کد خبر: 1080544
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
رئیس‌جمهور اوکراین نخست با متهم کردن بلاروس به همدستی با روسیه در حمله به کشورش تأکید کرده بود کی‌یف به هیچ عنوان در بلاروس با هیئت روسی درباره صلح مذاکره نخواهد داشت. با این حال، دیروز هیئتی از اوکراین برای مذاکره با طرف روسی راهی مرز این کشور با بلاروس شد.

رئیس‌جمهور اوکراین نخست با متهم کردن بلاروس به همدستی با روسیه در حمله به کشورش تأکید کرده بود کی‌یف به هیچ عنوان در بلاروس با هیئت روسی درباره صلح مذاکره نخواهد داشت. با این حال، دیروز هیئتی از اوکراین برای مذاکره با طرف روسی راهی مرز این کشور با بلاروس شد.

دیروز در شرایطی که تحرکات برای برگزاری مذاکره صلح میان مسکو با کی‌یف ادامه داشت، رسانه‌های صهیونیستی خبر مخالفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را با میانجیگری تل‌آویو رسانه‌ای کردند. در خبری که کاخ کرملین در این زمینه منتشر کرده، آمده است که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چنین پیشنهادی را مطرح کرده و پوتین به بنت اینطور پاسخ داده که روسیه آماده مذاکره با اوکراین در شهر گومل بلاروس است، اما اوکراین هنوز از این فرصت استفاده نکرده است. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس نیز با اعلام اینکه با پوتین درباره اوکراین وارد مذاکره شده است، خاطرنشان کرد که نیرو‌های اوکراینی در مرز حضور دارند و تا زمانی که لازم باشد بلاروس از خود دفاع می‌کند. وی در ادامه افزود: «سه موشک از خاک بلاروس به اوکراین پرتاب شده است.»
مذاکره در هر جا به غیر از بلاروس
مقامات اوکراینی تأکید دارند که نیرو‌های روسیه از طریق مرز بلاروس با حمایت دولت این کشور به خاک اوکراین حمله کردند و این موضوع بر روند تعیین محل مذاکره سایه افکنده بود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از تمایل خود برای مذاکره با روسیه خبر داد، اما گفت که هیئت کشورش در بلاروس که محلی برای حمله مسکو به اوکراین بوده، پای میز مذاکره حاضر نخواهد شد. او گفت: «ما صحبت‌های فراوانی درباره دیدار اوکراین و روسیه شنیده‌ایم که ممکن است به این جنگ پایان دهد و صلح را به ما بازگرداند. اغلب اوقات مینسک به عنوان محل این مذاکرات مطرح می‌شود.» زلنسکی تأکید کرده بود که این مکان را نه اوکراین انتخاب کرده و نه بلاروس بلکه مکان مورد نظر پوتین است. رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به بلاروس گفت: «اگر از قلمرو شما هیچ اقدام تهاجمی صورت نگرفته بود، می‌توانستیم در مینسک - شهر شما- صحبت کنیم. زمانی که شما بی‌طرف بودید، ما در مینسک صحبت کردیم. به همین دلیل است که ما اکنون در مینسک مذاکره نمی‌کنیم.» وی تصریح کرد: «البته که ما صلح می‌خواهیم و می‌خواهیم ملاقات کنیم. ما می‌خواهیم جنگ را پایان دهیم. ورشو، براتیسلاوا، استانبول و باکو به روسیه پیشنهاد شدند. هر شهر دیگری با ما خوب است تا زمانی که موشکی از آن کشور به پرواز درنیاید.»
چراغ سبز کی‌یف به مذاکره در گومل
در واکنش به این موضع‌گیری زلنسکی، ولادیمیر مدینسکی رئیس هیئت روسی در مذاکره با اوکراین هم که به همراه تنی چند از مقامات کشورش راهی بلاروس و شهر گومل شده بود، گفت که مقامات اوکراینی تا ساعت ۳ فرصت دارند اعلام کنند که آیا برای مذاکره خواهند آمد یا خیر. مدینسکی گفت: «ما با آرامش این را پیشنهاد می‌کنیم. الان ظهر است. ما تا ساعت ۳ بعدازظهر اینجا می‌مانیم و منتظر پاسخ اوکراین هستیم که آیا آن‌ها برای رفتن به مذاکرات در گومل تصمیم می‌گیرند یا خیر.» وی افزود: «ما طرفدار صلح هستیم. در صورت رد مذاکرات، اوکراین مسئول هر عواقبی خواهد بود.»‌چند ساعت بعد، کرملین از سفر هیئت روسی به بلاروس برای مذاکره با اوکراینی‌ها خبر داد. مدینسکی در این مورد نیز گفت: «اوکراین موافقت کرد که در منطقه گومل گفتگو کند. هیئت روسی به این مکان می‌رود.» وی تصریح کرد: «ما در شرف خروج بودیم، اما اطلاعاتی از طرف اوکراینی در مورد تأیید مذاکرات دریافت کردیم. انتظار می‌رود مذاکرات بین هیئت‌های اوکراین و روسیه در منطقه گومل در مرز بلاروس و اوکراین انجام شود.»
استفاده اوکراین از سلاح فسفری و کشتار هزاران روس
با گذشت چهار روز از آغاز جنگ در اوکراین و در شرایطی که طرف روسی اطلاعات دقیقی از شمار کشته‌ها و خسارات وارد شده به طرف اوکراینی منتشر نکرده بود، رئیس ستاد ارتش اوکراین دیروز مدعی شد که ۳ هزار نیروی روسی را کشته و ۲۰۰ نفر را به اسارت گرفته است. این آمار در عرض چند ساعت به ۴ هزار و ۳۰۰ کشته رسید. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف هم گفته که هیچ نیروی روسی در این شهر وجود ندارد و این شهر همچنان به دفاع از خود در برابر حملات روسیه ادامه می‌دهد. در مقابل، وزارت دفاع روسیه هم ارتش اوکراین را متهم کرد که از مهماتی از قبیل فسفر که سازمان ملل آن را ممنوع اعلام کرده است در نزدیکی فرودگاه گوستومل که در نزدیکی کی‌یف قرار دارد، استفاده کرده است. ولادیمیر پوتین نیز در دیدار وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح این کشور، فرمان آماده‌باش نیرو‌های بازدارنده هسته‌ای روسیه را صادر کرد. شهردار ایرپین در حومه کی‌یف گفته حمله نیرو‌های روسیه به این شهر دفع شده است. فرماندار خارکف هم گفت که شهر تحت کنترل نیرو‌های اوکراینی است. خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندار خارکف نوشته نیرو‌های اوکراینی کنترل کامل شهر را به‌دست گرفته‌اند. شهروندان اجازه خروج از خانه‌های خود را ندارند و پلیس هشدار داده آن دسته از شهروندانی که در خیابان‌ها حضور داشته باشند، ممکن است با نیرو‌های روس اشتباه گرفته شوند و هدف گلوله قرار گیرند.
در میان اروپایی‌ها هم که عملاً در راستای کشاندن اوضاع به عرصه جنگ طولانی و فرسایشی اقدام می‌کنند، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی وعده اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه را مطرح کرد. اسپانیا، فرانسه، هلند، نروژ ایتالیا، بلژیک و ایسلند حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه بستند. همچنین وزیر خارجه ژاپن گفت که این کشور با همتایان خود در گروه ۷ درباره اعمال تحریم‌های بیشتری علیه روسیه رایزنی می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار