کد خبر: 690523
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
دكتر علي اصغر پيوندي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
پيوندي گفت: هيچ پزشكي با هر تجربه‌اي مصون از خطا نيست و مسئله‌اي كه ما بايد به دنبال آن باشيم اين است كه شرايطي ايجاد كنيم كه كمتر خطا رخ دهد و اگر چنين مسئله‌اي رخ داد به چه شكلي آن را درمان كنيم.

پزشكان مصون از خطا نيستندجوان‌آنلاين: دكتر علي اصغر پيوندي، رئيس سازمان نظام پزشكي تهران بزرگ و در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به ناديده گرفتن خطاهاي پزشكي از سوي سازمان نظام پزشكي اظهار داشت: هميشه روال بر اين بوده كه پيشگيري بهتر از درمان است و اين شعار هم در بيماري و هم در معضلات و مسائل اجتماعي صدق مي‌كند. هيچ پزشك با هر تجربه‌اي مصون از خطا نيست و مسئله‌اي كه ما بايد به دنبال آن باشيم اين است كه شرايطي ايجاد كنيم كه كمتر خطا رخ دهد و اگر چنين مسئله‌اي رخ داد به چه شكلي آن را درمان كنيم. 


پيوندي در خصوص چگونگي برنامه‌هاي سازمان نظام پزشكي براي جلوگيري از خطاهاي پزشكي گفت: برنامه بازآموزي پس از فارغ‌التحصيلي گذاشته مي‌شود و به عنوان يك مدركي است كه پزشكان بتوانند پروانه مطب داشته كسب كنند و براي همه پزشكان يك طرح اجباري است.
 

وي ادامه داد: يك پزشك بايد در مدت 5 سال امتياز مشخصي را كسب كند تا پس از پنج سال  پروانه مطب از سازمان نظام پزشكي تمديد شود. اين طرح اكنون در هر سطحي از پزشك عمومي، متخصص و فوق تخصص اجرا مي‌شود و تنها نحوه امتياز متفاوت است اما لزوم امتياز حتما لازم است. در واقع طرح بازآموزي ما را وادار به مطالعه مي‌كند.

رئيس سازمان نظام پزشكي تاكيد كرد: پزشكي و نظام سلامت پر از چالش است و در راستاي درمان مشكلاتي هم پيش مي‌آيد كه در تمام دنيا هم وجود دارد و ما بايد مقدار قصور پزشكي را به خاطر نفس بيماري و عدم آشنايي پزشكان به تمام جوانب بيماري بپذيريم. اتفاقات نابهنجاري كه در بيماري وجود دارد و ممكن است پزشكان مختلف واكنش‌هاي مختلفي نسبت درمان بيماري نشان دهند.

پيوندي با بيان اينكه پزشك مثل قاضي است و مي‌تواند اجتهاد انجام دهد، بيماري را تفسير كند و نظرات خود را اعمال كند،‌گفت: برخي از چارچوب‌هايي براي درمان بيماري وجود دارد البته اصول اصلي وجود دارد اما ممكن است براي يك سرماخوردگي داروها متفاوتي داشته باشد كه آنها به پيچيدگي ‌هاي نظام سلامت مرتبط است اما قاعده كلي كه اكثريت پزشكان به دنبال آن هستند اين است كه كمتر هزينه‌ صورت گيرد و در عين حال درمان موثرتري وجود داشته باشد تا بيمار بتواند بهتر و سريع‌تر جواب گيرد. اين ايده‌اي است كه سازمان نظام پزشكي دنبال مي‌كنند.

وي در پايان يادآور شد: متاسفانه ممكن است گاها مواردي ديده شود كه خارج از عرف حركت‌هايي صورت گيرد اما پيشگيري،‌برنامه بازآموزي و نظارت‌هايي وجود دارد و انظارها و برخوردهاي نظامي كه داده مي‌شود همه در اين راستاست كه تا نظام سلامت در يك جهت مشخص و خوبي حركت ‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار