جوان آنلاین: پنجم تا یازدهم خرداد هفته ملی مبارزه با دخانیات نامگذاری و سازمان بهداشت جهانی امسال شعار «محافظت از کودکان در برابر ترفندهای صنایع دخانی» برای آن انتخاب کرده است تا آگاهی را در مورد اثرات مخرب صنایع دخانی بر جوانان افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، موضوع امسال روز جهانی بدون دخانیات بر پایان دادن به قربانی شدن جوانان با محصولات مضر دخانی متمرکز شده است. این گفتمان بستری را برای جوانان، سیاستگذاران و حامیان کنترل دخانیات در سراسر جهان فراهم میکند تا درباره این موضوع بحث کنند و از دولتها بخواهند سیاستهایی را اتخاذ کنند که از جوانان در برابر ترفندهای صنایع دخانیات و صنایع وابسته محافظت میکند.
اگرچه کنترل دخانیات مصرف دخانیات در گذر زمان کاهش یافته است، اما همچنان باید اقدامات بیشتری برای محافظت از این گروههای آسیبپذیر انجام شود. بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۲ میلادی در سراسر جهان، حداقل ۳۷ میلیون نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله یکی از انواع دخانیات را مصرف میکردند. این آمار در منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت شامل ۵.۱۱ درصد از پسران و ۱.۱۰ درصد از دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله است؛ یعنی چهار میلیون نفر از قشر نوجوان فقط در این منطقه مصرف کننده دخانیات هستند.
چرا صنایع دخانی نوجوانان را هدف قرار داده است؟
به گزارش مرکز تحقیقات پپشگیری و کنترل دخانیات، صنایع دخانی در جهان برای ادامه کسب میلیاردها دلار درآمد، باید سالانه میلیونها مشتری را که میمیرند و آنهایی که مصرف دخانیات را ترک میکنند، جایگزین کند. برای دستیابی به این هدف، تلاش میکند محیطی فراهم کند که جذب محصولات خود را در بین نسل بعدی ترویج دهد.
این اقدامات از روشهای مختلفی از جمله کمک به وضع قوانین ضعیف برای اطمینان از در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن محصولاتشان صورت میگیرد. این صنایع همچنین محصولات و ترفندهای تبلیغاتی را توسعه میدهند که برای کودکان و نوجوانان جذاب است و از طریق رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای پخش به آنها دسترسی پیدا میکند.
محصولاتی از قبیل سیگارهای الکترونیکی و کیسههای نیکوتین در بین جوانان در حال کسب محبوبیت بیشتری هستند. برآورد میشود ۵.۱۲ درصد از نوجوانان در سراسر اروپا طی سال ۲۰۲۲ میلادی از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند، در حالی که این رقم در بزرگسالان ۲ درصد است. در برخی از کشورهای منطقه، میزان استفاده از سیگار الکترونیکی در میان کودکان مدرسهای ۲ تا ۳ برابر بیشتر از میزان مصرف سیگار است.
این صنعت عامدانه وابستگی مرگبار را به نوجوانان میفروشد، بنابراین برنامههای روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۴ میلادی از دولتها و جامعه کنترل دخانیات میخواهد تا از نسلهای فعلی و آینده محافظت کرده و صنایع دخانی را در قبال آسیبهای ناشی از آن مسئول بدانند.
جوانان وارد عمل میشوند و از مواجهه با دخانیات صحبت میکنند
امسال روز جهانی بدون دخانیات برای جوانان در سراسر جهان بستری فراهم میکند که از دولتها بخواهند آنها را در برابر ترفندهای مرگبار بازاریابی صنایع دخانی محافظت کنند. این صنعت جوانان را برای یک عمر منفعت مورد هدف قرار میدهد و موج جدیدی از اعتیاد به وجود میآورد. کودکان در سراسر جهان بیش از بزرگسالان از سیگار الکترونیکی استفاده میکنند و برآورد میشود که ۳۷ میلیون نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله دخانیات مصرف میکنند.
از این رو، سازمان بهداشت جهانی برای نوجوانان سراسر دنیا یک راهپیمایی آنلاین فراهم دیده و اعلام کرده است «در این راهپیمایی آنلاین نوجوانان ما به ما بپیوندید تا در مورد آنچه برای روز جهانی بدون دخانیات امسال و آخرین تلاشهای آنها در کنترل دخانیات در راه است بشنوید».
در این برنامه گروه حامیان نوجوانان سازمان بهداشت جهانی، گروه کودکان بدون دخانیات و اعضای معاهده جهانی کنترل دخانیات شرکت دارند. وقت آن است که قدم برداریم و برای آیندهای سالم بایستیم! حامیان نوجوانان در سراسر جهان علیه صنایع دخانی موضع میگیرند و به نفوذ مخرب و ترفندهای بازاریابی آنها برای قربانی کردن نوجوان «نه» میگویند.
سازمان جهانی بهداشت همچنین به طور رسمی پویش «دروغها را متوقف کنید» را به عنوان یک ابتکار حیاتی برای محافظت از جوانان در برابر صنعت دخانیات و محصولات کشنده آن با فراخوان برای پایان دادن به مداخله صنعت دخانیات در سیاستهای بهداشتی راه اندازی کرده است. شعار هفته بدون دخانیات ۱۴۰۳ در ایران نیز حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی تعیین شده است.
شعار هفته بدون دخانیات ۱۴۰۳ بر پایه مستندات و شواهد جدیدی از «شاخص مداخله جهانی صنعت دخانیات ۲۰۲۳» قرار دارد، که نشان میدهد تلاشها برای محافظت از سیاستهای بهداشتی در برابر افزایش مداخله صنعت دخانیات در سراسر جهان بدتر شده است.
هدف کمپین روز جهانی و شعار هفته بدون دخانیات ۱۴۰۳ تقویت صدای جوانان، افشای تاکتیکها و ترفندهای صنعت تنباکو و افزایش آگاهی عمومی در مورد نیاز به دفاع از سیاستهای بهداشتی و حفاظت از سلامت نسلهای آینده است.
گروههای جوانان در سرتاسر جهان از کشورها خواستند تا «تصمیمهایی اتخاذ کنند که ما را در برابر شیوههای مداخله دخانیات و صنایع مرتبط محافظت میکند.»
سازمان جهانی بهداشت در کنار جوانانی در سراسر جهان میایستد که از دولتها خواسته اند از آنها در برابر صنعت مرگباری محافظت کنند که آنها را با محصولات مضر جدید هدف قرار میدهد در حالی که آشکارا در مورد تأثیرات سلامتی دروغ میگویند. دکتر رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، گفت: ما از همه کشورها میخواهیم که از سیاستهای بهداشتی در برابر این صنعت مرگبار محافظت کنند و به آنها اجازه ندهند در جایگاه سیاستگذاری قرار بگیرند.
ترفندهای صنایع دخانی برای جذب مشتریان جدید و ادامه حیات
صنعت دخانیات سعی میکند از طریق دادگاهی کردن دولتها یا ارائه مشوقهای مالی و غیرنقدی برای تأثیرگذاری بر سیاستهای کنترل دخانیات، بر سیاستهای کنترل دخانیات دخالت کند.
صنعت دخانیات همچنان به دروغگویی به مردم ادامه میدهد و از راههای مختلف برای انتشار اطلاعات نادرست استفاده میکند، از جمله از طریق گروههای پیشرو و اشخاص ثالث، تأثیرگذاران در رسانههای اجتماعی، رویدادهای حمایت شده، تأمین مالی دانشمندان و تحقیقات مغرضانه، حمایت از ابتکارات مسئولیت اجتماعی مشارکتی.
سازمان جهانی بهداشت با درک تلاشهای بیوقفه صنعت دخانیات برای عرضه محصولات خود به گروههای آسیبپذیر، بهویژه جوانان، متعهد به افشای تلاشهای صنعت برای تضعیف سیاستهای بهداشتی است و از سیاستگذاران میخواهد که در برابر نفوذ صنعت دخانیات محکم بایستند. صنعت دخانیات سابقه طولانی در دروغگویی به مردم دارد، حتی اصرار دارد که سیگار باعث سرطان ریه نمیشود.
امروزه میدانیم که تنباکو باعث ۲۵ درصد از سرطانها میشود و سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را میکشد، اما این صنعت همچنان به بازاریابی محصولات «جدید» و به اصطلاح «ایمن تر» که میدانیم برای سلامتی مضر است ادامه میدهد و هر ساله میلیاردها محصول تولید میکند.
با توجه به مرگ زودرس نیمی از مصرف کنندگان دخانیات، حفظ بازار تنباکو و نیکوتین به شدت به جذب مصرف کنندگان جدید و جوان وابسته است و شرکتهای دخانیات از تاکتیکهای متعددی برای جلب اعتماد و علاقه جوانان در سنین پایین استفاده میکنند.
منتول و سیگارهای طعم دار و سیگارهای الکترونیکی با طعم آب نبات با طرحهای چشم نواز به محبوبیت این محصولات در بین نسل جوان کمک زیادی کرده است و این در حالیست که بسیاری از مصرف کنندگان تا حد زیادی از اثرات منفی آن بر سلامتی خود بی خبرند.
همچنین تبلیغات سیگار در فیلمها و سینما و القای احساسات مختلف همراه با سیگار به مخاطب سبب تاثیر مخرب روانی بر مخاطب شده و کودکان و نوجوانان را مستعد مصرف میکند.
صنعت دخانیات به ویژه در مواجهه با افزایش مقررات و کمپینهای بهداشت عمومی علیه سیگار کشیدن، از انواع ترفندها و استراتژیهای بازاریابی برای ترویج محصولات خود استفاده میکند، در اینجا برخی از تاکتیکهای مورد استفاده آورده شده است:
تغییر در محدودیتهای بازاریابی: با وجود محدودیتهای گسترده در تبلیغات، تبلیغ و حمایت از دخانیات، در رسانههای عمومی، شرکتهای دخانیات راههای خلاقانهای برای غلبه بر این موانع پیدا میکنند، مانند انتقال به پلتفرمهای رسانههای دیجیتال که مقررات ممکن است سختگیری کمتری داشته
بستهبندی جذاب: شرکتها از بستهبندی جذاب برای جلب توجه به محصولات خود استفاده میکنند و اغلب جمعیتهای جوانتر را با طراحیهای شیک و رنگارنگ هدف قرار میدهند.
تبلیغات در محل فروش: محصولات دخانی به طور برجسته در نقاط فروش نمایش داده میشوند تا خریدهای فوری و شناسایی برند را تشویق کنند.
حمایت مالی: حتی با وجود محدودیت در تبلیغات مستقیم، شرکتهای دخانیات از رویدادهایی مانند ورزش حمایت میکنند تا به طور غیرمستقیم محصولات خود را بازاریابی کنند.
گسترش برند: این ترفند شامل قرار دادن مارکهای محصولات دخانی بر روی محصولات غیر دخانی مانند آدامس یا خمیر دندان برای حفظ دیده شدن نام تجاری در بازار است.
رسانههای اجتماعی و اینفلوئنسرها: این صنعت به اینفلوئنسرها پول میدهد تا درباره محصولات دخانیات در رسانههای اجتماعی بدون افشای پاداش پست ارسال کنند و مخاطبان جوانی را هدف قرار میدهند که زمان زیادی را آنلاین میگذرانند.
تبلیغات پنهان: تبلیغات مخفی یکی دیگر از استراتژیهای دیجیتالی است که در آن صنعت از طریق تبلیغات آنلاین، مسابقات، آزمونها و ویدئوهایی که بینندگان را تشویق میکند تا در حسابهای رسانههای اجتماعی خود مشارکت کنند و به اشتراک بگذارند، جوانان را هدف قرار میدهد.
این تاکتیکها برای ایجاد تقاضا برای سیگار و سایر محصولات دخانی از طریق ترغیب جوانان به آزمایش، کاهش انگیزه سیگاریها برای ترک، و تشویق سیگاریهای سابق به این کار طراحی شدهاند. سازگاری صنعت در رویکردهای بازاریابی خود به آن اجازه میدهد تا با وجود تلاشهای بهداشت عمومی برای محدود کردن مصرف دخانیات، به دستیابی به مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود ادامه دهد. صنعت دخانیات مبالغ هنگفتی را برای لابی کردن علیه سیاستهای کنترل دخانیات سرمایهگذاری میکند و سازمانهایی را که منافع آن را ارتقا میدهند، تامین مالی میکند.
این تاکتیکهای دخانیات، اگر کنترل نشوند، آسیبهای غیرقابل اندازهگیری به سلامت عمومی وارد میکنند. علاوه بر این، تولید و استفاده از تنباکو و فرآوردههای نیکوتینی تأثیر مخربی بر سایر مسائل حیاتی مانند محیط زیست، سلامت روان و کار کودکان دارد.