جوان آنلاین: یک پژوهش تازه نشان میدهد والدینی که به جای صحبت کردن با فرزندانشان به صفحه نمایش گوشیهای موبایل خود خیره میشوند، نه تنها ممکن است الگوی ضعیفی برای آنها باشند، بلکه این کار ممکن است مانع رشد کلامی فرزندانشان شود.
به گزارش یورونیوز، بر اساس پیمایش انجام شده در کشور استونی از والدین ۴۲۱ کودک در فاصله سنی دو و نیم تا چهار سال معلوم شد، والدینی که بیشتر با صفحه نمایش سر و کار دارند، کودکان آنها نیز بیشتر از صفحه نمایش استفاده کردند و این کودکان در مبحث دستور زبان و واژگان از استعداد کمتری برخوردار بودند. به علاوه این مطالعه نشان میدهد، حتی وقتی بچهها همراه با والدین خود به صفحه نمایش خیره میشوند، باز هم به مهارتهای زبانی آنها کمکی نمیکند. تحقیقات پیشین نیز تأیید میکنند، کودکان از صفحه نمایش به طور مؤثر یاد نمیگیرند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سپتامبر ۲۰۱۳ نشان داد کودکان نوپای ۲۴ تا ۳۰ ماهه افعال جدید را یا از طریق تعامل مستقیم یا از طریق مکالمه ویدیویی یاد میگیرند و این مهم از طریق تماشای ویدیو میسر نمیشود.
دکتر تییا تولویسته، استاد روانشناسی رشد در دانشگاه تارتو استونی و نویسنده اصلی مقاله اخیر گفت: «مطالعه ما تمرکز را از مدت زمان تماشای صفحه نمایش از سوی کودکان به تأثیر عادات صفحه نمایش در خانوادهها تغییر میدهد و نشان میدهد، استفاده از صفحه نمایش از سوی مادر و پدر بر مهارتهای زبانی کودکان تأثیر میگذارد.» دکتر تییا تولویسته و همکار مطالعاتی او دکتر یان تولویسته، دادههای مطالعه جدید خود را در سال ۲۰۱۹ قبل از اوجگیری همهگیری کووید- ۱۹ جمعآوری کرده بودند. در طول این همهگیری، بسیاری از کودکان در سرتاسر جهان زمان بیشتری را در خارج از مدرسه با صفحهنمایشهای دیجیتال گذرانند، به این دلیل که آنها در حال یادگیری آنلاین بودند و نیز بسیاری از والدین به بچهها موبایل یا تبلت میدادند تا آنها را مشغول کرده و خودشان بتوانند به کارهایشان برسند.