جوان آنلاین: چند سالی است که در آغاز سال جدید و در سخنان نوروزی رهبری با توجه به شرایط موجود در جامعه، توصیههایی انجام و نمادی برای سال ازسوی ایشان اعلام میشود که به تعبیری نقطه آغاز حرکت است. سالی که گذشت با نام "جهش تولید با مشارکت مردم" نام گذاری شده بود، اما به دلایلی شرایط سیاسی و به تبع آن اقتصادی سبب شد تا این شعار همان طور که رهبری نیز در سخنان خود اعلام نمود نتوانند تحقق چشمگیری داشته باشد. امسال نیز در ادامه نگاه ویژه رهبری به تولید و مشارکت خواهی از مردم در این زمینه جهت همراهی به سرمایه گذاری در بخش اقتصاد با نام "سرمایه گذاری در تولید" نامگذاری شد تا شاید بتوان اقتصاد چموش را کمی از زیاده خواهی منابع قدرت و ثروت با خواست و حمایت مردم در مسیر ثبات قرار داد.
هر ارگان و نهادی در زمینه تحقق این شعار باید برنامهها و ایدههای خود را از کاغذ فراتر برده و از نوشتن این شعار در سربرگ اداری و طراحی لوگو و به سمت کنشگری فعال در این زمینه حرکت کند. آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثی نیست. آموزش و پرورش در واقع سرمایه گذار اصلی تولید خواهد بود. تولید در بستر توسعه حاصل خواهد شد؛ پیشران بودن آموزش و پرورش در توسعه به دلیل نقش آفرینی آن در تربیت نیروی انسانی است. این عنصر هوشمند تولید، سرمایه دانش است که از سرمایه تولید مهمتر است و نقشآفرین اول ثروت آفرینی در کشورهای توسعه یافته است. تولید "انسان محور" است و نهاد آموزش و پرورش بستر تولید نیروی انسانی است و در این چرخه کمک شایانی به بازتولید خواهد کرد. نیروی انسانی ستون اصلی حرکت به سمت کسب و کار دانش محور و اقتصاد بر پایه دانایی است دلیل این مدعی درست اینجاست که سازمانهای برتر به دنبال شکار مغزها در سراسر جهان هستند و کشف و انتخاب بهترین استعدادها را به عنوان یکی از اصلیترین محورها در حوزه کسب و کار بنگاهها دنبال میکنند.
شایستهترین نقش آفرینی آموزش و پرورش در کنار فعالیتهای جانبی که میتواند به عنوان برنامه عملیاتی مختص سال جدید با تاکید با محوریت شعار سال برای خود تعریف کند پافشاری بر ماموریت اصلی خود است. آموزش و پرورش در تمام سالها وظیفه ش سرمایه گذاری در تولید بوده است خلق نیروی انسانی کارا در کنار بقیه عناصر تولید مانند سرمایه یا منابع طبیعی بزرگترین کمک به اقتصاد خواهد بود. نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال همین بس که دانش آموزان امروز یا همان تولیدگران فردا را برای ورود به این عرصه مهیا کند. زمینه سازی در تولید کم از تولید نخواهد داشت. کاشت، داشت در زمینه تولید با محوریت آموزش و پرورش است و برداشت سهم توسعه کشور، اگر آموزش و پرورش خود را در مسیر تحول خواهی در همه جوانب قرار دهد کشور نیز نه تنها در تولید بلکه در تمام زمینه شاهد جهش چشمگیر در عرصه داخلی و بین المللی خواهد بود. تولیدگران فردا در چنبره آموزش و پرورش ناکارآمد نباید از عرصه تولید آینده حذف شوند باید این سهام داران با ارزش فردای تولید را در این مسیر راهبری کرد و آموزش و پرورش تمام قد در کنار آنها بیاستد تا تهعد مسئولانه را به آنها بیاموزد.
