کد خبر: 509848
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۳
راه اندازي ۳ خط توليد دارو و تجهيزات پزشكي
با توليد تجهيزات دياليز در كشور سالانه 5/5 ميليون يورو صرفه‌جويي ارزي مي‌شود

۳۳ سال پيش دارو و تجهيزات پزشكي كه هيچ حتي براي توليد بسياري از ساده‌ترين اقلام هم وابسته بوديم. تازه اين در صورتي است كه توليدي داشته باشيم. تاريخ قبل از انقلاب بيشتر از آنكه از توليد و صنعت حكايت كند، روايتگر وابستگي است به گونه‌اي كه مردم كشورمان براي درمان ساده‌ترين بيماري‌ها هم بايد درد غربت را به جان مي‌خريدند و راهي سرزمين‌هاي بيگانه مي‌شدند و پزشكان ما اغلب هندي و پاكستاني بودند نه ايراني. اكنون اما ۳۴ سال است كه با افتخار زندگي مي‌كنيم و به رغم ۳۳ سال تحريم، ‌توطئه و فشار هر روز قله‌هاي تازه‌اي از پيشرفت و موفقيت در زمينه‌هاي گوناگون علمي را فتح مي‌كنيم. دستاوردهاي ايران در عرصه دانش پزشكي و دارويي، ‌آن هم در شرايط تحريم، بزرگترين كمپاني‌هاي جهاني را به حيرت واداشته است ضمن آنكه اين پيشرفت‌ها سبب شده تا براي سريع‌تر رسيدن به مقصد روي تحريم‌ها پل بزنيم و اكنون در سي و چهارمين بهار آزادي هر روز اخباري از دستاوردهاي تازه دانشمندان ايراني ديوار خيالي تحريم‌ها را پوك‌تر مي‌كند. 

خودكفايي در تجهيزات دياليز به رغم تحريم‌ها
هر چند ناجوانمردانه و بر خلاف كنوانسيون‌ها و قطعنامه‌هاي بين‌المللي باشد اما واقعيت اين است كه در شرايط كنوني و با تحريم بانك مركزي، ما براي واردات دارو، ‌واكسن و تجهيزات پزشكي به شدت در مضيقه هستيم. در اين ميان هم شرايط براي بيماران خاص و افراد مبتلا به بيماري‌هاي صعب‌العلاجي همچون بيماري‌هاي كليوي يا سرطان شرايط بسيار سخت‌تر و پيچيده‌تر است. در حال حاضر حدود ۴۴ هزار بيمار كليوي داريم كه از اين تعداد ۲۰ هزار بيمار نيازمند دياليز هستند اين در حالي است كه هر سال حدود ۱۵ درصد به بيماران دياليزي كشور افزوده و نياز ما به دستگاه‌ها و تجهيزات دياليز بيشتر مي‌شود. با وجود اين تلاش مستمر پزشكان و دانشمندان ايراني سبب شده است تا حتي شرايط تحريم را به سكوي پرشي براي دست يافتن به خودكفايي تبديل كنيم؛‌نمونه اين خودكفايي‌ها روز گذشته با افتتاح خط توليد لوازم دياليز در كارخانه‌اي در اشتهارد صورت گرفت. با افتتاح اين خط توليد، در توليد سوزن، لوله رابط، كيسه بي‌كربنات و كارتريج دستگاه دياليز خودكفا شديم. 

۵/۵ ميليون يورو صرفه‌جويي ارزي
به گفته مدير كل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت، ‌اين خط توليد شامل توليد سوزن سيپتولا، كيسه بي‌كربنات، كارتريج دستگاه دياليز و كيسه خون است و با راه‌اندازي اين كارخانه توليد وسايل پزشكي در زمينه توليد تمام اين لوازم به خودكفايي رسيديم و ديگر نيازي به واردات نداريم. بنا به تأكيد مهندس رضا شاهمرادي، تمام اين تجهيزات از كيفيت استاندارد برخوردارند و مورد تأييد وزارت بهداشت هستند. به گفته وي با توليد تجهيزات دياليز در كشور، سالانه ۵/۵ ميليون يورو صرفه جويي ارزي مي‌شود.
مصطفي قاسمي، رئيس هيئت مديره انجمن حمايت از بيماران كليوي درباره خودكفايي در توليد تجهيزات دياليز به «جوان» ‌مي‌گويد: ما تلاش براي توليد تجهيزات دياليز در داخل را به فال‌نيك مي‌گيريم و از آن استقبال مي‌كنيم چراكه توليد اين اقلام و تلاش براي ارتقاي كيفيت آنها مي‌تواند مشكلات بيماران را كاهش دهد. 

بنا به تأكيد وي، در گذشته هم برخي از تجهيزات دياليز در كشور توليد مي‌شد و حتي برخي از كارخانه‌هاي توليد‌كننده اقلامي مانند صافي دياليز اين تجهيزات را به خارج از كشور نيز صادر مي‌كنند.
قاسمي ضمن آنكه كيفيت لوازم دياليز ايراني را قابل قبول مي‌داند، تصريح مي‌كند: ‌انتظار بيماران دياليزي اين است شركت‌هاي توليد‌كننده تجهيزات دياليز نه فقط كيفيت توليداتشان را حفظ كنند بلكه در سال توليد ملي، هم و غمشان را براي ارتقاي كيفيت توليدات خود صرف كنند. 

افتتاح خط توليد ۲ داروي گياهي جديد
روز گذشته اما اخبار خوش حوزه سلامت در خودكفايي توليد تجهيزات دياليز خلاصه نمي‌شد.
افتتاح خط توليد دو داروي گياهي براي نخستين بار خبر خوش ديگري بود كه در ايام مبارك دهه فجر اعلام شد. ويتامين «ث» و آسپرين گياهي دو دستاورد جديد محققان ايراني در حوزه توليد داروهاي گياهي بود كه روز گذشته با حضور رئيس سازمان غذا و دارو خط توليدش راه‌اندازي شد.
به گفته احمد شيباني، توليد اين داروها پس از چندين سال تحقيق و پژوهش در حوزه دارويي كشور انجام گرفته است. رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به خواص اين داروها افزود: ‌آسپرين پاك‌كننده عروق است و از سكته‌هاي قلبي و مغزي جلوگيري مي‌كند همچنين مي‌تواند به عنوان ضددرد و التهاب در دردهاي آرتروز، روماتيسم، كمردرد و سردرد كاربرد داشته باشد.
بنا به تأكيد وي، اين آسپرين گياهي از پوست درختي با تركيبات مشابه آسپرين تهيه شده است با اين تفاوت كه عوارض جانبي كمتري نسبت به آن دارد.
سيدحميدرضا بهشتي، مدير عامل شركت توليد كننده اين داروها با انتقاد از صادرات گياهان دارويي و واردات داروهاي گياهي گفت: بهتر آن است كه به جاي صادر كردن برگ، ساقه و ريشه گياهان آنها را بعد از تبديل شدن به دارو و محصول نهايي صادر كنيم.
بنا به تأكيد وي توليد ماده خام گياهان براي فراورده‌هاي دارويي، بهداشتي، آرايشي، استفاده در سموم و محصولات تقويتي براي كشاورزي، حشره‌كش‌ها، مكمل‌هاي غذايي، تنقلات، نوشابه‌سازي، شيريني‌سازي و به عنوان شوينده‌هاي (طبيعي- گياهي) كاربرد دارد و حتي فراورده‌هاي گياهي مي‌توانند در صنايع نظامي و دفاعي مورد استفاده قرار گيرند. به گفته بهشتي در حالي كه بازار كشورهاي غربي در فراورده‌هاي دارويي ۲۰ درصد است، تنها ۳درصد بازار داخلي به اين فراورده‌ها اختصاص دارد هر چند اين روند روبه بهبود است. 

نگذاريم اين حركت از دور بيفتد
با وجود تمام اين پيشرفت‌ها اما به فرموده رهبر فرزانه انقلاب ما در آغاز يك مسير هستيم. بنا به تأكيد ايشان اگر سال‌ها با همين شتاب به پيشرفت علمى ادامه دهيم، به آن نقطه‌اى مي‌رسيم كه متناسب ملت ايران، مواريث علمى و جايگاه ماست. بنابراين نبايد بگذاريم اين حركت از دور بيفتد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار