کد خبر: 1239211
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
شبه خبری بلومبرگ گزارش داد، گروه هفت «احتمالا» طرح آمریکا برای مصادره دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه را به دلیل «تهدید پنهان» عربستان سعودی کنار گذاشته است.

جوان آنلاین: ایالات متحده و بریتانیا برای مصادره کامل حدود ۲۸۰ میلیارد دلار از منابع مالی روسیه که غرب در سال ۲۰۲۲ به دلیل درگیری اوکراین مسدود کرده بود، فشار آورده بودند. اتحادیه اروپا، جایی که بیشتر دارایی‌های مصادره شده در آن نگهداری می‌شود، مایل نبود یورو به دلیل واکنش‌های احتمالی به خطر بیفتد.

بلومبرگ روز سه‌شنبه به نقل از «افراد آشنا» گزارش داد که عربستان سعودی «به طور خصوصی» اشاره کرد که ممکن است برخی از دارایی‌های بدهی اتحادیه اروپا را در صورت اجرای برنامه‌های مصادره گروه ۷ بفروشد.

یکی از منابع ناشناس این رسانه، پیام وزارت دارایی عربستان را «تهدید پنهان» توصیف کرد، در حالی که ۲ نفر دیگر گفتند که ریاض به طور خاص به بدهی خزانه‌داری فرانسه اشاره کرده است.

این امر احتمالا بر گروه هفت تأثیر گذاشت تا از تصاحب وجوه مسدود شده روسیه خودداری کرده و در عوض سود حاصل از آنها را به وام به کی‌یف تبدیل کند. مسکو این اقدام را غیرقانونی خوانده و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت که این می‌تواند به‌عنوان عاملی برای جنگ تفسیر شود.

با این حال، زمانی که برای اظهارنظر با سعودی‌ها تماس حاصل شد، وزارت دارایی عربستان به بلومبرگ گفت «هیچ تهدیدی صورت نگرفته است.» این وزارتخانه گفت: «روابط ما با جی۷ و سایرین دارای احترام متقابل است و ما همچنان به بحث در مورد همه موضوعاتی که باعث رشد جهانی و افزایش انعطاف‌پذیری سیستم مالی بین‌المللی می‌شود، ادامه می‌دهیم.»

یکی از مقامات سعودی به این روزنامه گفت، ایجاد چنین تهدیدهایی «سبک» دولت او نیست و این وزارتخانه ممکن است صرفا «عواقب احتمالی» دخل و تصرف در اموال روسیه را برای گروه هفت تشریح کرده باشد.

عربستان سعودی حدود ۱۳۵ میلیارد دلار از اوراق خزانه آمریکا و مقدار نامشخصی از اوراق قرضه یورو را در اختیار دارد.

به گفته منابع بلومبرگ، مقامات اتحادیه اروپا نسبت به سایر کشورهایی که از رهبری ریاض پیروی می‌کنند، کمتر نگران تأثیر آن بر بدهی فرانسه بودند.

۲ تن از این منابع، اعتبار تهدید ادعایی عربستان سعودی را زیر سوال بردند و خاطرنشان کردند زمانی که سرمایه روسیه برای اولین بار مسدود شد، بحث ارزهای گروه ۷ وجود نداشت. همین بحث توسط دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در کنفرانسی در ماه مه مطرح شد.

مسدود کردن دارایی‌های روسیه در فوریه ۲۰۲۲ حرکتی بی‌سابقه بود. تعدادی از کارشناسان در غرب نسبت به مصادره وجوه هشدار داده و خاطرنشان کرده‌اند که این امر می‌تواند دلار، یورو و کل سیستم مالی جهانی را تضعیف کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار