جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مهارتهای زندگی» نوشت: شاید متعجب شوید که در مورد بسیاری از افراد گفتههای آنها نیست که آنها را عقب نگاه میدارد، بلکه کارهایی است که انجام میدهند. در اینجا به شش عادت بد میپردازیم که به ارتباطات شخصی صدمه میزنند:
۱) قطع کردن صحبت دیگران؛ ۲) از این شاخه به آن شاخه پریدن؛ ۳) تکرار مداوم یک سری حرفهای تکراری در طول مکالمه؛ ۴) ناتمام گذاشتن حرفهای طرف مقابل؛ ۵) وراجی کردن و بحث در طول مکالمه؛ ۶) نگاه کردن به گوشی در طول مکالمات.
گرچه این شش عادت مخرب، اَشکال متفاوتی دارند، ولی همگی آنها نتیجه یک چیز هستند: «گوش ندادن!» بسیار خوب، راهحل غلبه بر این شش عادت بد در مکالمات چیست؟
درخصوص نحوه تعاملاتتان صادق باشید: اگر شما شخصی کلامی هستید، به اشخاص درونگراتر توضیح دهید که پیش از مشخصکردن موضعتان درخصوص یک موضوع نیاز دارید که آن را به طور کامل مورد بحث قرار دهید. اگر ترجیح میدهید که افراد توضیحات خود را به جای شرح مبسوط در قالب نکات کلیدی مطرح کنند، این را به آنها یادآوری کنید.
به مکالمه متعهد باشید: گوشی موبایل خود را از روی میز و از دسترستان دور سازید. در طول مدت زمان مکالمه، تماس چشمی خود را حفظ کرده و نسبت به بدن زبان، تون صدا و کلمات ادا شده ازسوی گوینده حساسیت نشان دهید.
مکث کردن را تمرین کنید: اگر عادت دارید صحبت دیگران را پیش از پایان قطع کنید، سعی کنید با شمردن تا پنج پیش از هر گونه واکنش، خود را به چالش بکشید. این کار به شما اطمینان میدهد که شخص مقابلتان بازگو کردن افکار خود را تمام کرده و شما میتوانید عقاید خود را مطرح کنید.
مطالب شنیده شده را خلاصه کرده و سپس سؤالاتی را مطرح سازید.
با تکرار کردن سخنان طرف مقابل، وی را متوجه سازید که حرف هایش را فهمیدهاید. «چیزی که من از صحبتهای شما متوجه - شدم، x، y، z است. آیا درست متوجه شدهام؟» آنگاه منتظر تأیید یا حرکت سر باشید. سؤالات برای نشان دادن حضور شما در مکالمه بسیار مفید هستند.
افکار خود را منسجم سازید: از مکث کردن برای سازماندهی افکارتان استفاده کنید تا بتوانید موجز و روشن صحبت کنید. به صحبتهای خود گوش دهید و وقتی متوجه تکراری بودن حرفهایتان شدید، افکارتان را مهار سازید.
از نشانههای بصری بهره بجویید: شیئی را به عنوان نماد هدف خود برای تبدیل شدن به یک شنونده مؤثر روی میزتان قرار دهید تا هدفتان را به شما یادآوری کند. من به شخصه یک کریستال صورتی با برشهای بسیار را روی میزم قرار دادهام. هر بار که آن را میبینم به خاطر میآورم که باید به وجوه مختلف صحبتهای طرف مقابلم گوش دهم.
اجازه دهید دیگران اول صحبت کنند: اگر از دسته کسانی هستید که تمام زمان مکالمه را اشغال میکنید، به دیگران اجازه دهید اول برنامههایشان را مطرح کنند و سپس به سراغ ایدههای خود بروید. همچنین میتوانید مدت زمان صحبتتان در طول جلسات را مدنظر داشته باشید تا بدین ترتیب پیشرفت خود را در واگذار کردن زمین به طرف مقابل اندازه بگیرید.
زمانی که فرآیند بهبود عمدی تعاملات بین شخصی خود را آغاز میکنید، از اعضای تیمتان بپرسید که آیا تغییری را در نحوه رفتار شما متوجه شدهاند یا خیر. پرسیدن این سؤال این علامت را به دیگران میدهد که شما در حال بهبود عادات ارتباطی خود هستید و همچنین باعث میشود در مورد تغییرات مثبت در شما نیز اندیشه کنند.