جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مارکتینگ آز» بخشی از کتاب «مدیریت انسانها» نوشته استفان رابینز را به اشتراک گذاشت. در این بخش از کتاب میخوانیم: بیشتر شرکتها از بیانگیزگی کارمندانشان شکایت و گله دارند، اما حاضر نیستند بپذیرند مشکل بیانگیزگی کارمند را نه در او بلکه باید در مدیریت و سیستم کاری شرکتشان جستوجو کنند. در حقیقت، وقتی کارمندی انگیزه ندارد، مشکل را باید در این قبیل فرایندها جستوجو کرد: گزینش اشتباه، تعیین اهداف گنگ و نامأنوس برای کارمند، ارزیابی نامناسب عملکرد کارمند، نظام پاداشدهی غلط، عدم توانایی مدیر در ارتباطگیری با کارمند و غیره. بر این اساس، اگر میخواهید دلیل بیانگیزگی کارمندانتان را درک کنید، باید به این سه سؤال مهم پاسخ بدهید:
۱) آیا کارمندان به این اعتقاد رسیدهاند که اگر تلاش زیادتری از خود نشان بدهند، دیگران هنگام ارزیابی آنها متوجه این تلاش شده آن را درک خواهند کرد؟
۲) آیا کارمندان به این نتیجه رسیدهاند که اگر در نظام ارزیابی عملکرد به عنوان کارمندی مؤثر و توانمند شناخته شوند، از آنها قدردانی خواهد شد و به آنها پاداش مناسبی تعلق خواهد گرفت؟
۳) آیا پاداشهایی که کارمندان در ازای فعالیت بیشتر و مؤثرتر دریافت میکنند، از همان نوعی است که به آن احتیاج و علاقه دارند؟ به عنوان مثال، ممکن است کارمندی تلاش خود را با هدف ارتقای مقام و رسیدن به پست مدیریتی افزایش بدهد ولی شرکت به او صرفاً یک پاداش مادی بدهد. بدیهی است که کارمند انگیزهاش را از دست میدهد.