کد خبر: 939019
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
در نشست «شنبه‌های انقلاب» عنوان شد
اگر سری به خیابان میرزای شیرازی تهران بزنید شور و حال نزدیک‌شدن به آغاز سال نوی میلادی را در میان هموطنان مسیحی و ارمنی به وضوح مشاهده خواهید کرد. در سایر شهر‌های کشور نیز همین حال و هوا برقرار است. وجود کلیسا، کنیسه و معبد زرتشتیان و مسجد در خیابان سی تیر تهران نمادی از آزادی ادیان الهی در ایران و گفت‌وگوی میان ادیان است.
زهرا چیذری
سی و ششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «ادیان و مذاهب» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه روز گذشته در محل «تالار ایوان شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران» برگزار شد.
در این مراسم، روحانیون، بزرگان و صاحبنظران ادیان توحیدی مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی دستاورد‌های ۴۰ سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار دادند.

گفت‌وگوی ادیان انقلاب اسلامی
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام دکتر سید‌ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به سفارش قرآن درباره احترام به همه پیامبران الهی گفت: ایران در گسترش ادیان الهی نقش بسیار تأثیرگذاری داشته است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: اخیراً نیز مردم یزد در انتخابات شورای شهر به یک نفر زرتشتی رأی دادند تا وارد شورا شود که در ابتدا مخالفت‌هایی صورت گرفت، اما با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در‌پی اشاره مقام معظم رهبری این اجازه صادر شد که حتی مسلمانان بتوانند به فردی غیر‌مسلمان برای حضور در شورای شهر رأی دهند.
نواب با اشاره به اینکه حقوق اقلیت‌های مذهبی در قانون اساسی ایران به صورت رسمی شناخته شده است، گفت: در قانون اساسی ایران به حدود ۳ تا ۴ هزار هموطن ارمنی و آشوری اجازه برخورداری از نماینده مجلس متناسب با تعداد جمعیت داده شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۰‌درصد از نمایندگان مجلس ایران از اهل سنت هستند، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۳۰۰ نماینده اهل سنت و حدود ۴۰ نماینده اقلیت مذهبی وارد مجلس شورای اسلامی شده‌اند.
نواب با بیان اینکه گفت‌وگوی ادیان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز این گفت‌وگو در تمام دنیا گسترده شده است.

برابری دیه اقلیت‌های مذهبی با مسلمانان از‌دستاورد‌های انقلاب اسلامی است
در ادامه این نشست، مارنرسای بنیامین، اسقف اعظم کلیسای شرق اظهار کرد: به شکرانه انقلاب اسلامی، امروز تمام کلیسا‌های آشوری باز و فعال است.
اسقف اعظم مارنرسای بنیامین تصریح کرد: از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت‌های دینی برابری دیه اقلیت‌های مذهبی در تاریخ ۶ دی ۱۳۸۲ با دیه مسلمانان است.
اسقف اعظم کلیسای شرق تصریح کرد: مرمت کلیسا‌ها پس از انقلاب اسلامی از دیگر افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. هزینه کل یا اکثر مرمت این کلیسا‌ها توسط دولت پرداخت شده است.
اسقف اعظم مارنرسای بنیامین تصریح کرد: حضور پنج نماینده در مجلس از اقلیت‌های کلیمی، آشوری، ارمنی و... باعث افتخار نظام است و این افتخاری بسیار زیبا برای جمهوری اسلامی ایران است.
در ادامه نشست شنبه‌های انقلاب دکتر همایون سامه یح، رئیس انجمن کلیمیان تهران، اظهار داشت: قبل از انقلاب جامعه کلیمیان آزاد نبودند و حتی به زندان یا اعدام محکوم می‌شدند، اما بعد از انقلاب کلیمیان به صورت آزادانه کار‌های دینی و روزمره خود را انجام می‌دهند.
سامه یح گفت: کلیمیان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، شهدایی را تقدیم این نظام مقدس کرده‌اند و این جامعه نه تنها سرباز به این نظام داده بلکه پزشک نیز به این نظام هدیه کرده است.

حضور پیروان تمام ادیان در دفاع مقدس
تاج گوهر خداداد کوچکی، رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان تهران در ادامه سی‌و‌ششمین نشست شنبه‌های انقلاب اظهار داشت: زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد، پیروان تمام ادیانی که در این کشور حضور داشتند، برای این مرز و بوم جنگیدند و شهید دادند. یکی از این شهدا فرزند من، شهید فرهاد خادم بود.
خداداد تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی در کشور شاهد امنیت کامل برای پیروان ادیان مختلف هستیم که در هیچ یک از کشور‌های جهان آن را مشاهده نمی‌کنیم و آن را هم مدیون خون شهدا هستیم.

رضاخان به مدت ۳ سال تمام مدارس مسیحیان را بست
کومیتاس قره خانیان، کشیش کلیسای سرکیس مقدس در ادامه نشست شنبه‌های انقلاب با بیان اینکه باید ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دوران دفاع مقدس را ارج بنهیم، بیان داشت: ارمنی‌ها برای این انقلاب ۱۶۰ شهید تقدیم کرده‌اند که بسیار برای ما افتخار است.
قره خانیان ادامه داد: امروزه مسیحیان در جمهوری اسلامی، آزادانه روزنامه، مجله، هفته‌نامه، ماهنامه و... چاپ می‌کنند که حتی قبل از انقلاب و در دوره پهلوی اول، اجازه خواندن درس را نداشتند، زیرا رضا خان به مدت سه سال، تمام مدارس مسیحیان را بست.

پذیرش اقلیت‌های دینی در قانون اساسی
در بخش دیگر این نشست سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌هایی که پس از انقلاب اسلامی حاصل شد، آوردن اسم اقلیت‌های مذهبی در قانون اساسی بود.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی اقلیت‌های دینی در قانون از جایگاهی برخوردار نبودند و حتی تا اواخر دوران قاجار اگر اقلیت دینی دچار مشکل می‌شد، برای رفع مشکلات خود به وزارت امور خارجه مراجعه می‌کرد، به طوری که اقلیت‌های دینی در ایران مقیم شناخته می‌شدند.
مره صدق اضافه کرد: مشکلات اقلیت‌های دینی تا قبل از انقلاب اسلامی ادامه داشت و آن‌ها به لحاظ حقوقی دچار مشکلات متعددی بودند، اما پس از انقلاب اسلامی، اقلیت‌های دینی به عنوان شهروند درجه یک ایران شناخته شدند و این مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت‌های دینی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار