزان مناسب و قابل استفاده باشد. به عنوان نمونه مدارسی که در اصفهان در خطر فرونشست زمین قرار داشتهاند، تخلیه شدند و دانشآموزان در مدارس جدید و فضاهای مناسب به تحصیل ادامه میدهند.
در اولین روز مدرسه سقف مدرسهای در ارومیه بر سر دو دانشآموزان آوار شد و بعد از آن نیز حادثه دیگری در مدرسهای در اصفهان رخ داد. این اخبار والدین را نگران کردهاست. چطور میتوان از بروز چنین حوادثی جلوگیری و سلامت دانشآموزان را تضمین کرد؟
در دو مدرسه مذکور که قدمت بالایی هم دارند ریزش بخش ناچیزی از گچ سقف یکی از کلاسها رخ داد که این موضوع ناشی از فرسودگی کلی یا ایراد از سازه نبود و بر اساس گزارش ادارات کل آموزش و پرورش که بلافاصله بعد از وقوع حادثه در مدرسه حاضر شدهبودند دانشآموزان عزیز صرفاً جهت اطمینان خاطر از سلامت ایشان به درمانگاه منتقل و بلافاصله مرخص شدند و ادارات کل نوسازی مدارس استان آسیب جزئی را مرتفع نمود و مدرسه به روند آموزش ادامه داد.
طبق دستورالعمل ابلاغی مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، مسئولان نگهداری فضای ادارات کل آموزش و پرورش باید بررسی و بازدیدهای لازم را قبل از بازگشایی و در طول فعالیت مدارس داشته باشند و نسبت به پیشگیری از حوادث احتمالی تلاش نمایند و در صورت ضرورت و بروز زمینههای آسیب، ضمن ارائه گزارش، همکاران ما در ادارات کل نوسازی مدارس استان وارد عمل شوند و اقدامات لازم را انجام دهند، البته همچنان که گفته شد درکارهای جزئی خود آموزش و پرورش متولی است، ولی اقدامات اساسی بر عهده نوسازی مدارس است. در هر حال ایمنی و حفظ جان دانشآموزان و معلمان عزیز واجد اولویت است و مراقبتهای لازم در این زمینه از حیث سازهای انجام میشود.