کد خبر: 1238217
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
افزایش مشارکت نسبت به دور اول انتخابات
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز با شروع انتخابات، رأی خود را در صندوق سیار مستقر در حسینه امام خمینی (ره) انداختند. معظم‌له در گفتگو با خبرنگاران گفتند: «بحمدالله روز خوبی است؛ روز حضور مردم، روز شرکت مردم، روز فعال‌شدن مردم عزیزمان در یک امر مهم سیاسی کشور است، یعنی انتخابات. شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است، خدا کند این‌جور باشد و اگر این‌جور باشد، خرسند‌کننده است و ان‌شاءالله مردم عزیزمان موفق بشوند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند. در این مرحله قاعدتاً باید همت مردم بیشتر باشد، برای اینکه کار را تمام می‌کنند تا فردا ما ان‌شاءالله رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم.» 
جعفر برزگر

جوان آنلاین: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری دیروز، جمعه ۱۵ تیرماه برگزار شد و رقابت نفسگیری بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در جریان بود. در مرحله اول پزشکیان و جلیلی به عنوان نفرات اول و دوم راهی مرحله دوم شدند. حدود ۴۰‌درصد واجدان شرایط در مرحله اول انتخابات شرکت کردند که بیش از ۲۴ میلیون رأی به صندوق‌ها ریخته شد. در این دوره هر یک از نامزد‌ها که رأی بیشتری بیاورند، پیروز انتخابات هستند و اکثریت مطلق ملاک عمل نیست. آمار‌ها تا آخرین لحظه حکایت از افزایش قابل توجه مشارکت در مرحله دوم داشت. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز با شروع انتخابات، رأی خود را در صندوق سیار مستقر در حسینه امام خمینی (ره) انداختند. معظم‌له در گفتگو با خبرنگاران گفتند: «بحمدالله روز خوبی است؛ روز حضور مردم، روز شرکت مردم، روز فعال‌شدن مردم عزیزمان در یک امر مهم سیاسی کشور است، یعنی انتخابات. شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است، خدا کند این‌جور باشد و اگر این‌جور باشد، خرسند‌کننده است و ان‌شاءالله مردم عزیزمان موفق بشوند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند. در این مرحله قاعدتاً باید همت مردم بیشتر باشد، برای اینکه کار را تمام می‌کنند تا فردا ما ان‌شاءالله رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم.» 
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین هفته گذشته در دیدار با مسئولان مدرسه شهید مطهری (ره) مشارکت در دور اول را راضی‌کننده ندانستند و مشارکت مردم را پشتوانه نظام اسلامی و عاملی برای تحقق بیشتر اهداف و برنامه‌ریزی‌های کشور دانستند. 
اما دو نامزد انتخابات هم هر کدام در یکی از شعبات حاضر شدند و همراه با حامیان خود رأی دادند. جلیلی در قرچک رأی داد و پزشکیان هم به یکی از حوزه‌های رأی‌گیری شهرستان قدس رفت و در انتخابات شرکت کرد. جلیلی بعد از اینکه در مسجد جامع قرچک رأی داد به دیدار مردم پیشوا و پاکدشت رفت. 

 منتخب مردم رئیس‌جمهور همه است
جلیلی در سخنانی بین مردم بیان کرد: «منتخب مردم مورد احترام و رئیس‌جمهور همه کشور است. همه باید به او کمک کنند.» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور پرشکوه مردم پای صندوق‌های رأی جمهوریت نظام را به رخ جهانیان می‌کشاند، تأکید کرد: «منتخب مردم هر کس که باشد، از فردا همه باید به او کمک کنند. امروز همه دنیا اعتراف دارند که این مردم هستند که تعیین می‌کنند در چهار سال آینده چه کسی مسئولیت ریاست جمهوری را عهده‌دار باشد و این حق شماست که تعیین کنید چه مسیری، چه فردی و چه رویکردی در چهار سال آینده کشور را اداره کند. آنچه مردم انجام می‌دهند، کاری بزرگ است، من بار‌ها عرض کردم که برنامه، برآورد، شعار و رویکرد ما این است که امروز یک جهان فرصت داریم و در چهار سال آینده این جهان فرصت باید تبدیل به یک ایران جهش شود.» 
پزشکیان البته بعد از رأی‌گیری با مردم و خبرنگاران گفتگو نکرد و به دلیل انتقال صندوق از حیاط مدرسه به داخل یکی از کلاس‌ها عکاسان موفق به ضبط تصویری از او هنگام رأی‌دادن نشدند. 

 روند افزایشی مشارکت  نسبت به دور اول
دور دوم، اما بر اساس برخی آمار غیررسمی مشارکت به نسبت دوره قبل افزایشی بود، البته تا زمان تنظیم این گزارش هنوز نتایج رسمی اعلام نشده است. مشارکت ایرانیان خارج از کشور هم در دور دوم انتخابات با افزایش همراه بود که باید منتظر اعلام نتایج رسمی از سوی وزارت کشور باشیم. در خارج از کشور مشارکت مردم همراه با فحاشی ضدانقلاب بود و همین امر مشارکت ایرانیان خارج از کشور را واجد اهمیت مضاعف کرده بود. 
در داخل نیز انتظار می‌رود مشارکت دور دوم کمی بیشتر از ۴۵‌درصد باشد. نتایج غیررسمی منتشرشده هم روند افزایشی مشارکت مردم را نشان می‌دهد. به عنوان مثال تا ساعت ۱۹:۳۰ حدود ۲۱ میلیون‌و ۴۰۰ هزار رأی به صندوق ریخته شده است که به نسبت دور اول افزایشی بود. شهر تهران هم همین روند افزایشی را به نسبت هفته قبل تجربه کرد، بنابراین انتظار اینکه در این دور مشارکت بیشتر باشد، انتظار دور از واقعیتی نیست. به عنوان مثال در مقایسه بین دور اول و دور دوم در ساعت ۱۵ بیش از ۵‌درصد رشد مشارکت وجود داشت. با توجه به همین روند ناظران افزایش مشارکت را پیش‌بینی می‌کنند. 

 آرای مردم صیانت می‌شود
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان و محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری هم به مردم اطمینان دادند روند برگزاری انتخابات به دقت رصد می‌شود و مردم نسبت به سلامت انتخابات مطمن باشند. طحان‌نظیف گفت: «شورای نگهبان صیانت از آرا را وظیفه خود می‌داند.» طحان‌نظیف بعد از بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: «این نکته را تأکید کنم، در تمام شعب اخذ رأی ناظران شورای نگهبان و عوامل اجرایی حضور دارند و بر روند انتخابات نظارت می‌کنند. ناظران شورای نگهبان آموزش دیده‌اند که از بین اقشار مردم در سنین مختلف از میان بانوان و آقایان هستند. ما در شورای نگهبان صیانت از آرا را به عنوان حق‌الناس وظیفه خود می‌دانیم.» 
مخبر بعد از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور هم به مسئله صیانت از رأی مردم اشاره کرد و گفت: «خط قرمز دولت سیزدهم در انتخابات، صیانت از آرای مردم است.» سرپرست ریاست جمهوری افزود: «اقدامات برای اخذ رأی در کشور از سوی وزارت کشور، وزارت ارتباطات و شورای نگهبان به صورت منظم در حال انجام است و تا این لحظه نسبت به هفته گذشته حضور مردم در پای صندوق رأی بهتر بوده است.» 
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های مردم‌سالاری دینی حضور مردم پای صندوق رأی است، تأکید کرد: «دولت بدون هیچ دخالتی در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. خط قرمز دولت سیزدهم در انتخابات، صیانت از آرای مردم است. امیدواریم تا آخر شب یا فردا صبح نتایج اعلام شود. به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند و سلامت انتخابات از سوی وزیر کشور و سامانه‌های سراسر کشور برای صیانت از رأی مردم به دقت رصد می‌شود و امیدوارم شاهد انتخاب مفیدی برای مردم باشیم.» 
 سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز افزایش مشارکت را تأیید کرد. محسن اسلامی روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «افزایش استقبال مردم عزیز نسبت به دور اول تا همین ساعت را داشتیم. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.» 
محسن رضایی هم انتخابات را نشان‌دهنده اقتدار و امنیت کشور دانست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «مردم نشان دادند مردم‌سالاری دینی را از آن خود می‌دانند و به آن وفادار هستند. حضور مردم هم در اقتدار و امنیت و هم در بازگشایی روابط خارجی بسیار مؤثر است. از دولت بعد انتظار داریم به صورت گسترده از همه شایستگان کشور استفاده کند، چون دولت آینده، دولت همه مردم ایران است و امیدواریم نخبگان و شایستگان هم به دولت آینده کمک کنند.» 
قوه مجریه در نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه رئیس‌جمهور مقام دوم کشور است و همچنین اینکه نظام ریاستی بر کشور حاکم است، از اهمیت مضاعفی نسبت به دیگر قوا و نهاد‌ها برخوردار است. رئیس‌جمهور به همین دلیل همواره در ساختار سیاسی جایگاه مهمی بوده و انتخابات ریاست جمهوری هم همواره مشارکتی و رقابتی برگزار شده است. در دور اول و دوم این انتخابات و مخصوصاً در دوقطبی پزشکیان و جلیلی رقابت تشدید و همین امر باعث افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات شد. 
افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات در کشور ما بی‌سابقه است چراکه در سال ۱۳۸۴ که انتخابات به دور دوم رفت، مشارکت چند‌درصدی افت کرد. نکته بعدی اینکه در انتخابات ۱۳۸۴ نفر اول دور اول انتخابات در دور دوم شکست خورد و نفر دوم که محمود احمدی‌نژاد بود به عنوان رئیس‌جمهور از مردم رأی گرفت، بنابراین این دوره از انتخابات هم رقابت تنگاتنگ است و معلوم نیست در نهایت کدام یک از این دو موفق به کسب رأی مردم و به دست گرفتن سکان قوه مجریه شود. بر اساس اعلام مسئولان وزارت کشور نتایج انتخابات امروز اعلام و رئیس‌جمهور دولت چهاردهم شناخته می‌شود. نکته دیگر در انتخابات دور دوم اینکه این دوره روند افزایشی محسوس مشارکت در برخی استان‌‎های کشور را شاهدیم که البته هر کدام نیازمند تحلیلی جداگانه هستند و نمی‌توان همه را با یک تحلیل مشخص روایت کرد. 
نکته پایانی اینکه پس از یک دوره فشرده تبلیغات انتخاباتی، اکنون که این ماراتن به سرانجام رسیده است، مردم از دولت جدید انتظارات بسیار زیادی دارند که در حوزه‌های مختلف معیشتی بتواند مشکلات مردم را کاهش دهد، هر دو نامزد هم وعده‌های مختلفی به مردم دادند که باید با عمل به این وعده‌ها کارآمدی خود را نشان دهند تا در دوره‌های بعدی روند مشارکت بالاتر رود چراکه در نظام اسلامی مشارکت و حضور مردم در صحنه به عنوان پشتوانه و قدرت نرم نظام محسوب می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار