کد خبر: 1232296
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
بعید است برخی از کسانی که در سه روز گذشته ثبت‌نام کرده‌اند، خود را رجل سیاسی یا توانمند در اداره کشور تشخیص داده باشند، اما سازوکار ناساز قانون ما اجازه می‌دهد برخی برای عرض‌اندام یا حتی برای تفنن به این سمت بیایند. تأیید یا عدم تأیید شورای نگهبان گویی خودش یک چالش برای برخی افراد با کم‌ترین سابقه یا توانایی در اداره کشور شده است. حتی برخی از عرضه یک نطق بدون ایراد و مستدل و متقن در فرصت پنج‌دقیقه‌ای وزارت کشور عاجز بودند، اما سودای بزرگی در سر می‌پرورانند.
جعفر برزگر

جوان آنلاین: رئیس جمهور نهم هرکس باشد، نمی‌تواند خود را از سایه دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید آن، که با تشییع و بزرگداشت کم‌نظیر ملت ایران همراه بود، دور نگه دارد. هرکس که مسافر و سپس ساکن خیابان شهید رئیسی (پاستور سابق) شد، در ذیل این سایه است. شهید سیدابراهیم رئیسی یک اعتبار جدید به جایگاه ریاست‌جمهوری ایران داد و این مقام را از جایگاه یک مدعی مغرور در برخی دوره‌ها به یک متواضع با اخلاق همراه با کار و تلاش و سرزدن به روستا‌ها و رفتن به میان مردم تبدیل کرد. او به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «رئیس‌جمهور انقلاب» بود و این جایگاه دیگری است که برای رئیسان‌جمهور آینده آسان به دست نمی‌آید. اکنون برخی از ثبت‌نامی‌ها به راه و منش شهید رئیسی با احترام و نگاه ادامه‌دهنده آن می‌نگرند. برخی نیز چنین فهم کرده‌اند که می‌توانند با بداخلاقی نسبت به او راه تازه‌ای بگشایند، چه بد اذهانی و بدفهمیدن‌هایی!
بعید است برخی از کسانی که در سه روز گذشته ثبت‌نام کرده‌اند، خود را رجل سیاسی یا توانمند در اداره کشور تشخیص داده باشند، اما سازوکار ناساز قانون ما اجازه می‌دهد برخی برای عرض‌اندام یا حتی برای تفنن به این سمت بیایند. تأیید یا عدم تأیید شورای نگهبان گویی خودش یک چالش برای برخی افراد با کم‌ترین سابقه یا توانایی در اداره کشور شده است. حتی برخی از عرضه یک نطق بدون ایراد و مستدل و متقن در فرصت پنج‌دقیقه‌ای وزارت کشور عاجز بودند، اما سودای بزرگی در سر می‌پرورانند. قطعاً بیشتر این افراد و بسا کسانی که امروز و فردا به این جمع می‌پیوندند، تأیید صلاحیت نمی‌شوند. امسال کار خوبی هم در وزارت کشور شکل گرفت که بخشی از آنچه را قبلاً وظیفه مطلق خود شورای نگهبان می‌دانستند، با کنترل مدارک و حداقل‌های ثبت‌نامی در ورودی وزارتخانه انجام دادند و مانع ازدحام ناشایست سال‌های قبل شدند. شاید تکامل قانون به سمتی که افراد برای «بازی با ثبت‌نام» و «بازی با مناظره‌ها» در قامت پوششی و مانند آن هزینه بدهند یا مانع داشته باشند، به بهترشدن روند انتخابات کمک کند.

سومین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هم دیروز در حالی به پایان رسید که دو چهره شاخص اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، یعنی علیرضا زاکانی و مسعود پزشکیان در انتخابات ثبت‌نام کردند. علاوه بر این دو چهره وحید حقانیان، سید احمد رسولی نژاد، حبیب‌الله دهمرده، زهره الهیان، حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج الدینی و فداحسین مالکی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نام نویسی کردند. 
تا پایان روز سوم نام‌نویسی، چهره‌های شاخصی که نام‌نویسی کردند چهره‌های تکراری ادوار انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان هستند. از علی لاریجانی و سعید جلیلی که در دو روز اول نام‌نویسی کردند که هر دو سابقه دو بار نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری دارند که البته هر دو هم ناکام ماندند تا مسعود پزشکیان که در انتخابات سال ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد و زاکانی که در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کرد، اما در روز‌های آخر ترجیح داد انصراف دهد. هنوز خبری از چهره‌های شاخص جدید که در گمانه زنی‌ها نام آن‌ها شنیده می‌شود، نیست. روز یک‌شنبه و دوشنبه از این حیث تعیین کننده خواهد بود. 

 زاکانی به دنبال اسباب‌کشی از بهشت
زاکانی شهردار تهران در روز سوم شناخته‌شده‌ترین شخصیتی بود که در انتخابات نام‌نویسی کرد. زاکانی بعد از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران گفت: «قرار نیست از درد مردم بی‌خبر باشیم؛ قرار نیست از آمدن میان مردم واهمه داشته باشیم و سختی‌ها فقط برای قشر خاصی از مردم باشد. قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز با محوریت عدالت با رفع فساد و تبعیض تا آخر، پای مردم بمانم. قرار است نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را "برنامه تحول" جا بزنند.» زاکانی همچنین با اشاره به رئیس‌جمهور شهید بیان داشت: «رئیسی عزیز ما، مؤمن، متدین، انقلابی و اهل منطق و استدلال بود؛ لذا نسبت درست او با ولی و امام جامعه تبعیت، با مردم و ایران عزیز، خدمت و صداقت و با مسئولان نیز تعامل و انسجام بود.» شهردار تهران رویکرد شهید رئیسی در عرصه بین‌الملل را در نسبت با دوستان حمایت و با دشمنان انقلاب مخالفت صریح و مقاومت شجاعانه نامید. زاکانی گفت: «منت می‌کشید تا خدمت کند و هیچ وقت برای بازی ریاست بلندی نجست، بلکه پیگیر اوج گرفتن به سوی خدا با خاکساری در برابر مردم بود.» زاکانی اندوخته سه سال دولت رئیسی را همان راه جمهور عنوان کرد که «ترسیم جهت‌گیری درست در مسیر انقلاب و ایجاد شرایط ثبات برای " ایران عزیز"؛ وضعی که با زمان شروع دولت سیزدهم قطعاً قابل مقایسه نیست» را از نتایج این راهبرد و اندوخته دانست. 

 پزشکیان با دغدغه مشارکت آمد
مسعود پزشکیان به عنوان نماینده جریان اصلاحات هم با حضور در وزارت کشور در انتخابات نام‌نویسی کرد. او هدف خود از حضور در انتخابات را ایجاد مشارکت پر شور عنوان کرد. پزشکیان با بیان اینکه مشکل این است که آنچه را که سیاست‌های کلی رهبری است کنار می‌گذاریم و فقط حرف‌های خودمان را مطرح می‌کنیم، تأکید کرد: «به دنبال اجرایی کردن اهداف سیاست‌های کلی رهبری هستیم.» پزشکیان در ادامه به این مسئله اشاره کرد که آنچه ما و مجریان باید انجام دهند، حرف‌های جدید و راه جدید نیست بلکه عمل به سیاست‌های کلی رهبری است: «باید برای اهداف سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تلاش کنیم. قرار بوده ایران جایگاه اول منطقه را در عرصه اقتصاد، علمی و فناوری با هویت اسلامی و انقلاب داشته باشد». 
سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، عدم فقر و تبعیض را پزشکیان جزو بند‌های سیاست‌های ابلاغی رهبری دانست که به طور کامل اجرایی نشده است و گفت: «ما باید در منطقه جایگاه برتری می‌داشتیم و باید کاری می‌کردیم مردم از سلامت کامل برخوردار بوده و آموزش از عدالت برخوردار می‌بود که متأسفانه ضعیف عمل کردیم». حبیب‌الله دهمرده نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس یازدهم هم با حضور در ستاد انتخابات کشور برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد. دهمرده پس از نام‌نویسی به خبرنگاران گفت: «معتقدم برای مردان بزرگ بن بستی وجود ندارد چراکه یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت. داشتن نان بدون داشتن امنیت بی‌معنا است.»
«سید احمد رسولی نژاد» معاون وزیر دولت‌های نهم و دهم با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد. رسولی گفت: «اینجانب اگر چه عضو کوچکی از جبهه بزرگ انقلاب هستم لیکن روش و منش بنده در تمامی مسئولیت‌ها از جمله چهار دوره نمایندگی مجلس به ویژه در آخرین دوره (یعنی دوره یازدهم)، استقلال در تصمیم و عمل بوده است». 
فدا حسین مالکی نماینده مجلس دوازدهم و میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم که مدتی معاونت پارلمانی دولت دهم را هم بر عهده داشت هم در روز سوم در انتخابات نام‌نویسی کردند. افرادی که احتمال حضور آنان در مرحله بعدی انتخابات بسیار کمرنگ است. زهره الهیان دیگر نماینده مجلس یازدهم که در انتخابات مجلس دوازدهم موفق به کسب رأی مردم نشد هم به عنوان اولین زن در این دوره از انتخابات نام‌نویسی کرد. اما دیگر نام‌نویسیی روز سوم وحید حقانیان بود که بعد از نام‌نویسی اعلام کرد که با تصمیم شخصی در این دوره از انتخابات وارد شده است و قطعی برق سالن محل کنفرانس خبری در زمان صحبت‌های او هم از جمله حواشی روز سوم نام‌نویسی‌ها بود. 

 فتاح نیامد
از همان زمان شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مسئله حضور پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای حضور در انتخابات مطرح شد و برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای هم او را جزو گزینه‌های اصلی جریان اصولگرا عنوان می‌کرد. اما فتاح دیروز حضور خود در انتخابات را رد کرد. فتاح در پیامی آحاد ملت را به حضور پر شور و حماسی در انتخابات هشتم تیرماه دعوت و عدم حضورش در عرصه انتخابات را این‌گونه توضیح داد: «با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه و دلسوزان نظام اسلامی برای دعوت از اینجانب جهت حضور در عرصه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همان‌طور که در سنوات گذشته نیز عرض کرده‌ام، حکم رهبر معظم و فرزانه انقلاب را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را بر خود فرض می‌دانم.» در بخش دوم پیام فتاح آمده: «ان‌شاءالله به عنوان سرباز ولایت و نظام و خادم و خاک پای مردم عزیز تا شهادت فی سبیل‌الله استوار باقی خواهم ماند. اطمینان دارم مسیر شهید جمهور حضرت آیت الله رئیسی، با حضور حماسی و پر شور آحاد ملّت در صحنه انتخابات هشتم تیرماه همانند آیین بدرقه و تشییع خادم‌الرضا و همراهانش، امتداد می‌یابد و مردم با بصیرت ایران با انتخاب آگاهانه خود، مسیر پیشرفت و حل مشکلات داخلی و خارجی را نیز برای دولت و نظام اسلامی هموار خواهند کرد.»

 ۱۷ نام‌نویسی تا پایان روز سوم
در روز اول و دوم نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری هم ۹ نفر نام‌نویسی کردند که علی لاریجانی و سعید جلیلی شاخص‌ترین این چهره‌ها بودند. مصطفی کواکبیان، محسن صباغیان، عباس مقتدایی، قدرتعلی حشمتیان، محمد خوش چهره و محمود احمدی بیغش دیگر افراد در دو روز اول بودند. با نام‌نویسی هشت نفر در روز سوم جمع نام‌نویسی‌ها به ۱۷ نفر رسیده است که در روز‌های چهارم و پنجم قطعاً این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد. 
پازل انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هر روز بیشتر تکمیل می‌شود. ناظران، تحلیلگران و افکار عمومی هم با تکمیل شدن این پازل تصویر واضح‌تری از انتخابات را تماشا می‌کنند. فعلاً شگفتی‌های انتخابات چهاردهمین تمام نشده است. فاطمی در دو روز باقی مانده هوای گرم‌تری خواهد داشت. پازل انتخابات بیشتر تکمیل خواهد شد و صف بندی انتخاباتی آشکارتر. در آن موقع می‌توان بهتر در مورد انتخابات این دوره و مستأجر آینده پاستور سخن گفت.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
Mohieddin
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
0
0
فعلا این ها را رها کنید ( احمدی نژاد ) آمد.،
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
0
0
فقط باید بله قربان گو باشد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار