سرویس جامعه جوان آنلاین: ابترماندن مصوبات کاهش آلودگی و بیتمایلی دستگاههای مسئول سبب شده تا امسال نسبت به سال گذشته شهروندان آلودگی بیشتری را حس کنند. مرگ تدریجی گروههای در معرض خطر و تشدید بیماریها در حالی افزایش مییابد که اقدامات صورتگرفته تاکنون در بحث هوای پاک و کاهش آلودگی بیاثر بماند و بهدلیل بیتوجهی مسئولان بیش از ۶۰ مصوبه آلودگی هوا بینتیجه و ناقص رها شده است. جلسات کارشناسی تشریفاتی هم با خروجی مصوبات حبابی تشکیل میشود و تاکنون نتوانسته است دردی را از این معضل زیست شهری بکاهد.
آلودگی به حدی زیاد است که بنا بر مصوبه کارگروه مربوطه تمام مدارس و دانشگاههای تهران امروز تعطیلند. گویا آلودگی و آلایندگی هوا هم مانند ترافیک شهری جزیی از زندگی شهرنشینی شده است و هر روز که میگذرد بر میزان آلودگی و آلایندگی هوا افزوده میشود. تردد وسایل نقلیه پرمصرف و غیراستاندارد و تکمیل نبودن شبکه حمل و نقل عمومی بر تشدید آلودگی هوا میافزاید. در حالی که در حوزه آلودگی هوا بیش از ۲۰ دستگاه مسئول وجود دارد، اما شاهد آن هستیم که همچنان آلودگی و آلایندگی بیش از گذشته خودنمایی میکند.
۲۶ هزار مرگ سالانه منتسب به آلودگی هوا
به گزارش خانهملت، براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی به ازای هر ۱۰مورد مرگومیر یک مورد به دلیل آلودگی هوا رخ میدهد. بر طبق آخرین آماری که اعلام شده است، ۲۶ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در سال گزارش میشود. در این میان بیشترین آمار مرگ مربوط به آلودگی هوا، به دلیل جمعیت بالا مربوط به پایتخت و بیشترین درصد مرگهای مرتبط به آلودگی هوا مربوط به شهر اهواز است. امسال بارشهای پاییزی زودتر شروع شد، اما آلودگی هوا همچنان باقیمانده است. براساس آمار اعلامی از سوی دستگاههای متولی، از اول فروردین تا اواخر آبان ۲۵ روز هوای پاک، ۱۷۷ روز هوای سالم و ۳۴ روز هوای ناسالم و یک روز ناسالم برای همه گروههای سنی اعلام شده است. آمار منتشرشده نسبت به سال گذشته نشان از وجود هوای پاک داشته، ولی تعداد روزهای ناسالم در سال گذشته کمتر از شش روز بوده است و حتی در سال گذشته روزناسالم و خطرناک برای همه گروهها سنی نداشتیم؛ این روزمرگیها همچنان ادامه دارد.
۶۰ مصوبه عقیم مانده کاهش آلودگی هوا
در بحث آلودگی هوا حدود ۶۰ مصوبه طی سالهای متوالی با جلسات کارشناسی و حضور متخصصان دستگاههای مختلف برگزار شده و به تصویب رسیده است، ولی این مصوبات در مرحله اجرا رها یا ابتر باقی ماندهاند. به گزارش ایسنا، بررسی میزان اجراییشدن قوانین و مصوبات در حوزه آلودگی هوا نشان میدهد، از سال ۷۴ تا امروز حدود ۶۰ماده از قوانین مرتبط، مصوبات هیئتوزیران، تصمیمات شورای هماهنگی ترافیک و شورای شهر تهران در این حوزه هنوز اجرایی نشده است. به عنوان مثال برخلاف ماده ۱۰ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سوم اردیبهشت سال۷۴ که بر عدم شمارهگذاری وسایل نقلیه موتوری آلاینده تأکید داشته، همچنان این وسایل آلاینده پس از گذشت ۲۴سال از تصویب قانون، شمارهگذاری میشوند یا در مورد مصوبه هیئتوزیران به الزام دستگاههای اجرایی برای مقابله مؤثر با آلودگی هوا که در اردیبهشتماه پنج سال پیش تصویب شد و وزارت کشور را ملزم به ارائه برنامه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی فرسوده کرد و در ادامه وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرده بود تا خودرو و موتورهای برقی و هیبریدی را طی یک برنامه تولید کند، اما هیچیک از این موارد یا انجام نشد یا به صورت نیم بند رها شدند. بررسی قوانین و مصوبات اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا نشان میدهد که سه ماده از قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوبه سال ۹۶، شش ماده از قانون هوای پاک مصوب تیرماه ۹۶، دو ماده از قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب آذر سال ۹۶، یک ماده از قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر مصوب اردیبهشت سال ۹۴ و یک ماده از قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۹۴ از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اجرایی نشده است. مرگ تدریجی شهروندان نتیجه بیتوجهی و عملکرد ناقص دستگاههای متولی است که در پروسه کاهش آلودگی هوا یا ناکارآمد هستند یا غیرفعالند.