کد خبر: 1232099
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
همه استان‌های کشور مجهز به کارخانه تولید آرد کامی می‌شوند و در کل کشور نان کامل عرضه خواهد شد.

جوان آنلاین: خیلی وقت است دیگر از بوی نان حتی در روستا خبری نیست، نان‌ها هر روز چاق ترمان می‌کنند. این‌ها را یک شهروند اردبیلی می‌گوید.

به گزارش فارس، سبوس با ارزش‌ترین قسمت گندم را در کارخانه‌ها می‌گیرند و به دامداری‌ها به قیمت‌های خوبی می‌فروشند که سودش بیشتر از آرد گندم است از باقیمانده اش نان درست می‌کنند که بی کیفیت و کم ارزش است. مجری طرح گندم کشور سهراب سهرابی می‌گوید که همه نانوایی‌های کشور از آرد کامل سبوس دار نان درست خواهند کرد.

بهمن سال ۱۴۰۱ کمیسیون اصل ۹۰ تصویب کرد که در همه استان‌های کشور حداقل یک تا سه کارخانه تولید آرد کامل راه اندازی شود. به گفته متخصصان تغذیه نان کامل برای جلوگیری از دیابت، چاقی، بیماری‌های گوارشی، سرطان و ... مفید است و نقش مهمی در سلامتی دارد.

تاکنون به ۱۰۰ کارخانه در کشور مجوز تولید آرد کامل داده شده در استان مرکزی ۳۰ درصد نانوایی‌ها از آرد کامل استفاده می‌کنند استان اصفهان هم به این طرح پیوسته است. این تعداد ۲۲ درصد از ۴۵۰ کارخانه موجود کشور است.

سود کم کارخانه‌های تولید آرد کامل نسبت به دیگر کارخانه‌ها مانع جدی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری روی این نوع کارخانه‌ها در کشور است.

کارشناس آرد و نان محمد میرزایی می‌گوید که با ارتقای فرهنگ تغذیه در کشور، متقاضیان نان سبوس دار هم افزایش می‌یابد و تعداد این نوع کارخانه‌ها هم افزایش خواهد یافت فقط زمان می‌برد.

در مقابل مدیر عامل کارخانه آرد و نان علی بهمنی، می‌گوید که درآمد کارخانه‌های سبوس گیر نسبت به کارخانه‌های آرد کامل حداقل ۲ میلیارد تومان در سال بیشتر است آن‌ها ۲۰ درصد سبوس گندم را گرفته و کیلویی ۷۵۰۰ تومان می‌فروشند و حاضر نیستند از این سود چشم بپوشند.

مجری طرح گندم کشور سهراب سهرابی معتقد است که قیمت آرد کامل نسبت به آرد معمولی افزایش معنی دار داشته باشد و مشوق‌هایی برای کارخانه‌های تولید آرد کامل داده شود تا ترغیب شوند. وی معتقد است که این اعتبارات از محل کاهش هزینه‌های درمان در کل کشور جبران خواهد شد.

برچسب ها: آرد ، نان ، گندم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار