کد خبر: 1236737
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
شرایط کنونی روسیه از منظر تحریم گازی توسط غرب و وجود مازاد تولید گاز، سبب شده تا مسکو به دنبال جایگزین‌های مطمئن و راهبردی باشد. مشتری گازی برای روسیه در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، عراق و پاکستان وجود دارد، اما مسکو توانایی لازم را (خطوط انتقال) برای دسترسی به این سرزمین‌ها دارا نمی‌باشد

 جوان آنلاین: علی محمدی در کانال شخصی خود در پیامرسان ایتا نوشت: در حالی که در اربعین شهید رئیسی قرار داریم و افکار عمومی کشور مشغول انتخابات و حتی نزاع گفتمانی می‌باشد، برکات دولت این شهید عزیز همچنان ادامه دارد. هر چند انتخابات مانع از دیده شدن این برکات بزرگ شده است. روز‌های گذشته، دولت شهید رئیسی با برداشتن گامی بزرگ، ترتیبات لازم را جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه فراهم کرد. تفاهمنامه‌ای که در تهران بین نماینده ویژه فدراسیون روسیه و وزیر نفت کشورمان (دو کشور دارای ۶۰ درصد گاز دنیا) امضا شد که براساس آن قرار است صادرات گاز روسیه به ایران انجام شود. این تفاهمنامه که از طریق رایزنی شخص شهید رئیسی با پوتین دنبال می‌شد، تأثیرات به سزایی را برای دو کشور به همراه دارد:
شرایط کنونی روسیه از منظر تحریم گازی توسط غرب و وجود مازاد تولید گاز، سبب شده تا مسکو به دنبال جایگزین‌های مطمئن و راهبردی باشد. مشتری گازی برای روسیه در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، عراق و پاکستان وجود دارد، اما مسکو توانایی لازم را (خطوط انتقال) برای دسترسی به این سرزمین‌ها دارا نمی‌باشد. این در حالی است که ایران دارای گسترده‌ترین و قوی‌ترین خطوط انتقال گازی در جهان است و با داشتن دسترسی گسترده به ۱۵ همسایه می‌تواند به راحتی نواقص روسیه را جبران نماید. اگرچه تفاهمنامه مربوطه در صورت عملیاتی‌شدن، کاهش اثرات تحریم را برای دو طرف حاصل می‌سازد، اما مشخصاً درخصوص ایران از حیث دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، ایجاد درآمد ارزی و جذب سرمایه‌گذاری دارای انتفاع اقتصادی است. این توافق امنیت انرژی شمال کشور را تثبیت می‌کند. قابل توجه است که دولت سیزدهم پیش از این قطعی گاز در شمال را با سوآپ گازی با ترکمنستان کاهش داده بود. تفاهمنامه اخیر برای همه طرف‌های مستقیم و غیرمستقیم سودآوری خواهد داشت. از این منظر ابن تفاهمنامه، ایران و روسیه را در مسیر یک همکاری استراتژیک بلندمدت قرار می‌دهد و به ثبات و امنیت منطقه و همکاری و وابستگی متقابل کشور‌های منطقه نیز کمک شایانی می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار