کد خبر: 1238928
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده از ظرفیت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند راهگشای توسعه سبز در منطقه و نیز الگوی تمام عیار برای همکاری‌های محیط‌زیستی در سطح جهان باشد.

جوان آنلاین: علی سلاجقه در نشست سران و روسای توسعه سبز سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین بیان داشت: چنانچه مستحضرید رئیس جمهور عالم، عادل، دلسوز مردم و دوستدار همه انسانیت آیت الله شهید رئیسی و همراهان عزیزشان بالاخص برادر عزیزم دکتر امیر عبدالهیان در حادثه دردناک سقوط بالگرد به ملکوت اعلی پیوستند که این درد و ضایعه سنگین خلعی در امورات کشورم ایجاد نکرده و کشور در همه زمینه های داخلی و خارجی همچنان با عزت و اقتدار اداره می شود. همچنین مایلم از همه رهبران و مردم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و دیگر کشورهای حاضر، که مراتب همدردی خود را با ارسال پیام تسلیت و حضور در مراسم یادبود این بزرگواران ابراز داشتند، قدردانی کنم.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، وی افزود: ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر زیبای چیندائو، مایلم مراتب تشکر خود را از دولت چین برای میزبانی این نشست مهم، اعلام دارم. نشست سران و روسای توسعه سبز سازمان همکاری شانگهای فرصتی را در اختیار قرار می دهد تا زمینه اقدامات اجرایی و مناسب برای رفع چالش های مشترک و منطقه‌ای به منظور حفاظت و حمایت از محیط زیست و توسعه سبز را فراهم کند.

سلاجقه اظهار داشت: از این فرصت استفاده کرده و ضمن اشاره به مسئولیت مشترک همه ما در اعتراض علیه نسل کشی و کشتار وحشیانه حدود ۴۰ هزار مردم بی گناه غزه، لزوم حمایت همه جانبه از مردم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اشغال گر صهیونیستی، بر اتخاذ تدابیر ضروری از سوی تمامی کشورها برای توقف این جنایات و محاکمه جنایتکاران این رژیم به همراه تلاش برای جبران خسارات وارده بر محیط زیست غزه تاکید کنم.

وی ادامه داد: رشد جمعیت و صنعتی شدن جوامع و به تبع آن مسائلی از جمله مهاجرت‌ها و وجود انواع بیماری های واگیر، کم ‏آبی، افزایش گازهای گلخانه‏ای، گرم شدن کره زمین، ذوب شدن یخ های قطبی، بروز پدیده های حدی، بر هم خوردن تعادل اکوسیستم ها و مخاطرات آن بر تنوع زیستی، امنیت غذایی و سلامت بشر و محیط زیست، از موضوعات حاد جهان کنونی به شمار می‏روند که باید در فرآیند سیاست‌گذاری‌ها، اولویت‏بندی هدف ها و اتخاذ استراتژی های گوناگون و در تعامل با کلیه ذینفعان مورد توجه قرار گیرند.

معاون رئیس جمهور گفت: توسعه سبز نقش مهمی در تضمین سلامت محیط زیست ایفا می کند. توسعه سبز بر استفاده از منابع همزمان با به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط زیست متمرکز است. لذا لازم است با اتخاذ شیوه های سبز و پذیرش شیوه های پایدار، رشد اقتصادی را ارتقا داده و در عین حال از اکوسیستم های ارزشمند محافظت و با قرار دادن موضوع "حفاظت" در اولویت کاری خود، به سلامت محیط زیست و توانایی آن برای حمایت از زندگی کمک کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: برقراری تعادل میان اقدامات محیط زیستی و سایر اهداف توسعه ای شامل فقرزدایی و رشد اقتصادی امری دشوار است و در این مسیر از هرگونه مصالحه میان اقدامات و اهداف توسعه ای و چشم پوشی از یکی به نفع یا ضرر دیگری می بایست اجتناب شود. کشورهای درحال توسعه باید از توسعه اجتماعی و اقتصادی خود به عنوان اولویت اصلی مطمئن شوند چرا که هنوز برای بخش قابل توجهی از جهان در حال توسعه، مبارزه بافقر و توسعه بهداشت و تامین مسکن و انرژی اولویت اساسی به شمار می رود و نیاز است کشورهای توسعه یافته به مسئولیت تاریخی خود در قالب اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت واقف بوده و با پایبندی به آن موجبات ارتقای سطح حفاظت از محیط زیست فراهم شود.

سلاجقه افزود: جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور مستقل و مسئول همواره بر اهمیت حفظ محیط زیست تأکید داشته و این مهم را به عنوان یک وظیفه در سرلوحه سیاستگذاری ها، راهبردها، برنامه‌های توسعه ای کشور قرار داده تا توسعه یافتگی در مسیری متوازن محقق شود. با این حال اعمال تحریم های ظالمانه یکجانبه ناعادلانه و نامشروع علیه ایران، آثار متعددی را از حیث تخریب محیط زیست و کاهش سطح توسـعه متوازن در پی داشته است.

وی گفت: البته جوانان کشورم در قالب شرکت های دانش بنیان ایرانی با توجه به این تحریم‌های یکجانبه ظالمانه بیکار ننشسته و با تمرکز بر تحقیق و توسعه و نوآوری و با تکیه بر دانش و توان فنی خود کوشیده اند ظرفیت های خوبی را برای حل بخشی از معضلات محیط زیستی ایجاد کنند و به پیشرفت‌هایی هم نایل آیند، که در اینجا مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای به اشتراک گذاشتن این دستاوردها و تجربیات و همکاری جدی با دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را با هدف کمک به ارتقای وضعیت محیط زیست منطقه ابراز دارم.

سلاجقه اظهار داشت: کشورم ایران مانند بسیاری از کشورها، تحت تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی، از دست رفتن تنوع زیستی و آلودگی هایی است که منشا قابل توجهی از آنها در سایر کشورها و مناطق جهان قرار دارد. در این میان خشکسالی، کم آبی و توفان های گرد و غبار از جمله چالش های مهمی است که منطقه ما با آن روبرو است. برگزاری «کنفرانس بین المللی گرد و غبار» در راستای اجرای قطعنامه شماره ۱۷۱/۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۲۳ در تهران با همکاری سازمان ملل متحد، نمونه ای از تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای جلب توجه جامعه جهانی و لزوم یافتن راه حل های مشترک برای مقابله با این چالش ها بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی از فرصت بی نظیری برای توسعه دریا محور برخوردار است و در همین راستا تدوین سند «اقتصاد دریامحور» را با توجه ویژه به رشد مشاغل سبز، توسعه انرژی های تجدیدپذیر در مناطق ساحلی و تحقق توسعه پایدار کسب و کارهای دریایی کشور، در دستورکار برنامه های توسعه‌ای خود قرار داده است. همچنین طرح‌های مطالعاتی متفاوتی در راستای پهنه بندی و ارزیابی ریسک زیستگاهی در مناطق ساحلی، حفاظت و پایش و احیای زیستگاه های حساس ساحلی - دریایی در کشور انجام شده است.

سلاجقه افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از تلاش کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای همکاری و حفاظت ازمحیط زیست، آمادگی خود برای توسعه همکاری‌های محیط زیستی را اعلام می‌ کند و بر این باور است که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دارای ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه سبز و انتقال فناورهای محیط‌زیستی با رویکرد توسعه چند جانبه گرایی محیط زیستی است، در این راستا استفاده از پتانسیل و ظرفیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای می‌تواند راهگشای توسعه سبز در منطقه باشد و این رویکرد همکاری می تواند الگوی تمام عیار برای همکاری‌های محیط زیستی در سطح جهانی باشد.

وی گفت: در پایان مایلم به این نکته اشاره کنم که آینده محیط زیست سرنوشت مشترک همه ما را رقم خواهد زد. امید است فارغ از مسایل سیاسی، با همکاری و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر و بهره گیری از دانش و فناوری و منابع مالی بتوانیم محیط زیستی سالم را به نسل آینده خود هدیه دهیم.

بر اساس این گزارش، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه 17 تیر 1403 با استقبال استاندار و شهردار چیندائو وارد این شهر در چین شد تا در مجمع بین المللی توسعه سبز شرکت کند.

سخنرانی در بخش بلندپایه مجمع و دیدار با وزیر محیط زیست و اکولوژی چین، دیدار دوجانبه با وزرای محیط زیست حاضر دبیرکل سازمان همکاری های شانگهای از جمله برنامه های سلاجقه در این سفر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار