کد خبر: 1236994
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
حسین فصیحی

 ثبت ۲۰۲ هزار و ۱۸۳ طلاق در سال گذشته فقط یک آمار ثبت شده نیست، بلکه از مجرای هر کدام از این طلاق‌ها، آسیب‌های بسیاری به جامعه وارد شده است. 
مرکز رصد جمعیت کشور اعلام کرده سال گذشته ۲۰۲ هزار و ۱۸۳ طلاق در کشور ثبت شده است که ۳۴ هزار و ۹۷ طلاق مربوط به استان تهران است و پس از آن استان‌های خراسان رضوی با ۲۱هزار و ۶۴۳ مورد طلاق، خوزستان با ۱۱ هزار و ۵۶۶ طلاق، فارس با ۱۱ هزار و ۵۶ طلاق و اصفهان هم با ۱۱هزارو ۳ مورد طلاق قرار دارند. کمترین طلاق ثبت شده هم متعلق به استان ایلام با یک هزار و ۹۶ مورد و پس از آن استان‌های خراسان جنوبی با یک هزار و ۴۸۸ طلاق، سمنان با یک هزارو ۵۸۶ طلاق، کهکیلویه و بویراحمد با یک هزارو ۶۷۲ و چهارمحال و بختیاری با یک هزار و ۷۹۱ مورد طلاق قرار گرفته‌اند. 
دفتر مشاوره معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی پیش‌تر علت طلاق را براساس داده‌های سامانه عدم مسئولیت‌پذیری، عدم تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی، بی‌توجهی، بددهنی، بی‌احترامی و طلاق عاطفی اعلام کرده بود. موارد اشاره شده براساس داده‌هایی است که در سامانه مورد نظر ثبت شده، اما مورد راستی‌آزمایی قرار نگرفته است، از این جهت که بسیاری از متقاضیان ترجیح‌شان این است که با خلاصی زودتر از زندگی مشترک مواردی دیگر را ثبت کنند. مثلاً در این موارد به اعتیاد و خیانت به عنوان دو دلیل مهم در فروپاشی‌های زندگی اشاره‌ای نشده است که ما در گزارش‌های میدانی خود با موارد بسیاری مواجه هستیم، هرچند زندگی کردن با هر کدام از موارد مورد اشاره می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های بسیاری شود. ملزم شدن زوجین برای حضور در جلسه‌های مشاوره از چند سال قبل و با هدف پیشگیری از متلاشی شدن زندگی‌های مشترک برقرار و منجر به طولانی شدن رویه ثبت حکم طلاق شد. در واقع این جلسات، حکم مسکنی را دارد که موفق می‌شوند برخی زوج‌ها را برای مدت کوتاهی به زیر یک سقف بازگردانند، اما از آنجا که اختلاف در بسیاری از زندگی‌های مشترک ریشه‌های عمیق دارد، رفع آن در حوصله این جلسه‌ها نمی‌گنجد، برای همین با شروع دوباره تنش‌ها، زوجین یا به مسیر طلاق بازمی‌گردند یا به همدیگر آسیب بیشتری می‌رسانند. ما در این صفحه گزارش‌هایی درباره وقوع قتل منتشر کرده‌ایم که درگیری زوجین به دلیل طولانی بودن رویه طلاق منجر به بروز حادثه خونین و قتل یکی از آن‌ها شده است. وضعیت طلاق در زوج‌هایی که صاحب فرزند هستند با آسیب‌های بیشتر همراه است، خصوصاً اینکه وصلت بین زوجین خانوادگی باشد که آسیب‌های ناشی از آن منجر به بروز اختلاف‌های خانوادگی بیشتری هم می‌شود. آنگونه که اشاره شد، خیانت و اعتیاد یکی از دلایل مهم در بروز اختلاف زوجین است. تنش در بسیاری از زندگی‌های مشترک با بروز خیانت یکی از زوجین شروع می‌شود. زوجین ممکن است در طول زندگی بتوانند شنیدن حرفی ناروا را فراموش کنند، اما نمی‌توانند از کنار خیانت روی داده به سادگی بگذرند، برای همین در صورتی که زندگی ادامه پیدا کند رد خیانت مثل جای جراحتی که از بین نمی‌رود، روی روان فرد مقابل باقی خواهد ماند. از آنجا که رویه طلاق، رویه‌ای طولانی است یا پای فرزند یا مناسبات فامیلی در میان است، امکان بروز رفتار‌های پرخطر هم تقویت می‌شود، از جمله اینکه ما گزارش‌های بسیاری منتشر کرده‌ایم که یکی از زوجین برای خلاصی از زندگی مشترک به جای طلاق، شریک زندگی‌اش را حذف می‌کند. وضعیت بعد از طلاق برای زنان بسیار وخیم‌تر از مردان است، از جمله اینکه جامعه همواره به زنی که از زندگی مشترک جدا می‌شود به عنوان طعمه‌ای جنسی نگاه می‌کند، برای همین این دسته از زنان تلاش‌شان این است که این موضوع را از نگاه جامعه پنهان نگه دارند، چه بسا بخشی از آمار زنان با علم این موضوع نه حاضر به طلاق شوند و نه با شوهر خود ادامه زندگی دهند، بلکه زندگی جداگانه‌ای برای خود انتخاب کنند. 
با وجود اینکه آموزه‌های دینی توصیه به تشکیل و تحکیم بنیان خانواده دارد، اما وضعیت موجود نشان می‌دهد شدت دلایلی که منجر به افزایش میزان بروز طلاق شده از عمل به توصیه‌های دینی در این باره سبقت گرفته است. از همین‌رو فراوانی طلاق در کشور نشان‌دهنده آن است که بخش زیادی از بدنه اجتماعی برای ورود به زندگی مشترک از آموزش، مهارت و حمایت مالی لازم برخوردار نیستند، از این‌رو همزمان با مواجه شدن با مشکلاتی که پیش‌روی یک یا هر دو زوجین قرار می‌گیرد، ترجیح‌شان این است به جای حل موضوع، زندگی مشترک را منحل کنند. شدت فشار‌های اقتصادی در کنار موارد اشاره شده حفظ زندگی‌های مشترک را دشوار کرده است. بنابراین تا زمانی که فشار‌ها در حال افزایش باشد، خانواده‌ها در تنگنا‌های مالی و اخلاقی باقی می‌مانند و این مسئله آمار طلاق را بالاتر می‌برد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار