جوان آنلاین: در پی ادعای یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر دیزلی بودن اتوبوسهای برقی خط جمهوری ـ بهارستان، این ادعا با واکنش مسئولان و کارشناسان مواجه شد. شهرداری تهران بر استفاده از اتوبوسهای تمام برقی تأکید دارد و این اتوبوسها در زمستان نیز تنها با موتور برقی خود، بدون نیاز به سوخت گازوئیل، فعالیت میکنند. حالا زوایای جدیدی از این انتقادات آشکار و معلوم شدهاست عضو منتقد شورا، در طرح انتقاداتش منفعت شخصی داشتهاست! چندی پیش، یکی از اعضای شورای شهر تهران در اظهاراتی که در رسانهها منتشر شد، ادعا کرد که اتوبوسهای برقی خط
جمهوری ـ بهارستان که به تازگی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شدهاند، در واقع اتوبوسهای دیزلی هستند که به صورت ظاهری به نظر برقی میآیند. این اظهارات با واکنشهایی جدی روبهرو شد. مسئولان و کارشناسان شهرداری این ادعا را رد کردند، اما باز هم این موضوع به بحثی داغ در فضای رسانهای تبدیل شد.
دیزلی بودن اتوبوسهای برقی ادعای غلطی است
مسعود درستی، مدیر عامل اسبق شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، در توئیتی به این ادعای بیاساس واکنش نشان داد و نوشت: «عضو محترم حرف غیرکارشناسی زده که انعکاس منفی زیادی علیه شهرداری داشتهاست. البته ورود خودروهای برقی استراتژی درستی است. ایشان فرمودند که این اتوبوسها دیزلی هستند که غلط است. این اتوبوسها یک مخزن گازوئیل دارند که صرفاً برای روشن کردن بخاری در حالت اضطراری است.» این سخنان به درستی نشان میدهد که ادعاهای مطرحشده در خصوص استفاده از سوخت دیزلی در اتوبوسهای برقی تهران، فاقد اساس علمی و فنی است.
اتوبوسهای برقی که به تازگی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران وارد شدهاند، بخشی از تلاشهای مستمر شهرداری برای کاهش آلودگی هوا و مبارزه با تغییرات اقلیمی هستند. این اتوبوسها با موتورهای الکتریکی و باتریهای لیتیومی کار میکنند و هیچگونه آلایندگی گازوئیلی ندارند. علاوه بر این، برای تأمین گرمایش در روزهای سرد، این اتوبوسها از سیستم گرمایشی کاملاً الکتریکی استفاده میکنند و نه سوختهای فسیلی.
اتوبوسهای جدید کاملاً برقی هستند
سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در واکنش به این شایعه که اتوبوسهای برقی تهران در زمستان به دیزل تبدیل میشوند، تأکید کرد: «اتوبوسهای جدید کاملاً برقی هستند و در هیچ شرایطی از سوختهای فسیلی استفاده نمیکنند. گرمایش این اتوبوسها نیز از موتور برقی آنها تأمین میشود.» وی افزود: در شرایط آب و هوایی تهران، نیازی به استفاده از سوخت گازوئیل در اتوبوسهای برقی نیست.
منفعت شخصی در میان است
در همین راستا، مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز به شایعات منتشر شده واکنش نشان داد و گفت: «این شایعات تنها توسط افرادی مطرح میشود که منافع شخصی خود را در خطر میبینند. اتوبوسهای برقی تهران کاملاً از فناوریهای جدید و پیشرفته بهره میبرند و هیچگونه وابستگی به سوخت گازوئیل برای گرمایش یا عملکرد ندارند.» وی این شایعات را بخشی از تلاشهای گروههایی دانست که همواره در مسیر اجرای پروژههای شهری با هدف بهبود شرایط محیطزیستی سنگاندازی کردهاند.
به گفته محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اتوبوسهایی که اخیراً خریداری شده و به کشور وارد شدهاند، مشابه اتوبوسهای برقی سایر نقاط دنیا هستند. این اتوبوسها به ویژه در چین، اروپا و ایتالیا به کار گرفته شدهاند و در تهران به طور کامل برقی هستند. این اتوبوسها مجهز به باتریهایی با ظرفیت ۴۲۳ کیلووات ساعت هستند که پیمایشی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را امکانپذیر میسازد.
وی افزود: «برای این اتوبوسها سیستم گرمایشی و سرمایشی به صورت کاملاً برقی پیشبینی شده است. اما در مواقعی که به گرمایش ابتدایی در صبحها نیاز داریم و بهمنظور صرفهجویی در مصرف باتری، یک سیستم بخاری با سوخت مایع به عنوان آپشن وجود دارد. این انتخاب به پیشنهاد شرکت سازنده بودهاست و از مدتها پیش به تأیید آقای تشکری هاشمی و کمیته فنی اتوبوسرانی وزارت کشور رسیده است. ما برای این اتوبوسها هیچ کمبودی پیشبینی نکردهایم و تمام این مراحل با تأییدیههای لازم انجام شدهاست.»
محسن هرمزی ادامه داد: «این بخاری به یک باک ۲۰لیتری مجهز است و در صورتی که به صورت مداوم روشن باشد، قادر است گرمایش مورد نیاز را برای سه روز تأمین کند. مقایسه کنید با اتوبوسهای دیزلی که روزانه بین ۲۲۰ تا ۲۴۰ لیتر گازوئیل مصرف میکنند.» وی در ادامه گفت: «برخی افراد ممکن است اطلاعات ناقص یا غلطی منتشر کنند. به عنوان مثال، آقای تشکری هاشمی تنها بخشی از حقیقت را بیان کردهاند و این موضوع باعث ایجاد ابهاماتی در فضای رسانهای شده است. حقیقت این است که تمامی مراحل خرید این اتوبوسها با تأیید کمیته فنی اتوبوسرانی وزارت کشور، که متشکل از اعضای وزارت کشور است، انجام شده است و شهرداری و وزارت کشور از ابتدا در جریان این خریدها بودهاند.»
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین به انتقاداتی که مطرح شده اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از انتقادها مربوط به این است که برخی اعضای شورای شهر تهران، در گذشته از شرکتهای خصوصی فعال در خط جمهوری بهارستان منتفع میشدند.
اتوبوس پاک برای پایتخت پاک
اتوبوسهای برقی تهران به عنوان بخشی از تلاشهای شهرداری برای ایجاد حمل و نقل عمومی پاک و کاهش آلودگی هوا به تهران وارد شدهاند و با استفاده از فناوریهای نوین، این امکان را فراهم میکنند که شهروندان از خدمات حمل و نقل عمومی بدون ایجاد آلودگی استفاده کنند. یکی از ویژگیهای بارز این اتوبوسها، استفاده از باتریهای لیتیومی است که ظرفیت آنها ۸۷/۴۲۲ کیلووات ساعت است و به آنها این امکان را میدهد که تنها با استفاده از انرژی الکتریکی، مسافتهای طولانی را طی کنند.
در خصوص ادعای مطرحشده مبنی بر استفاده از سوخت گازوئیل برای گرمایش این اتوبوسها، باید گفت که تمامی اتوبوسهای برقی موجود در تهران بهطور کامل از سیستم گرمایشی الکتریکی بهره میبرند. سیستم گرمایش این اتوبوسها از موتور برقی استفاده میکند و هیچگونه آلایندگی نخواهد داشت. این سیستم گرمایشی به گونهای طراحی شدهاست که در شرایط آب و هوایی سرد تهران به طور کامل پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.
در کنار این موارد، شهرداری تهران تأکید دارد که این اتوبوسها تحت نظارت دقیق کارشناسان و متخصصان وارد شدهاند و تمامی استانداردهای فنی و ایمنی برای آنها رعایت شدهاست. این اتوبوسها با همکاری متخصصان شهرداری تهران، بازرسان سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و ناظران گمرک وارد کشور شدهاند و به هیچ عنوان هیچگونه نقص فنی یا سوختگذاری از نوع گازوئیل در آنها وجود ندارد.
تضعیف اعتماد عمومی با شایعه
تلاشهای صورت گرفته از سوی شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی پاک و کاهش آلودگی هوا، اگرچه در اول راه است و ممکن است انتقاداتی هم به آن وارد باشد، اما به هر حال گام بزرگی به سوی آیندهای بهتر برای تهران است.
شایعاتی که با هدف ایجاد تردید و بیاعتمادی در بین شهروندان پخش میشود، تنها میتواند این تلاشها را به چالش بکشد، اما واقعیت این است که اتوبوسهای برقی تهران هیچگاه دیزلی نخواهند شد و به طور کامل از انرژی الکتریکی استفاده میکنند.
در شرایط کنونی، این اتوبوسها به عنوان راهحلی مناسب برای کاهش آلایندگی و ترافیک در پایتخت محسوب میشوند و تمامی مسئولان شهری بر این امر تأکید دارند که این اتوبوسها یکی از بهترین گزینهها برای حمل و نقل عمومی در تهران هستند.