جوان آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه بیش از ۱۰ سال است که دنیا به سمت برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی رفتهاست، گفت: تجربیات جهانی نشان داده که برقیسازی ناوگان در کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار مؤثر بوده و معمولاً از این اقدام بهعنوان یکی از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا نام میبرند.
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، سالهاست که به سمت برقیسازی رفتهاند و در برخی شهرها، ناوگان حمل و نقل عمومی به طور کامل برقی شدهاست، افزود: به عنوان نمونه، کشوری مثل فرانسه، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، تردد همه خودروها به جز خودروهای برقی را در پایتخت خود ممنوع کند و در واقع تا هفت سال دیگر، شاهد ممنوعیت حرکت خودروهای بنزینی و دیزلی در پاریس خواهیمبود.
وی مثال دیگر خود را از کشور چین زد که قصد دارد همه خودروهای معمولی احتراقی خود را تا سال ۲۰۳۵ کنار گذاشته و خودروهای جدید سازگار با محیطزیست را جایگزین آنها کند و افزود: امریکا هم درصدد است تا سال ۲۰۳۰، نیمی از ناوگان خودروهای جدید خود را برقی کند و آلمان نیز قرار است تا هفت سال دیگر، تعداد خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی خود را به ۱۴ میلیون دستگاه برساند.
معاون شهردار تهران با اشاره به اثرگذاری حتمی برقیسازی وسایل حمل و نقل عمومی بر کاهش آلودگی هوای شهرها اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و «سیاهه انتشار»، درصد زیادی از ذرات معلق که در زمستانها با آنها مواجه هستیم، نشئت گرفته از ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوسها و تاکسیها و همچنین، موتورسیکلتهاست که سهم عمدهای در انتشار ذرات معلق دارند و طبیعتاً، برقیسازی ناوگان و کاهش آلایندگی آنها، تأثیر عمدهای بر کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت هوای تهران خواهد داشت.
هرمزی درباره برنامه شهرداری تهران برای برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توضیح داد: در نظر داریم بخش عمدهای از ناوگان حمل و نقل عمومی بهویژه در حوزه اتوبوسرانی را که مستقیماً زیر نظر مدیریت شهری فعالیت میکنند، برقی کنیم و بر اساس تفاهمنامهای که اخیراً با طرف چینی امضا شده، قرار است یک هزار دستگاه اتوبوس برقی از محل این تفاهم و تعدادی هم از طریق خودروسازان داخلی تأمین شود.
وی با بیان اینکه البته در کنار برقیسازی ناوگان، توسعه ناوگان با استفاده از سوختهای پاک مانند گاز را نیز در دستور کار قرار دادهایم و در همین تفاهمنامه، تأمین یک هزار دستگاه اتوبوس گازسوز هم وجود دارد، تصریح کرد: اگر این تفاهمنامه و سایر طرحهای نوسازی ناوگان اجرا و اتوبوسهای مورد تفاهم تأمین شود، بخش عمدهای از ناوگان اتوبوسرانی تهران، برقی یا گازسوز خواهد شد.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در کنار اتوبوسها، در حوزه تاکسی و ون هم در تفاهمنامه با طرف چینی، توافق شده که ۱۰هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰ هزار دستگاه ون برقی توسط چینیها تأمین شود، اظهار کرد: البته خودروسازان داخلی هم قول دادهاند که تعدادی از خودروهای برقی مورد نیاز ناوگان تاکسیرانی را تأمین کنند و بر این اساس، درصد قابلتوجهی از تاکسیهای تهران هم برقی خواهد شد.
هرمزی با بیان اینکه در کنار ناوگان حمل و نقل عمومی که به طور مستقیم با شهرداری تهران در ارتباط هستند، برنامه ویژهای هم برای موتورسیکلتهای باری داریم، تصریح کرد: قرار است تا پایان برنامه چهارم شهرداری تهران تا سال ۱۴۰۴، تعداد ۳۰۰ هزار دستگاه موتور برقی در حوزه حمل بار فعال شوند که ۱۰۰ هزار دستگاه آن از محل تفاهم با طرف چینی و مابقی آن از طریق سازندگان داخلی تأمین خواهد شد.
وی در خاتمه با تأکید بر اینکه در صورت اجرای برنامههای پیشبینی شده، بالای ۷۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت از سوخت پاک اعم از برق و گاز استفاده خواهند کرد که این موضوع تأثیر عمدهای بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، خاطر نشان کرد: روزانه ۱۹میلیون و ۳۰۰ هزار سفر درونشهری در تهران انجام میشود که بخش اعظم آن با وسیله نقلیه شخصی انجام میشود و یکی از راهکارهای ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تکمیل ناوگان ریلی از طریق افزایش واگنهای مترو و اضافه کردن اتوبوسهای نو به ناوگان اتوبوسرانی است.