جوان آنلاین: کانال «مدیریت منابع انسانی» نوشت: ارائه و پرزنت خوب یک مهارت مهم برای همه کارکنان به خصوص کارشناسان، سرپرستان، رؤسا و مدیران سازمانهاست و این مهم میتواند تأثیر بسیار خوبی بر مخاطب داشته باشد. در زیر چند پیشنهاد برای یک ارائه خوب بیان میشود:
۱) اشتیاق خود را نشان دهید و با مخاطب ارتباط برقرار کنید: وقتی که مضطرب هستید، آرام بودن کار مشکلی است، اما زمان نشان داده که مهمترین چیز برقراری رابطه با مخاطب است و بهترین راه برای این کار آن است که اشتیاق خود را نسبت به موضوع نشان دهید. با مخاطبتان در مورد چیزی که مهم است و چرایی آن صادقانه صحبت کنید. هرچقدر صادقتر باشید بازخورد مثبت بیشتری دریافت خواهید کرد.
۲) روی نیازهای مخاطبتان متمرکز شوید: باید ارائهتان را حول محور مخاطب بنا کنید. در زمان آمادهشدن همیشه باید نیازهای مخاطب و خواستههایش را در نظر بگیرید. در زمان ارائه باید روی واکنش مخاطب متمرکز بوده و به آن واکنش نشان دهید. لازم است که درک و پاسخ را برای او آسان سازید.
۳) ساده بگیرید: روی پیام اصلی متمرکز شوید؛ وقتی در حال برنامهریزی ارائهتان هستید، باید همیشه این سؤال را در ذهن داشته باشید.
۴) پیام اصلی برای مخاطب من چیست؟ همان ابتدا بگویید میخواهید چه کنید؛ باید بتوانید این پیام را به درستی منتقل کنید. بعضی متخصصان پیشنهاد میدهند که خلاصه ۳۰ ثانیهای در نظر بگیرید، خلاصهای که بتوان آن را در پشت کارت تجاری نوشت یا بیشتر از ۱۵ کلمه نباشد.
۵) حتماً از یک مثال خوب استفاده کنید تا موضوع قابل فهم شود.
۶) در صورت امکان از سخن بزرگان، شعر و مطالب مرتبط با موضوع بهره بگیرید.
۷) لبخند بزنید و با مخاطبتان ارتباط چشمی برقرار کنید؛ این کار به نظر آسان میآید، اما ارائهدهندگان زیادی در آن موفق نبودهاند. اگر لبخند بزنید و ارتباط چشمی برقرار کنید، رابطه صمیمانهای را شکل دادهاید که به مخاطب کمک خواهد کرد با شما و موضوعتان مرتبط شود. همچنین به شما کمک میکند تا از استرس خود بکاهید، زیرا شما با افراد به صورت تکبه تک در حال صحبت هستید نه فقط یک جمعیت از مردم.
۸) با قدرت شروع کنید؛ آغاز ارائه بسیار مهم است. لازم است که بتوانید توجه مخاطب را جلب کرده و آن را حفظ کنید.
۹) داستانسرایی کنید؛ انسانها بهگونهای هستند که به داستان واکنش میدهند. داستانها به ما کمک میکنند تا توجه کنیم و همه چیز را به خاطر بیاوریم.