کد خبر: 627296
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
بررسی نیم فصل اول لیگ برتر بسکتبال
شیوا نوروزی
پتروشیمی موفق ترین نیم فصل اول لیگ برتر بسکتبال لقب گرفت. دور رفت لیگ 92 علی رغم همه فراز و فرودهایی که داشت به پایان رسید و نماینده ماهشهر بالاتر از سایر تیم ها در صدر جدول رده بندی ایستاد. این فصل از رقابت ها با حضور 12 تیم از شهرها مختلف ایران آغاز شد و این در شرایطی بود که لیگ امسال از همان ابتدا با حاشیه همراه بود. در 11 هفته گذشته مربیان زیادی به داوری ها اعتراض داشتند، بازیکنانی هم بودند که قضاوت ها را ناعادلانه خواندند و تماشاگرنماهای بسیاری نیز تا توانستند علیه تیم های رقیب فحاشی کردند. در این میان مهرام بیش از سایرین از صدرنشینی پتروشیمی ناراحت است چراکه به ناچار باید بازهم سایه سنگین شاگردان حاتمی را بالای سرش تحمل کند.

اصفهانی ها در یک قدمی حذف

استارت فصل جدید رقابت ها 16 آبان به صدا درآمد. با این حال لیگ 12 تیمی مسابقاتش را با حضور 10 تیم آغاز کرد. فولاد ماهان و ذوب آهن اصفهان چند روز مانده به شروع بازی ها با مشکل جدی مالی مواجه شدند تا آنجا که خبر کناره گیری این دو تیم نیز به گوش رسید. اخطار رسمی به این دو تیم و لغو بازی های ماهان و ذوب در هفته اول از جمله تمهیداتی بود که مسئولان فدراسیون برای اصفهانی ها اندیشیدند. این اتفاقات در شرایطی رخ داد که فولاد ماهان عنوان قهرمانی آسیا را یدک می کشد و ذوب نیز پس از یک سال دوری به گردونه رقابت ها بازگشته است. به هر زحمتی بود شاگردان صادق زاده و کوهیان خود را به بازی ها رساندند، هرچند که برخی ها مدعی اند ماهان هنوز طلب بازیکنانش را نداده است.

قهرمانی مدافع قهرمانی در هفته آخر

پتروشیمی بندرامام که فصل پیش با پشت سر گذاشتن مهرام توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد برای فتح سکوی اول این فصل نیز برنامه ریزی ویژه ای دارد. مهران حاتمی به بازیکنانش یاد داده که از هیچ تیمی نترسند حتی مهرام؛ مهرامی که در طول نیم فصل اول صدرنشین بود اما با واگذار کردند یک بازی به جایگاه دوم نزول کرد. در هفته پایانی بود که پتروشیمی در خانه نخستین باخت را به مهرام تحمیل کرد. پتروشیمی با این برد تنها تیم بدون باخت نیم فصل اول لقب گرفت. کسب 20 امتیاز از 11 بازی کارنامه موفقی برای بازیکنان و کادر فنی این تیم محسوب می شود. البته نباید فراموش کرد که حضور مهدی کامرانی، حامد آفاق، حامد سهراب نژاد و ارسلان کاظمی تا چه اندازه در موفقیت پتروشیمی نقش داشته است.

در حسرت قهرمانی

نزدیک سال است که طرفداران مهرام در حسرت قهرمانی هستند. فصل پیش که پتروشیمی گوی سبقت را از این تیم ربود و در نهایت جام را به جنوب برد. امسال در شرایطی که مهرام 10 هفته صدرنشینی را پشت سر گذاشته بود در نهایت به حریف اصلی اش باخت و قهرمانی نیم فصل را از کف داد. حالا مصطفی هاشمی مانده و تیمی که همگان از آن ها انتظاری جز قهرمانی ندارند. مهم ترین مشکلی که در این فصل از رقابت ها برای مهرام به وجود آمد رفتن ستاره های باتجربه بود. نیکخواه بهرامی به چین رفت، کامرانی با دلخوری سر از پتروشیمی درآورد و سرشناس ترین بازیکنی که هاشمی فعلا در اختیار دارد اوشین ساهاکیان و داورپناه هستند. هرچند جبران اختلاف یک امتیازی با صدرنشین برای این تیم کار چندان سختی نخواهد بود.

در تعقیب بالانشین ها

دانشگاه آزاد تیم سوم لیگ است. مهران شاهین طبع به هر دری می زند تا در مقابل رقبای سرسخت کم نیاورد. با این وجود دو  باخت برابر مدعیان اصلی این فصل یعمی مهرام و پترو مانع از آن شد که دانشگاه به جایگاهی بهتر از سومی دست یابد. در سال های اخیر این تیم نتوانسته از رتبه سوم بالاتر بیاید. تلاش های دانشگاه در نیم فصل دوم برای رسیدن به هدف دیرینه شان دیدنی است.

همسایگی همشهریان

ذوب آهن و فولاد ماهان با اختلاف سه امتیاز از یکدیگر در رتبه های چهارم و پنجم قرار دارند. ذوب با کوهیان یک سال از لیگ برتر دور بود. پس از تغییر مدیریتی در راس این باشگاه مدیرعامل جدید تصمیم گرفت یک بار دیگر در بسکتبال سرمایه گذاری کند. به این ترتیب یکی از قدیمی ترین باشگاه های بسکتبال ایران دوباره به عرصه رقابت بازگشت. هشت برد و سه شکست حاصل تلاش شاگردان فرزاد کوهیان است. از سوی دیگر ماهان قهرمان آسیا تا به اینجای کار نتوانسته انتظارات را برآورده کند. بحران مالی که تنها چند روز مانده به شروع فصل جدید دامن فولاد را گرفت مانع از آن شد که یاران صادق زاده بتوانند آنچنان که باید و شاید از پس حریفان برآیند. شش باخت و تنها پنج پیروزی حاصل تلاش بازیکنان ماهان بوده. آن ها اگر می خواهند در نیم فصل دوم خود را به کورس قهرمانی نزدیک کنند می بایست تغییری اساسی در روند تیمی خود ایجد کنند.

دل خوش به میانه های جدول

آقاکوچکی تیمش را به رده ششم رسانده. همیاری در شرایطی که با ماهان هم امتیاز هستند به اجبار و به دلیل معدل گل پایین تر در رتبه شش جدول قرار دارند. باقی ماندن در میانه های جدول شاید بهترین نتیجه برای نماینده زنجان باشد. صنایع ماهشهر، هفت الماس و افرا سه تیمی هستند که 15 امتیاز اندوخته اند و به ترتیب در جایگاه هفتم تا هشتم قرار دارند. این در حالی است که افرا و هفت الماس جز تازه واردان لیگ محسوب می شوند و از اینکه خیالشان بابت بقا در لیگ برتر تا حدودی راحت است خوشحال هستند. نیروی زمینی، استقلال و شهرداری گرگان فانوس به دستان لیگ 92 محسوب می شوند. هر سه تیم با 13 امتیاز در نیم فصل دوم دیر بجنبند باید لیگ برتر خداحافظی کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار