کد خبر: 1236456
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰

محمدجواد ظریف مدعی شده است دولت روحانی ۱۲۰ میلیون‌دوز واکسن کرونا وارد کرده بود، اما بر اساس آمار‌های رسمی، این عدد در بهترین حالت حدود ۲۸ میلیون دوز است. 
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی در جریان کارزار‌های انتخاباتی پزشکیان گفت: «به شما دروغ گفتند که دولت روحانی واکسن نیاورد. آقایان مانع می‌شدند و می‌گفتند ما واکسن داخلی تولید می‌کنیم. وقتی ما دولت را ترک کردیم ۱۲۰میلیون دوز واکسن آورده بودیم. کسانی که می‌خواستند با خون شما ارتزاق کنند، اجازه ورود واکسن نمی‌دادند.»
در اینجا لازم است به یک افشاگری از سوی ظریف در سال ۱۴۰۰ رجوع کنیم. دکتر علیرضا زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونای تهران در مرداد ماه ۱۴۰۰ گفته بود: «سفیران ما در کشور‌های خارجی به دنبال تأمین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلاً سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است. این چه دیپلماسی‌ای است؟» محمدجواد ظریف در واکنش به این سخنان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «نگذارید از سکوت پشیمان شویم و بپرسیم: اولین بار چه کسی در دولت بحث کرونا را مطرح کرد؟ چه پاسخی به او داده شد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واردات واکسن از چین را در شهریور گذشته مطرح کرد؟ دقیقاً همان کاری که بعد از آن تاریخ امارات (برای سینوفارم) و ترکیه (برای سینوواک) انجام دادند؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟». حسن روحانی در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۹ در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «واکسن‌هایی در اختیار ما بود که می‌توانستیم زودتر به کشور وارد کنیم، منتها واکسنی بود که می‌خواستند روی مردم ما آزمایش کنند. مردم مطمئن باشند که آن‌ها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.» در نتیجه، بر اساس گفته‌های ظریف در سال ۱۴۰۰، روحانی بود که به بهانه آزمایشی‌بودن واکسن چینی، مانع ورود آن به کشور شد؛ همان واکسن‌هایی که بعد از مخالفت دولت روحانی، سر از امارات و ترکیه درآورد، با این حال ظریف در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در سال ۱۴۰۳، به عنوان یکی از حامیان پزشکیان گفت: «به شما دروغ گفتند که دولت روحانی واکسن نیاورد. آقایان مانع می‌شدند و می‌گفتند ما واکسن داخلی تولید می‌کنیم. وقتی ما دولت را ترک کردیم ۱۲۰میلیون دوز واکسن آورده بودیم.»


 ادعای ورود ۱۲۰ میلیون دوز راست است یا دروغ؟
ادعای دیگری که از سوی ظریف مطرح می‌شود، این است که در دولت روحانی، ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد شده بود. چنین ادعایی را حسن روحانی هم تکرار کرد. اما روابط عمومی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای آن را تکذیب کرد و گفت: «بر اساس مستندات موجود در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که قابل استعلام از جمعیت هلال‌احمر و گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز است، برخلاف ادعای جناب آقای دکتر ظریف مبنی بر واردات ۱۲۰میلیون دوز واکسن در دولت جناب آقای روحانی، عدد واقعی ۲۸میلیون‌و۷۰۰هزار دوز بود که تا پایان دولت دوازدهم ۱۸میلیون دوز تزریق شده بود. جناب آقای دکتر ظریف به نظر فراموش کردید که در دولت دوازدهم جان هزاران ایرانی بازیچه سیاسی بازی شما و دولت متبوع‌تان شد و در واکنش به اعتراض مردم عزیز برای تعلل در واردات واکسن، نپیوستن به FATF و تحریم‌ها را بهانه می‌کردید، یقیناً اگر در زمان خود به ترک‌فعل‌ها رسیدگی می‌شد، امروز طلبکار نبودید.»

برچسب ها: واکسن ، کرونا ، ظریف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار