کد خبر: 1233827
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که معتقد بود مردم حتی با «تکرار می‌کنم» هم دیگر پای صندوق نمی‌آیند، حالا معتقد است که مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و قطعاً روند مشارکت در انتخابات افزایشی خواهد بود. 
 عبدی از جمله کسانی است که در سال‌های گذشته، قبل از هر انتخاباتی همه تلاش خود را برای ناامید‌سازی مردم از صندوق رأی انجام داد، از جمله سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ او نوشت که «مشکل مهم دیگر اصلاح‌طلبان، عدم توانایی در اقناع افکار عمومی یا حداقل اقشار طرفدار خود برای مشارکت انتخاباتی است. البته این عدم رغبت ممکن است با بهبود شرایط انتخابات و حرکت به سوی انتخابات معنادار حل شود، ولی نباید تصور کرد که با گفتن "تکرار می‌کنم" مردم پای صندوق خواهند آمد. در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۴ نیز تکرار می‌کنم نبود که مردم را پای صندوق آورد، بلکه این خواست عمومی بود که در تکرار می‌کنم تبلور یافت و حرکت را معنادار و باشتاب نمود».
نسخه صریح‌تر و غیر محافظه‌کارانه این جملات عبدی این است که، چون حامیان اصلاح‌طلبان قصد مشارکت در انتخابات داشتند، خاتمی روی موج آن سوار شد و با «تکرار می‌کنم» آن را به نام خود زد، ولی در انتخابات ۱۴۰۰ مردم (همان اقشار طرفدار اصلاح‌طلبان) علاقه به مشارکت ندارند و لذا «تکرار می‌کنم» هم بی‌فایده است. 
او سال گذشته هم همین اعتقاد را درباره انتخابات مجلس داشت. او در مطلبی که پاییز گذشته (چهار ماه مانده تا انتخابات مجلس دوازدهم) منتشر کرد، نوشت که «جوانان تحصیلکرده شهری کمتر از ۱۰ یا حتی ۷درصد تصمیم به شرکت در انتخابات دارند. شکاف بسیار بزرگی میان مردم از حیث رسانه مورد استفاده و رغبت به شرکت در انتخابات وجود دارد. حدس می‌زنم که با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها، میزان شرکت در شهر تهران اکنون زیر ۱۵درصد خواهد بود. نه فقط تهران که دیگر شهر‌های بزرگ کشور نیز همین‌گونه هستند. اینکه مردم چقدر امید دارند تا از طریق انتخابات مشکلات خود را حل کنند نقش اصلی را در مشارکت آنان دارد.»
عبدی سال گذشته معتقد بود که «مردم از همه ما عبور کرده‌اند و اساساً چیز جدیدی برای گفتن به اغلب مردم باقی نمانده...».
اما او حالا در گفتگو با بی‌بی سی فارسی معتقد به افزایش مشارکت می‌شود و تأکید می‌کند «مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و قطعاً روند مشارکت در انتخابات افزایشی خواهد بود؛ مردم ایران با صندوق‌های رأی قهر نکردند و عموم مردم به لیست اعلامی شورای نگهبان اعتماد دارند.»
اینکه عبدی با تأیید صلاحیت یکی از سه کاندیدای مدنظر جبهه اصلاحات ناگاه حامی شورای نگهبان و تبیین کننده اعتماد مردم به شورای نگهبان شده، جالب توجه است. در واقع شورای نگهبان خوب، شورایی است که کاندیدای اصلاح‌طلبان را تأیید کند، حالا هر کس دیگر را هم رد کرد، مهم نیست! وگرنه امثال عبدی اصلاح‌طلب برای باقی ردصلاحیت‌ها هم دغدغه‌مند می‌شدند. 
در خصوص مشارکت مردم در انتخابات هم تا وقتی اصلاح‌طلبان در انتخابات کاندیدای دلخواه – و نه الزاماً هم‌فکر- خود را داشته باشند، انتخابات را اصیل و درست می‌دانند و وقتی کاندیدای مدنظرشان ثبت نام نکند یا تأیید صلاحیت نشود یا رأی نداشته باشد، آن را خلاف دموکراسی می‌دانند!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
همه همینطورند حتی شما
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
1
حزب اللهی ها جان و مال به پای انقلاب اسلامی می گذاردو اینها مال و جان مردم را برای براندازی فدا می کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار