کد خبر: 725357
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
فقط 3 درصد كنسرت‌ها لغو شده است
در شلوغ‌بازي‌ها و غلو كردن‌هاي بيش از اندازه برخي رسانه‌ها درباره بحث لغو كنسرت‌ها و در حالي كه اين بازي رسانه‌اي تصور وقوع يك فاجعه فرهنگي و هنري براي عرصه موسيقي كشور...
الناز خمامي‌زاده
در شلوغ‌بازي‌ها و غلو كردن‌هاي بيش از اندازه برخي رسانه‌ها درباره بحث لغو كنسرت‌ها و در حالي كه اين بازي رسانه‌اي تصور وقوع يك فاجعه فرهنگي و هنري براي عرصه موسيقي كشور را در ذهن‌ها تداعي كرده در حالي است كه از 300 كنسرت برگزار شده تنها 9 كنسرت لغو شده‌ است و به گفته وزير كشور رسانه‌ها اين موضوع را بيش از اندازه بزرگنمايي مي‌كنند. 
داستان لغو چند كنسرت موسيقي مدتي است كه برگ برنده برخي رسانه‌ها براي فاجعه جلوه دادن وضعيت مميزي‌ها و محدوديت‌هاي حاكم بر فضاي فرهنگي كشور شده است؛ چه رسانه‌هاي داخلي و چه شبكه‌هايي مثل «من و تو» در آن سوي آب كه بخش خبري آن، محفل اختصاصي براي ارائه صرف اخبار نااميدكننده سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران با دوز بالاي بزرگنمايي است، اين خبر را بارها و بارها تشريح و تفسير كرده‌اند. داستان لغو كنسرت‌ها با اين بازي رسانه‌اي آنقدر كش پيدا كرده كه تصور لغو تمام كنسرت‌هاي موسيقي كشور در ذهن‌ها تداعي شده است. اصرار برخي رسانه‌ها در فضاسازي‌هاي كاذب اما پردامنه در اين رابطه حتي به نشست خبري چند وقت پيش رئيس‌جمهور نيز كشيده شد. در آن نشست خبري كه نمايندگان رسانه‌هاي داخلي و خارجي در آن حضور داشتند، دو تن از خبرنگاراني كه فرصت پرسش از رئيس‌جمهور را پيدا كردند ضمن اشاره به لغو گسترده كنسرت‌ها در سراسر كشور آن هم بدون دليل! از دكتر روحاني درخواست كردند كه براي خاتمه دادن به اين غائله! شخصاً پيگير اين مسئله باشند و به قول آن دو خبرنگار «شخصاً به اين موضوع ورود پيدا كنيد.» 
حالا پس از سكوت آزاردهنده مسئولان فرهنگي كشور در مقابل اين جو، وزير كشور سرانجام به سخن آمده و در اظهارنظري از بزرگنمايي ماجراي لغو كنسرت‌ها سخن گفته است. 
عبدالرضا رحماني‌فضلي در ديدار با دبيران كل احزاب و تشكل‌هاي سياسي در اشاره‌اي به ماجراي لغو كنسرت‌ها خاطرنشان كرده است: «‌ما به ۳۱۲ كنسرت موسيقي مجوز داده‌ايم كه فقط ۹ كنسرت لغو شده است كه سه كنسرت مشكل محتوايي داشته كه خود مسئولان كنسرت آن را لغو كردند و دو كنسرت نيز توسط قوه قضائيه لغو شده است.» 
در عين حال و در حالي كه به گفته وزير كشور، مسئول لغو دو كنسرت از 9 كنسرت لغو شده قوه قضائيه است، رئيس دستگاه قضا نيز بخشي از اظهارات اخير خود را به موضوع جنجالي لغو كنسرت‌ها اختصاص داده است: «من شنيدم كه در مجلسي يك روحاني از لغو برخي كنسرت‌ها انتقاد كرده است، در حالي كه لغو كنسرت‌ها موضوعي چند بعدي است و چنانچه اقدامي حرام در آن شكل بگيرد بايد از آن پيشگيري كرد.»
آيت‌الله‌ آملي‌لاريجاني، در ادامه به برگزاري بيش از 300 كنسرت اشاره كرده و ادامه داده است: «‌در مورد كنسرت‌ها كاري رسانه‌اي براي تشديد وضعيت شكل گرفت، چراكه بر حسب گزارشي كه در شوراي عالي امنيت ملي ارائه شد از ميان بيش از 300 كنسرت تنها 9 عدد از آن لغو شده است كه براي آن اين حجم سر و صداي رسانه‌اي ايجاد شد.»
آملي‌لاريجاني خاطر نشان كرد: «در ذهن برخي مقامات اجرايي فكر نادرستي شكل گرفته است كه چنانچه ما مجوزي صادر كرديم، اين مجوز نبايد لغو شود. در حالي كه هر كس براي خود وظيفه‌اي دارد و دستگاه قضا در بحث امنيتي و تظاهر به حرام بايد به وظايف خود عمل كند. در برخي شهرها فضا طوري است كه احتمال برخي اتفاقات وجود دارد كه بايد از آن پيشگيري شود و گاهي لغو اين كنسرت‌ها با توصيه شوراي تأمين استان بوده است.»
رئيس دستگاه قضا در ادامه اين سؤال را مطرح كرد كه چنانچه يك مقام اجرايي براي مثال وزارت ارشاد مجوز برگزاري كنسرتي را بدهد و نيروي انتظامي احتمال انفجار بمبي در آنجا را اعلام كند، آيا قوه قضائيه نمي‌تواند آن كنسرت را لغو كند يا اگر زمينه رقص مشترك جوان‌ها بر كنسرتي وجود داشته باشد آيا اين موضوع حرام نيست. 
با اين حال پس از انتشار سخنان وزير كشور درباره ماجراي بزرگنمايي رسانه‌اي لغو كنسرت‌ها، برخي رسانه‌ها كماكان به كوبيدن بر طبل خبرسازي غلوآميز خود ادامه دادند؛ اين رسانه‌ها وزير كشور را به اندك جلوه دادن لغو كنسرت‌ها و انفعال در مقابل عوامل قانون‌شكن و مردم آزار متهم كردند. پيش از اين نيز افراد بسياري از جمله حسن روحاني، رئيس‌جمهور به ماجراي لغو كنسرت‌ها اشاره كرده‌اند و اين موضوع حتي در مهماني افطاري رئيس‌جمهور با ائمه جمعه هم مطرح شده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار