جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مارکتینگ آز» نوشت: فیلیپ کاتلر در کتاب خود به نام «مدیریت بازاریابی» که از سوی آقای دکتر مهدی امیرجعفری ترجمه و به بازار ارائه شده است، مینویسد:
بازاریابهای حرفهای وقتی از مشتری «نه» میشنوند یا مشتری تصمیمگیریاش را مرتب به تعویق میاندازد، خیلی زود و سریع متوجه میشوند که هنوز نتوانستهاند ریسکهای مشتری را برطرف کنند. به طور کلی مشتریان در زمان تصمیمگیری خرید با این شش ریسک مواجه میشوند و انتظار دارند بازاریابها راهکار و پیشنهاد قانعکنندهای برای کاهش این ریسکها ارائه دهند:
۱) ریسک عملیاتی: مشتری همیشه نگران این موضوع است که آیا محصولی که میخرم، طبق وعده فروشنده عمل خواهد کرد؟ آیا همان کیفیتی را دارد که فروشنده وعده داده است؟
۲) ریسک فیزیکی: مشتری معمولاً نگران شرایط فیزیکی است که باید برای مراقبت از محصول فراهم کند. مثلاً خریدار یک تلویزیون را در نظر بگیرید که نگران است نکند تلویزیون را در معرض حرارت قرار بدهم و خراب بشود و در نتیجه نتوانم از گارانتی آن استفاده کنم.
۳) ریسک مالی: همه مشتریان نگران این هستند که آیا محصولی که میخواهند بخرند، ارزش پولی را که بابت آن میپردازند دارد؟
۴) ریسک اجتماعی: برخی از مشتریان، به ویژه اگر بخواهند محصولی بخرند که بقیه هم متوجه آن میشوند، نگران این موضوع هستند که آیا خرید این محصول بعداً باعث خجالت و سرافکندگیشان جلوی بقیه نمیشود؟ مثلاً آیا رئیس شرکت به او نمیگوید که این چه محصولی است که خریدهای؟
۵) ریسک روانی: بسیاری از مشتریان مرتب نگران این موضوع هستند که آیا محصول واقعاً به دردشان میخورد یا فروشنده میخواهد از عدم اطلاع و ناآگاهی آنها سوءاستفاده کند و محصولی را به آنها بفروشد که به دردشان نمیخورد؟
۶) ریسک زمانی: بیشتر مشتریان نگران بدقولی و بدعهدی فروشندگان و شرکتها هستند و همیشه به این موضوع فکر میکنند که اگر فروشنده یا شرکت مربوطه سفارش را سر زمان مقرر تحویل ندهد، چه کاری میتوانند انجام دهند؟