کد خبر: 1237516
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
دکتر آنا ریسدورف: «اگر به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، و نارسایی کلیه دچارید، حتی یک بار مصرف غذاهای فوری در هفته به‌دلیل سدیم و قند موجود در آن‌ها برایتان مناسب نیست.»

جوان آنلاین: شواهد حاکی از آن است که بسیاری از آمریکایی‌ها معمولا غذاهای سریع و آماده می‌خورند؛ چه‌بسا هر روز. براساس داده‌های مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در سال ۲۰۱۸، از هر سه آمریکایی یک نفر هر روز غذای فوری می‌خورد. البته داده‌های جدیدتر «درایو ریسرچ» (Drive Research)، که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، قدری امیدوارکننده‌تر بود، زیرا نشان می‌داد که ۲۰ درصد مردان و ۷ درصد زنان هر روز غذای فوری می‌خورند، و دو نفر از هر سه نفر دست‌کم یک‌ بار در هفته غذای فوری مصرف می‌کنند.

دکتر آنا ریسدورف می‌گوید که میزان تاثیرگذاری غذاهای فوری به سلامت افراد بستگی دارد. به گفته او، «یک بار خوردن غذای فوری در هفته برای افرادی که تغذیه مناسب و فعالیت بدنی دارند، در صورتی که وعده‌های غذایی‌شان را کنترل کنند و انتخاب مناسبی داشته باشند، خیلی نگران‌کننده نیست.»

او تاکید می‌کند: «اگر به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، و نارسایی کلیه دچارید، حتی یک بار مصرف غذاهای فوری در هفته به‌دلیل سدیم و قند موجود در آن‌ها برایتان مناسب نیست.» سزار سوزا، متخصص تغذیه، هم می‌گوید که خوردن یک وعده غذای فوری در هفته، مادامی که افراد رژیم غذایی غنی و متعادلی دارند، پیامدهای کمتری دارد. اما بهتر است مصرف این غذاها تا جایی که ممکن است محدود شود و توصیه می‌شود که یک بار در هفته بیشتر نباشد، اما برخی از مردم دست‌کم سه‌ بار در هفته غذاهای فوری می‌خورند.

سوزا می‌گوید که اگر هر روز غذای فوری بخورید، ماجرا کمی تغییر می‌کند. غذاهای فوری معمولا مقادیر بالایی از کالری، چربی، سدیم، شکر یا همه اینها را باهم دارند. شاید بتوان گزینه‌های سالم‌تری را در رستوران‌های غذای فوری انتخاب کرد، اما این رستوران‌ها به هیچ وجه گزینه مناسبی برای تغذیه سالم نیستند. مصرف پیوسته غذاهای فوری به‌مرور اضافه وزن، افزایش چربی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را به دنبال دارد.

ریسدورف می‌گوید که غذاهای فوری را می‌توان به شکل سالم‌تری مصرف کرد، مثلا حذف سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه وعده غذایی‌تان را سالم‌تر می‌کند. از خوردن همبرگرهای دوتایی یا سه‌تایی پرهیز کنید و اگر انتخابتان سیب‌زمینی سرخ‌شده است مقدار کمتر را انتخاب کنید. میزان کالری سالاد را بررسی کنید، چون بعضی اوقات کالری زیادی دارند. اگر توانستید غذاهای سرخ‌شده را حذف کنید، حتما این کار را انجام دهید، زیرا غذاهای سرخ‌شده چربی‌ها را مانند اسفنج به خود جذب می‌کنند. حذف نوشابه هم گزینه‌ای است که توصیه می‌شود.

به عقیده کارشناسان، مصرف روزانه غذاهای فوری مضر است و بهتر است آن را به هفته‌ای یک بار یا بهتر از آن به دو بار در ماه کاهش داد. احتمالا این رژیم بدی نباشد. البته یادتان باشد که رژیم‌ غذایی‌ معمولتان متعادل و سالم باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار