جوان آنلاین: رئیس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای معتقد است نمیتوان نام «بازی» روی همسترکامبت گذاشت، چه اینکه بازیها باید گیمپلی یا نحوه بازی کردن جذاب، داستان و تم (ژانر) داشته باشند.
ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای سازمان نصر ایران (نظام صنفی رایانهای) با اشاره به اینکه از نظر بازیسازان «همسترکامبت» در دسته بازیها قرار نمیگیرد به ایسنا گفت: طراحان این بازی سعی کردند همسترکامبت تا حدی شبیه به بازیهای آیدل کلیکر (نوعی بازی ویدئویی که برای گروه خاصی طراحی شده است) باشد، اما، چون در آن تقریباً هیچ گیمپلی به جز ضربه زدن انجام نمیشود، نمیتوان اسم بازی بر آن گذاشت.
صادق تأکید کرد: میتون آن را اپلیکیشنی در نظر گرفت که سعی شده اقتصاد بازی روی آن اجرا شود. کاربر به واسطه اینکه حس میکند دارد چیزی به دست میآورد، مجدداً به فضای آن بازمیگردد و نرخ بازگشت بازیکنان به بازی از این طریق افزایش مییابد. اقتصاد بازی، کاربر را مجاب میکند به بازی پایبند باشد، همانگونه که در همسترکامبت ضربه زدن یا ارتقای کارتها این فضا را ایجاد کرده است.
این بازیساز درباره ویژگیهای لازم برای بازیهای موبایلی توضیح داد: بازیها باید گیمپلی یا نحوه بازی کردن جذاب، داستان و تم (ژانر) داشته باشند تا بازیکن در قالب یک روند از پیش تعیین شده، بازی و مراحل مختلف را با دریافت جایزه طی کند و در کل یک اقدامی انجام دهد تا بتوان نام بازی روی آن گذاشت.
رئیس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای سازمان نصر ایران تأکید کرد: بازی باید بتواند فرد را سرگرم کند، اما همسترکامبت بیشتر جنبه مالی دارد و حتی اگر قرار باشد اسم بازی روی آن بگذاریم، همسترکامبت در دسته
Play to Earnها قرار میگیرد، یعنی فرد به دنبال سرگرمی نیست و صرفاً بازی میکند تا درآمدی به دست بیاورد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از بازیهای Play to Earn طی چند سال اخیر روندی افزایشی داشته است، بیان کرد: بازیکنان به سمتی رفتند که رایگان بازی نکنند و در نهایت چیزی به دست آورند. این موضوع بر بازار هم تأثیر گذاشته و بازیهایی را در پرفروشهای بازار میبینیم که جوایز متنوع و زیادی برای بازیکنان در نظر میگیرند تا فرد فکر نکند با بازی کردن در حال اتلاف وقت است.
صادق خاطرنشان کرد: با طراحی این برنامه، همسترکامبت، هزینه بازاریابی را به شدت کاهش داده است، چراکه افراد برای کسب امتیاز یا سکه بیشتر ترغیب میشوند، آن را برای دیگران هم ارسال کنند و با این شیوه مخاطبان زیادی جذب آن خواهند شد.