کد خبر: 1153849
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
سه روز برای نمایش قدرت جوانان ایران در علم رباتیک کم بود اما در همین سه روز هم فرزندان ایران آسمان فناوری را به قدرت‌ علمی و فناوری‌شان مزین کردند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، اصلا حضور استعدادهای جوان ایران به واحد علوم و تحقیقات هم رونقی دوچندان بخشیده بود؛ از همان در ورودی با مشاهده پلاکاردهایی که از هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران نصب شده بود می‌توانستی قدرت نمایی جوانان ایرانی را حس کنی؛ به نزدیک کتابخانه دکتر حبیبی یعنی محل برگزاری مسابقات که می‌رسیدی با شنیدن صدای کف و جیغ متوجه می‌شدی که قرار است به صرف نشاط و هیجان میهمان جوانان با استعداد سرزمینت باشی.

برای اینکه بدانید استقبال از این مسابقات چقدر بود کافی است بگویم مقابل محل برگزاری مسابقات جای پارک ماشین پیدا نمی‌کردی، اگر به دانشگاه علوم و تحقیقات رفته باشید وسعت فضا را می‌شناسید، فکر کن در آن فضای گسترده باید ماشینت را آن طرف‌تر از محل برگزاری مسابقات پارک می‌کردی و تا محل برگزاری کمی پیاده می‌رفتی.

جلوی در ورودی دختران و پسران جوان در حال سلفی گرفتن و انداختن عکس‌های یادگاری از حضورشان در هفدهمین مسابقات ربوکاپ بودند، وارد که می‌شدی حظ می‌بردی از این همه نشاط، استعدادهای ایرانی از هفت هشت سال تا دانشجویان مقاطع مختلف آمده بودند برای نمایش قدرت ایران در زمینه علم رباتیک.

از طبقه اول هر چند دقیقه صدای جیغ و دست و هورا می‌آمد که همین صدای شور و نشاط هر بازدید کننده‌ای را به سمت خودش می‌کشاند، بله مسابقات فوتبال ربات‌ها در حال برگزاری بود و با هر گلی که ربات‌ها می‌زدند صدای جیغ و دست تمام ساختمان را پر می‌کرد.

کمی آن طرف‌تر شاهد رقابت ربات‌های پرنده بودیم، این لیگ شبیه‌سازی عملیات امداد و نجات است و قرار گرفتن ربات‌ها بر روی علامت تعیین شده نشان دهنده قدرت آنها در فرود آمدن بر روی سقف آمبولانس است. در این لیگ ربات‌ها باید به صورت هوشمند و خودکار از یک صفحه متحرک بلند شوند و قادر باشند در هوا معلق بمانند، پنجره ‌ای در فضای رقابت ربات‌ها در سالن وجود دارد که ربات‌ها باید قادر باشند با پیدا کردن پنجره، از آن عبور کنند؛ برای این منظور طنابی روی زمین قرار داده شده که ربات‌ها باید از طریق پردازش تصویر و هوش مصنوعی، طناب را دنبال کنند.

همچنین دو محموله باری نیز بر روی زمین قرار گرفته شده و ربات‌ها باید این دو محموله را و به محل مورد نظر منتقل کنند، پس از آن باید ربات‌ها از پنجره متحرک عبور کنند و روی صفحه متحرک که علامتی در آن نوشته شده، فرود بیایند.

* ربوکاپ چیست؟

اصلا تاکنون درباره مسابقات ربوکاپ چیزی شنیده بودید؟ روبوکاپ (RoboCup) عنوان مسابقاتی بین‌المللی در زمینه دانش روباتیک و هوش مصنوعی است که به صورت سالیانه برگزار می‌شود، نام RoboCup برگرفته از کلمات «Robot Soccer» (مسابقه فوتبال) و «World Cup» (جام جهانی) است اما این رقابت‌ها در حال حاضر در لیگ‌هایی فراتر از لیگ فوتبال برگزار می‌شود.

مسابقات ربوکاپ آزاد ایران هم با قدرت نمایی ربات‌های ساخت جوانان ایرانی از سال ۱۳۸۲ از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود و امسال هفدهمین دوره این مسابقات در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.

شرکت کنندگان در مسابقات ربوکاپ از رده‌های سنی دانش‌آموزی و دانشجویی بودند، بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده در مسابقات و از ۶ کشور خارجی حضور داشتند، به عبارتی ۱۲ تیم خارجی از آلمان، روسیه، برزیل، چین، افغانستان و مصر در هفدهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران ثبت نام کردند.

* حرکت استعدادهای ایرانی به سمت حل مسائل کشور

حامد حسن پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی این مسابقات را حرکت به سمت ایده‌های نیازمحور دانسته و می‌گوید: باشگاه پژوهشگران جوان به منظور ایجاد بازتعریفی جدید از رویداد ربوکاپ قصد دارد سال آینده به سمت رویدادهای رقابتی مسأله محور حرکت کند، به این صورت که مسأله توسط صنعت تعریف و طراحی مبتنی بر نیاز با همکاری دانشگاه بازسازی و متناسب سازی می‌شود تا توسط دانشجویان و دانش آموزان پاسخ داده شود؛ اینکار به منظور تکمیل زنجیره آموزش، پژوهش و دانش افزایی انجام می‌شود تا یک اجتماع نخبگانی در این حوزه تشکیل شود.

* لیگ ربات‌های امدادگر؛ رقابتی نفس‌گیر در سطح مسابقات جهانی

به محل قدرت‌نمایی ربات‌های ایرانی برگردیم؛ در هفدهمین مسابقات ربوکاپ، ربات‌های امدادگر هم بودند، مسابقات ربات‌های امدادگر به چند بخش مختلف ربات‌های امدادگرماز، ربات‌های امدادگرلاین و ربات‌های امدادگر مقدماتی تقسیم می‌شود، علاوه بر این لیگ دیگری به نامه شبیه‌سازی ماز داریم که در آن دانش آموزان بدون ساخت ربات صرفا برنامه‌ای که ربات باید انجام دهد را روی کامپیوتر می‌نویسند و به صورت گرافیکی نتیجه کار خود را مشاهده می‌کنند.

ربات‌های امدادگر لاین به جای حرکت میان دیوارها خط را دنبال می‌کنند و یک مصدوم را بردارد و نجات دهد.

به گفته مسوول بخش دانش آموزی لیگ امدادگر، امسال ۲۲ تیم در بخش امدادگر دانش‌آموزی مقدماتی، ۱۳ تیم در بخش امدادگر لاین و ۱۰ تیم در لیگ شبیه ساز امدادگر باهم به رقابت پرداختند.

* سلام بر میکرو کاوشگران ماه

میکرو کاوشگران ماه هم به این مسابقات آمده بودند، در این لیگ ربات های عرضه شده، ساده ترین ماموریت هایی که در ماه اجرایی می شود را انجام می‌دادند،گردش و تفحص بر روی ماه، پیدا کردن علایم حیاتی و جمع آوری نمونه ها از ماموریت‌های این رباتها بود.

* این ربات در صرفه‌جویی آب کمک می‌کند

ربات هیدروپونیک هوشمند در این مسابقات عرضه شد، در این ربات ال‌ای‌دی‌های خاصی قرار گرفته است که این ال‌ای‌دی‌ها جایگزین نور خورشید هستند،گیاه در مکان‌های بدون نور خورشید می‌تواند رشد کاملی داشته باشد و هشت ساعت زمان را به صورت خودکار تنظیم کند و نور را در طول روز برای گیاه خاموش و روشن کند. قطعات واتر لول یا سطح آب نیز در این ربات به‌کار گرفته شده که سطح آب ربات را به افراد نشان می‌دهد، یک مانیتور در قسمت جلوی ربات طراحی شده است که با استفاده از شکلک‌های مختلف نشان می‌دهد که ربات آب کافی دارد یا خیر. تعیین سطح آب ربات را با گریه کردن و خنده مشخص می‌کند. در واقع هر سطح آبی را با یک احساس متفاوت به بیننده هشدار می‌دهد.

همچنین سنسور دما و رطوبت نیز در این ربات تعبیه شده است که دمای مایع قرار گرفته‌شده را در ربات نشان می‌دهد. همچنین جای قرارگیری مناسب ربات نیز هشدار داده می‌شود.

رح کرد: قطعه‌ای در این ربات به‌کار گرفته شده است که وظیفه آن اکسیژن‌رسانی به گیاه و تصفیه مایع است تا گیاه بدون دخالت انسان بتواند رشد کامل داشته باشد.

* جام جهانی فوتبال ربات‌ها؛ شلوغ‌ترین مکان مسابقات

لیگ‌های شبیه‌سازی‌شده فوتبال هم در این مسابقات برگزار شد، محل برگزاری این لیگ از تمام مکان‌ها شلوغ‌تر و پر سر و صدا تر بود چرا که با هر گلی که ربات‌ها به حریف می‌زدند صدای فریاد تماشاگران سالن را به اصطلاح می‌ترکاند.

این لیگ‌ها تمام عملکرد ۱۱ بازیکن دو تیم را به صورت خودکار با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری، هوش و هوش مصنوعی آموزش می‌بینند. خود تیم‌ها بدون دخالت افراد با یکدیگر مسابقه می‌دهند. افراد تنها نحوه بازی را می‌توانند مشاهده کنند.

به تمام ربات‌های شبیه‌سازی شده آموزش ویژه داده می‌شود. همچنین قوانین فوتبال مانند آفساید و پنالتی در ربات‌های شبیه‌سازی شده، پیاده‌سازی شده است.

* نرم‌نویسی در شبیه‌سازی ربات

یک لیگ هم در مسابقات برگزار شد که شرکت‌کنندگان این لیگ ربات نمی‌ساختند بلکه تیم‌های حاضر بر نرم‌نویسی متمرکز شدند.

در این لیگ ربات‌های شبیه سازی شده در فضایی مشترک به رقابت می‌پردازند و تیم‌ها در دو زمین مختلف به مدت ۸ دقیقه باهم رقابت می‌کنند؛ این رقابت به گونه‌ای برگزار می‌شود که ربات‌ها بدون دخالت افراد هر دو زمین را سرچ میکند، از زمین یک با زمین دو ارتباط برقرار میکنند و الگوریتم هوشمند پیاده سازیمی کنند.

به گفته مسوولان، این مسابقات می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به مشاغل آینده باشد، در صورتیکه به خوبی مورد حمایت قرار گیرد.

 

#خبر_امید

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار