کد خبر: 1232777
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
چند روز است که شدت حملات حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی به نقطه اوج هشت ماه گذشته رسیده است. داده‌های مرکز تحقیقات و آموزش آلما وابسته به اسرائیل نشان می‌دهد حزب‌الله در ماه مه سال میلادی جاری ۳۲۵حمله علیه اسرائیل انجام داده که میانگین آن ۱۰ حمله در روز است، در حالی که مجموع حملات حزب‌الله در ماه آوریل، ۲۳۸حمله با میانگین ۸/۷ حمله در روز بوده است.

جوان آنلاین: حملات دو روز گذشته حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی که منجر به آتش‌سوزی وسیع شد، آشفتگی گسترده‌ای بین اسرائیلی‌ها به وجود آورده است. ارتش رژیم صهیونیستی، ۵۰ هزار سرباز ذخیره اضافی را به خدمت فراخوانده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در بازدید از مرز لبنان، از آمادگی برای پاسخ «قوی» صحبت کرده است. در حالی که سخنگوی ارتش اسرائیل هشدار داده «به نقطه‌ای رسیدیم که هر لحظه امکان دارد دستور حمله همه‌جانبه به لبنان را صادر کنیم»، معاون حزب‌الله لبنان گفت که اگر تل‌آویو وارد جنگی فراگیر شود، ما برای آن آماده‌ایم، ولی این را هم روشن کرد که حزب‌الله «به اسرائیل اجازه هیچ‌گونه پیروزی نخواهد داد.»

به گزارش «جوان»، چند روز است که شدت حملات حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی به نقطه اوج هشت ماه گذشته رسیده است. داده‌های مرکز تحقیقات و آموزش آلما وابسته به اسرائیل نشان می‌دهد حزب‌الله در ماه مه سال میلادی جاری ۳۲۵حمله علیه اسرائیل انجام داده که میانگین آن ۱۰ حمله در روز است، در حالی که مجموع حملات حزب‌الله در ماه آوریل، ۲۳۸حمله با میانگین ۸/۷ حمله در روز بوده است. تحلیل تسلیحات مورد استفاده حزب‌الله نیز نشان داده که تعداد موشک‌های ضد تانک و پهپاد استفاده شده در ماه مه نسبت به آوریل ۲۰۲۴ دو برابر شده است. در حالی که آمار‌ها می‌گویند تعداد پهپاد‌های نفوذ کرده حزب‌الله به داخل اسرائیل در فوریه ۲۰۲۴، هفت پهپاد و در مارس و آوریل به ترتیب ۲۴ و ۴۲ فروند بوده، شمار پهپاد‌های نفوذ کرده به اسرائیل در ماه مه به عدد ۸۵ رسیده است. حزب‌الله عملیات خود علیه رژیم صهیونیستی را تابعی از حملات تل‌آویو به غزه می‌داند و شیخ نعیم قاسم، معاون حزب‌الله این را روشن کرده که «جبهه لبنان به جبهه نوار غزه مرتبط است»، ولی شدت حملات حزب‌الله به شمال، برای اسرائیلی‌ها وضعیت غیرقابل‌تحملی به وجود آورده است. در حالی که تمرکز آتش‌سوزی‌ها در منطقه الجلیل بوده، بر اساس برآورد رئیس صندوق ملی یهود، این آتش‌سوزی‌ها حدود ۱۴ هزار دونوم (هر دونوم ۱۰۰۰ متر مربع است) را در مناطق شمالی در برگرفته است. روزنامه عبری اسرائیل هیوم سه‌شنبه شب خبر داد که پس از تلاش‌های ۴۸ ساعته، آتش‌سوزی‌های شمال کنترل شد، ولی همانطور که هاآرتص از قول منابع خود نوشت، آتش‌سوزی‌ها در الجلیل و جولان به احساس امنیت فردی ساکنان این منطقه آسیب جدی وارد کرد و نشان داد که ارتش نمی‌تواند با آن مقابله کند. 

 نتانیاهو: بیکار نمی‌نشینیم
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه از کریات‌شمونا در شمال بازدید کرد و با گفتن این جمله که «دیروز زمین اینجا آتش گرفته بود، اما زمین‌های لبنان هم در آتش خواهد بود»، گفت که اسرائیل «برای اقدام بسیار قوی در شمال» آماده است و «حزب‌الله بهای سنگینی برای حملات خود خواهد پرداخت.» او گفت: «هر که فکر می‌کند به ما آسیب می‌زند و ما بیکار می‌نشینیم، اشتباه بزرگی کرده است.» در حالی که طی روز‌های گذشته، برخی منابع لبنانی از جمله روزنامه الاخبار گزارش کردند که مقامات لبنانی از طریق کانال‌های دیپلماتیک هشدار‌هایی به ویژه از سوی بریتانیا دریافت کرده‌اند که اسرائیل در تدارک آغاز جنگی علیه لبنان در اواسط ماه ژوئن است، درباره احتمال وقوع یک جنگ گسترده بین دو طرف بیش از هر زمان دیگری بحث می‌شود. هرچند نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، گزارش‌ها درباره دریافت هشدار تجاوز گسترده اسرائیل به لبنان را تکذیب کرده، ولی این را هم گفته که در حال انجام تماس‌های مکرر با طرف‌ها و جامعه بین‌المللی هستیم تا مانع از حمله اسرائیل به جنوب لبنان شویم. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی دیروز گزارش کرد که کابینه اسرائیل تصمیمی را تصویب کرد که به ارتش اجازه می‌دهد تعداد سربازان ذخیره را به ۳۵۰هزار نفر افزایش دهد. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از قول وزارت جنگ گزارش کرده که این افزایش استفاده از نیرو‌های ذخیره فقط به دلیل تشدید تنش در جبهه شمال نیست و به رفح هم مربوط می‌شود، ولی هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گفته که به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که باید [درباره شمال]تصمیم‌گیری شود و ارتش اسرائیل برای این تصمیم آماده و بسیار آماده است. پیش از این هم، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته بود که لشکر ۱۴۶ و تیپ زرهی ۲۰۵ نیرو‌های ذخیره ارتش در رزمایشی طرح‌های نبرد در جبهه شمالی، استقرار سریع نیرو‌ها در منطقه، عملکرد ستاد‌های لشکر و تیپ و آمادگی نیرو‌ها برای حمله را شبیه‌سازی کرده‌اند. 

 گانتس: شمال امن می‌شود، چه با توافق چه با جنگ 
به رغم همه این لفاظی‌ها، هنوز معلوم نیست که کابینه رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی تن به گشودن یک جبهه تمام‌عیار خواهد داد یا نه. وزارت خارجه امریکا سه‌شنبه شب، هرچند اعلام کرد که اسرائیل حق دارد از خود در برابر حزب‌الله مورد حمایت ایران دفاع کند، ولی این را هم گفت که واشینگتن نمی‌خواهد شاهد یک جنگ تمام‌عیار باشد و تلاش می‌کند راه‌حل دیپلماتیکی را دنبال کند. اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای خواستار خویشتنداری شد. با این حال، «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت دست راستی نتانیاهو دیروز حین بازدید از شهرک کریات‌شمونا در نزدیکی مرز لبنان، خواستار جنگ با لبنان و «نابودی کامل حزب‌الله» شد، همان چیزی که او ظرف هشت ماه گذشته درباره حماس نیز مطالبه کرده است. «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی که در کنار بن‌گویر، زوج افراطی کابینه را تشکیل داده‌اند، در موضعی آمیخته به طعنه، گفته که اسرائیل خواستار جنگ با لبنان نیست و این واقعیت وجود دارد. این در حالی است که بنی گانتس، وزیر کابینه جنگ، احتمال توافق را منتفی ندانسته و گفته که «چه از راه حصول یک توافق و چه از طریق تشدید درگیری ها»، تا باز شدن مجدد مدارس در روز نخست سپتامبر ساکنان را به مناطق شمالی اسرائیل بازمی‌گردانیم، هاآرتص به نقل از منابع ارتش این برآورد را پیش کشیده که احتمال زیادی وجود دارد که یک جنگ فراگیر در لبنان منجر به گشودن جبهه‌های دیگری شامل ایران، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان در سوریه شود. معاون دبیرکل حزب الله سه‌شنبه شب، هرچند گفت «تصمیم ما عدم توسعه جنگ است» ولی این را هم روشن کرد که چنین جنگی «اگر بر ما تحمیل شود، وارد آن خواهیم شد.» شیخ نعیم قاسم هشدار داده که «هرگونه اقدام اسرائیل در جهت توسعه جنگ علیه لبنان با خرابی و ویرانی و کوچاندن [صهیونیست‌ها]در داخل سرزمین‌های اشغالی روبه‌رو خواهد شد» و تأکید کرده است: «مقاومت آماده نبرد است و به اسرائیل اجازه هیچ‌گونه پیروزی نخواهد داد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار