کد خبر: 1283856
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش «جوان» از رونمایی بسته جدید حمل و نقل عمومی تهران
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌و‌گو با «جوان»: شهرداری تهران برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه روند برقی‌سازی دارد که شامل افزایش تعداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی، توسعه زیرساخت‌های شارژ و همکاری با تولیدکنندگان داخلی برای تأمین ناوگان برقی است
مهسا گربندی

جوان آنلاین: دورهمی خوبی بود، درست مثل ضیافت پایان سال، اما بازدهش بی‌شک نمی‌تواند آن چیزی باشد که انتظار می‌رود. صد‌ها دستگاه اتوبوس و تاکسی به نمایش گذاشته شده‌بود برای تکمیل ضیافتی که ترتیب داده بودند؛ خودرو‌هایی که قرار است بار ترافیکی شهر را کاهش دهند و اندکی از آلودگی هوا بکاهند، اما با دیدن دستگاه‌های ردیف شده (از اتوبوس گرفته تا تاکسی) یک سؤال خاص، ذهن هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کرد؛ اینکه چطور راهکار مسئولان برای کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی هوا دقیقاً از مسیری عبور می‌کند که طی ماه اخیر شهر‌ها و روستا‌های کشور را متحمل خاموشی کرده‌است! 

حل مشکل و اضافه کردن به ناوگان حمل و نقل عمومی بی‌تردید خواسته عموم مردم است، اما بی‌شک نمی‌توان روی بازده ضیافت پایان سال آقایان خیلی حساب کرد، وقتی مشکلات قبلی، چرخ کارخانه‌ها را لنگ گذاشته است! با وجود چنین مشکل مشخصی چطور می‌توان امیدوار بود چرخ اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی برای ملت بچرخد. استفاده از خودرو‌های برقی یکی از راهکار‌هایی است که دنیا برای فرار از آلودگی هوا انتخاب می‌کند، اما این راه‌حل زمانی می‌تواند جوابگوی نیاز جامعه باشد که مشکلات برقی مدام آن جامعه را با تعطیلی‌های پرحاشیه مواجه نکرده‌باشد، نه ما که رئیس‌جمهور صادقانه به مردم گفت برای کاهش آلودگی هوا چاره‌ای جز خاموشی‌های متعدد نداریم، اما با وجود مشهود بودن معضلات برقی چاره‌ای که برای برطرف کردن مشکل مردم اندیشیده‌ایم یک سر آن به طور مستقیم به پریز برق متصل می‌شود! 
بی‌تردید وقتی دست روی وسایل نقلیه عمومی برقی گذاشته می‌شود باید فکری برای تأمین انرژی آن نیز شده‌باشد، در غیر این صورت هزینه‌های چند برابر روی دست دولت و ملت می‌گذاریم. شاید طی سال‌های آینده با حل معضلات برقی بتوان روی استفاده از این دستگاه‌ها حساب ویژه باز کرد، اما آیا تا آن زمان باید سرمایه‌ای که صرف خریداری شدن این دستگاه‌ها شده، گوشه پارکینگ‌های مختلف خاک بخورند؟! 
با این تصور که از تک‌تک تمام این اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها قرار است طی همین روز‌های آتی استفاده شود، آیا جایگاه‌های تأمین انرژی این خودرو‌ها نیز مهیاست؟ البته که مدیر عامل اتوبوسرانی تهران از آغاز فعالیت ۵۴ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در نقاط مختلف شهر خبر می‌دهد، اما آیا ۵۴ ایستگاه پاسخگوی ۱۸۹ دستگاه اتوبوس، هزارو ۷۵۲ تاکسی برقی و ۱۵۰ خودروی پلیس راهور خواهد بود؟ برای پاسخ دادن به این سؤال کافی است نگاهی به جایگاه‌های بنزین در سطح شهر بیندازیم. با وجود فاصله اندک پمپ‌های بنزین در سطح شهر هنوز هم در مواقع خاص شاهد چنان ازدحام جمعیتی در جایگاه‌های سوخت هستیم که می‌تواند گوشه و کنار شهر را به چالش بکشد آن هم در شرایطی که پر کردن باک هر اتومبیل نهایتاً ۳ دقیقه زمان می‌برد، اما هر خودروی برقی حداقل به یک ساعت و نیم زمان برای پرکردن انرژی از دست رفته نیاز دارد. حال این سؤال پیش می‌آید که هر جایگاه در طول ۲۴ ساعت شبانه روز می‌تواند انرژی نهایتاً چند خودرو را می‌تواند تأمین کند؟! آیا با توجه به تعداد خودرو‌های برقی وارد شده (صرف نظر از خودرو‌های برقی موجود) جایگاه‌های تأمین انرژی می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های این نوع اتومبیل‌ها باشند یا این بار قرار است شاهد بار ترافیکی خودرو‌هایی باشیم که باید ساعت‌ها در صف تأمین انرژی منتظر بمانند. 
با وجود تمام اشکالات و ایرادات خودرو‌های برقی کارشناسان بسیاری بر این باورند که این خودرو‌ها می‌تواند بار قابل‌توجهی از مشکلات جامعه بکاهند. کارشناسان حوزه شهری تأکید دارند که اتوبوس‌های برقی می‌توانند به کاهش آلودگی هوای شهری و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی کمک کنند. این نوع اتوبوس‌ها همچنین می‌توانند به لحاظ کاهش صدای محیط و کاهش ترافیک شهری نیز مثمر ثمر باشند. خصوصاً اگر در کنار این اتوبوس‌های برقی، تراموای چرخ لاستیکی هم به حمل و نقل شهری اضافه شود که در آن صورت تا حد زیادی می‌تواند کمک حال حمل و نقل عمومی پایتخت شود. 
بدون شک توسعه وسایل نقلیه عمومی در تهران نه یک انتخاب، که یک ضرورت است، چراکه نه فقط تهران که سایر کلانشهر‌ها با مشکل ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. هر چند بخشی از این مسئله در نتیجه استفاده نیروگاه‌ها از مازوت و پدیده وارونگی هوا است، با این حال نمی‌توان فرسودگی سیستم حمل‌ونقل را نادیده گرفت. به خصوص خودرو‌های مستهلکی که در سیستم حمل‌ونقل عمومی وجود دارد و سطح آلایندگی در فصل سرد را به شدت افزایش می‌دهند. حال بسته حمل‌ونقل عمومی تهران که ترکیبی از جایگزینی تراموا با بی‌آر‌تی در بعضی مناطق تهران و افزایش ورود اتوبوس و تاکسی برقی در سیستم وسایل نقلیه عمومی، چون اتوبوس و تاکسی است آمده تا شاید بتواند شهر را از وضعیتی که در آن گیر کرده، نجات دهد. 

 آغازی جدید برای پایتخت 
روز پنج‌شنبه اولین بسته حمل و نقل عمومی شهر تهران که شامل ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی، هزارو۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی شاسی بلند و ۱۵۰ دستگاه خودروی برقی پلیس راهور است با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران و برخی از اعضای شورای شهر به نمایش گذاشته شد. همچنین، تراموای چرخ لاستیکی نیز به عنوان مد جدید حمل و نقل عمومی در این بسته حمل و نقلی قرار داشت. آنطور که شهردار تهران می‌گوید تست شبانه تراموا جواب داده و دیگر می‌تواند در روز مورد استفاده قرار گیرد و مسافران را جا‌به‌جا کند؛ تراموایی که نه‌تنها برای سطح شهر تهران که برای سایر شهر‌ها نیز یک الگوی جدید است. 
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین رونمایی و ورود ناوگان جدید حمل و نقل برقی در تهران گفت: «۶۶درصد مردم از حمل ونقل شخصی استفاده می‌کنند که تلاش ما رساندن این نسبت به کمتر از ۳۰درصد با توسعه حمل ونقل عمومی و پاک است.»
زاکانی ادامه داد: «همه مسئولان کشور در حال تلاش برای پیشرفت و ارتقای کشور هستند، حضور رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس در این آیین چنین پیامی برای مردم دارد، دوم اینکه همه کار‌ها برای خدمت به مردم و عمران و آبادانی کشور است.»
شهردار پایتخت سومین ویژگی جلسه امروز را تلاش برای میدان دادن به بخش خصوصی دانست و تأکید کرد: «همه اهتمام دارند با حمایت از بخش خصوصی موجبات ارتقای خدمت‌رسانی را فراهم کنند.»
او با تأکید بر اینکه احداث دو خط جدید مترو بیش از ۵ میلیارد یورو اعتبار نیاز خواهد داشت، یادآور شد: «چهارمین ویژگی جلسه امروز آنکه نشان دهیم انسدادی برای سرمایه‌گذاری و توسعه کشور وجود ندارد.»
زاکانی در خصوص پنجمین ویژگی این نشست، اضافه کرد: «نگاه به شرق و استفاده از ظرفیت‌های همسایگان برای توسعه حمل ونقل عمومی تهران ویژگی دیگری است که جا دارد از مشارکت‌کنندگان خارجی در این راستا تشکر کنم.»
او گفت: «به مردم نوید می‌دهم امروز همه مسئولان کشور در پیروی از رهبر معظم انقلاب در حال تلاش برای ارتقای خدمت‌رسانی به آنها هستند تا همه بدانند در مسیر توسعه و پیشرفت هیچ محدودیتی نداریم و در تلاش برای فتح افق‌های بالاتر برای کشور هستیم.»

 گامی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها
در این مراسم احمد قیومی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به «جوان» گفت: «با استمرار ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت و همچنین راه‌اندازی تراموا به عنوان مد جدید حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر، به سمت جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته گام برداشته‌ایم و در مسیر حل معضل آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و حتی ناترازی سوخت قرار خواهیم گرفت.»
قیومی با اشاره به ضرورت برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی در تمامی کلانشهر‌های دنیا، به ویژه تهران که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، تأکید کرد: «این تصمیم شجاعانه از سوی شهردار تهران در ششمین دوره مدیریت شهری اتخاذ شد و در نخستین مرحله، رونمایی از بسته برقی‌سازی به تحقق پیوست.»
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تأکید کرد: «کاهش ترافیک و آلودگی هوا مدت‌هاست که در اولویت دغدغه‌ها و درخواست‌های شهروندان تهرانی قرار دارد و برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی پاسخی به این مطالبه عمومی است. بی‌تردید ناوگان برقی، این دو مشکل را به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.»
قیومی ادامه داد: «در این مراسم، ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی و بیش از هزارو۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی رونمایی شد. همان‌طور که شهردار تهران در مراسم رونمایی اعلام کرد، ارزش طرح‌های رونمایی شده بیش از ۶/۵ میلیارد یورو است. از سال آینده، خط یک بی‌آرتی از شرق تا آزادی با تراموا طی خواهد شد و شورای عالی ترافیک نیز مجوز اجرای خط دو تراموا را برای مسیر جنت‌آباد تا لویزان به‌صورت نعل‌اسبی صادر کرده‌است.»
او در مورد نحوه به کارگیری این ناوگان تأکید کرد: «همزمان با رونمایی از بسته حمل‌ونقل برقی تهران، از اتوبوس‌های برقی هایگر نیز رونمایی شد. این اتوبوس‌ها در مرحله اول در خط جمهوری- بهارستان به کار گرفته می‌شوند و به تدریج در سایر خطوط تهران نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»
 قیومی همچنین به ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از محل قرارداد با چین اشاره کرد و گفت: «تا سال آینده، ۲هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به تدریج وارد کشور خواهند شد.»
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از برنامه‌های آتی برای ادامه روند برقی‌سازی خبر داد و افزود: «شهرداری تهران برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه این روند دارد که شامل افزایش تعداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی، توسعه زیرساخت‌های شارژ و همکاری با تولیدکنندگان داخلی برای تأمین ناوگان برقی است.» او در ادامه به اهمیت همکاری با تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد و افزود: «این اقدام نه‌تنها به کاهش وابستگی به واردات کمک می‌کند، بلکه موجب ایجاد اشتغال و تقویت صنعت داخلی نیز خواهد شد.»
قیومی همچنین اظهار امیدواری کرد که این تحول به بهبود کیفیت زندگی شهروندان تهرانی منجر شود. 
 پاسخی به درخواست مردم برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک
همچنین محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با پوست‌اندازی سیستم حمل و نقل عمومی و تبدیل شدن آن به سیستمی جدید گفت: «امروز شاهد نسل جدید خودرو‌ها هستیم. به طوری که از خودرو‌های احتراقی عبور کردیم و به سمت برقی‌سازی خواهیم رفت.»
او با بیان اینکه فواید برقی‌سازی ناوگان عمومی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: «درخواست مردم از مسئولان کاهش ترافیک و آلودگی هواست. ناوگان برقی این دو مشکل را حل خواهد کرد. به این ترتیب می‌توانیم ترافیک را نظم‌پذیر کرده و آلودگی را کاهش دهیم.»
معاون شهردار تهران با پرداختن به اینکه ون‌های تهران فرسوده شده‌اند، گفت: «بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌ها، فرسوده هستند. به همین دلیل تلاش شد تا ۲۷هزارو۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی هم به تهران اضافه شود.»
او با بیان اینکه اولین رام قطار واگن ملی ساخته شده و وارد تست شده‌است، تصریح کرد: «هزارو۱۸۴ دستگاه واگن قرارداد منعقد کرده‌ایم؛ تولید داخل و خرید از چین که می‌تواند پایه‌ای برای توسعه کشور شود.»
معاون ترافیک تهران همچنین ابراز امیدواری کرد که با کمک دولت موضوع برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها هم رقم بخورد. 
یکی از گلایه‌های مطرح شده در خصوص برقی‌سازی حمل و نقل عمومی در رابطه با نبود جایگاه‌های شارژ به تعداد کافی است که این مسئله موجب اتلاف وقت تاکسیرانان می‌شود. هرمزی در رابطه با جایگاه شارژ خودروی برقی توضیح داد: «در تهران در بیش از ۷۰ نقطه جایگاه شارژ نصب شده و حتی مردم هم به صورت شخصی می‌توانند از آن استفاده کنند، اما در پایانه‌های هنگام، تقی‌آباد و بعثت نیز جایگاه‌های شارژ نصب یا در حال نصب است و به سرعت نیز جایگاه‌های بعدی افتتاح می‌شوند.»

 نباید دستگاه‌های نظارتی، سرعت‌گیر باشند
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر در این مراسم با بیان اینکه امیدواریم همیشه برنامه‌های افتتاح و آغاز به کار پروژه‌های بزرگ برای مردم باشد، گفت: «تمام تلاش ما توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران بود.» او ادامه داد: «قابل‌باور نیست، اما در تهران بالغ بر ۵۰درصد بودجه شهرداری تهران را فقط برای توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دادیم. به طوری که سال گذشته نیز ۱۵ همت اضافه‌تر برای توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت.»
رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: «با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، نباید دستگاه‌های نظارتی «سرعت‌گیر» باشند. اگر این سرعت‌گیر‌ها نبودند، واگن‌های خریداری شده اکنون وارد کشور شده بود!»
او اظهار داشت: «خطوط مترو در حال تکمیل است. ولی واگن به اندازه کافی نیست.»
چمران با بیان اینکه تقاضا می‌کنم دولت محترم همه توان را برای واردات واگن‌ها به کار بندد، گفت: «موضوع واگن‌ها منوط به روابط دولتین ایران و چین است.»
او با تأکید بر اینکه اگر دولت کمک بدهد، می‌توان واگن‌ها و اتوبوس‌های تهران را دو برابر افزایش داد، تصریح کرد: «ان‌شاءالله با کمک دولت به جایی برسیم که بتوان از مردم درخواست کرد خودرو‌های شخصی را در خانه گذاشته و ناوگان عمومی استفاده کنند.»

 لزوم گسترش زمینه استفاده شخصی از خودرو‌های برقی
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور هم در آیین رونمایی که در مجموعه برج میلاد تهران برگزار شد، حضور یافت و ضمن قدردانی از مسئولان شهرداری تهران و همچنین وزارت صمت گفت: «مشورت‌هایی انجام شده تا با تمهید زمینه تولید و پشتیبانی داخلی، از این محصولات برقی در سراسر کشور استفاده شود.»
پزشکیان با تأکید بر اینکه باید زمینه گسترش استفاده شخصی از این خودرو‌های برقی فراهم شود، تصریح کرد: «باید از دانش و توانمندی‌های افراد نخبه و دانشگاهیان در این زمینه بیش از پیش استفاده کنیم، چراکه شکاف انرژی روز به روز در کشور در حال گسترش است، اما دولت چهاردهم بنا دارد به حول و قوه الهی این روند را اصلاح کند.»
پزشکیان از تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی به نمایش گذاشته در محوطه برج میلاد بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران اجرای این طرح از جزئیات واگذاری این خودروها، کیفیت فنی، عمر مفید و زمان بازگشت سرمایه آنها مطلع شد. 
او همچنین گفت: «از آقای زاکانی به خاطر قدم زیبایی که در این راه برداشتند، تشکر می‌کنم.»
رئیس‌جمهور تأکید کرد: «در دولت هر کاری از دستمان بربیاید برای کمک به شهرداری انجام می‌دهیم و از بخش خصوصی هم بابت همکاری در این راه متشکرم.»
بی‌تردید نمی‌توان منکر مفید بودن خودرو‌های برقی شد، حال آنکه دولت وعده همکاری و کمک به شهرداری را داده است، اما هیچ شکی نیست که قبل از هر اقدامی در هر زمینه‌ای باید زیرساخت‌های کار را مهیا کرد تا نتیجه‌ای که باید حاصل شود، در غیر این صورت ممکن است جای سود، ضرر کنیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
0
0
راه حل خلاص شدن از آلودگی هوا خودرو های برقی است بالاخره از یک جایی باید شروع کرد
محمد حافظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
0
0
امیدوارم هر چه زودتر این عرصه برقی سازی زودتر انجام بشه کما اینکه عرصه اشتباه cng به همچین شکل پرهزینه و ناکارآمد شد.
امیدوارم به شکل نوینتر در عرصه شارژ برقی بشکل سیار و کنار جاده ای و غیره پیش برویم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار