کد خبر: 1256576
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
این روز‌ها استفاده از هوش مصنوعی انقلاب بزرگی در زندگی اجتماعی ایجاد کرده‌است، به طوری که دسترسی به داده‌های مورد نیاز کاربران را بیش از هر زمان دیگری سهولت بخشیده است، به طوری که هر چه زمان می‌گذرد، شگفتی‌های بیشتری در لحظه خلق می‌شود.
حسین فصیحی
جوان آنلاین: از دست رفتن فرصت‌های زندگی در ترافیک‌های سنگین و بروز سوانح رانندگی در معبر‌های پرخطر تهران، ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین که با کمک هوش مصنوعی داده‌های مسیر‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، گزینه‌ای ناگزیر است. 
این روز‌ها استفاده از هوش مصنوعی انقلاب بزرگی در زندگی اجتماعی ایجاد کرده‌است، به طوری که دسترسی به داده‌های مورد نیاز کاربران را بیش از هر زمان دیگری سهولت بخشیده است، به طوری که هر چه زمان می‌گذرد، شگفتی‌های بیشتری در لحظه خلق می‌شود. با وجود اینکه خلق این شگفتی‌ها در لحظه صورت می‌گیرد و منجر به سهولت زندگی اجتماعی می‌شود، اما شاهدیم که تکاپوی مردم برای رفع نیازهای‌شان هم شدت بیشتری می‌گیرد و این پرسش مطرح می‌شود که چرا با وجود امکان دسترسی به همه این فناوری‌ها انسان امروز خسته‌تر از انسان چند دهه قبل نیاز‌های خود را جست‌وجو می‌کند. 
راه و وسیله نقلیه در عین حال که به خدمت انسان درآمده‌اند، اما در مواقعی بلای جان انسان هم می‌شوند. در پایتخت هر چه می‌گذرد تراکم انسان، ساختمان و وسایل نقلیه شدت بیشتری می‌گیرد و کاربران راه‌ها برای رسیدن به مقاصد خود فرصت‌های بیشتری از عمر خود را در ترافیک‌ها هدر می‌دهند. این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب منجر به صرفه‌جویی فرصت‌های بی‌شماری شده‌است، اما انسان عصر امروز برای انجام یک سفر امن در ترافیک سنگین و سهمگین تهران که با آلودگی‌های محیطی هم همراه است به داده‌های بیشتری نیاز دارد. اولین موضوع اطلاع‌رسانی درست درباره نرم‌افزار‌هایی است که با کمک پلیس باید به کاربران راه عرضه شود. عمده‌ترین موضوعی که می‌تواند به این امر کمک کند، فرهنگ‌سازی عمومی برای آگاهی بخشی به کاربران راه است، با این حال پلیس باید همه اطلاعات مسیر‌ها را با کمک هوش مصنوعی در قالب اپلیکیشن‌هایی که توسط مهندسان طراحی و اجرا می‌شود در اختیار کاربران قرار دهد. اپلیکیشن‌هایی که عملکرد آن برمبنای داده‌های اطلاعاتی است که فقط پلیس به آن دسترسی دارد. مثلاً اینکه بیشترین سوانح رانندگی در کدام خیابان‌ها اتفاق می‌افتد از همین‌رو وقتی راننده‌ای مثلاً قصد تردد از یک بزرگراه را دارد به او هشدار داده شود در کدام نقطه سوانح مرگبار بیشتری اتفاق می‌افتد، در کدام مسیر احتمال بروز سوانح جرحی بیشتر است، در کدام منطقه حادثه‌خیز است یا امکان عبور رهگذران از آن وجود دارد، درکدام نقطه رانندگی شب هنگام خطرناک است یا روشنایی کاملی ندارد. هر حادثه رانندگی که اتفاق می‌افتد، پلیس علت آن را بررسی می‌کند و از آنجا که پلیس تنها مرجعی است که به همه داده‌ها دسترسی دارد، می‌شود با استناد به بانک اطلاعات پلیس از بروز سوانح بیشتری جلوگیری کرد. 
 
 مدیریت سنتی کاربرد ندارد
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا روز گذشته در مراسم افتتاح مرکز جامع اطلاع‌رسانی برخط ترافیکی پلیس راهور تهران به چالش‌های فراوان ترافیکی تهران اشاره کرد و گفت: «روزانه بیش از ۲۰ میلیون تردد در تهران اتفاق می‌افتد و اگر هر فرد تنها یک ساعت از زمان خود را در ترافیک تلف کند، این به معنای ۲۰ میلیون نفر- ساعت اتلاف وقت در روز است که این اتلاف وقت نه‌تن‌ها بر زندگی روزمره مردم تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه به‌طور مستقیم بر کیفیت زندگی و سلامت جامعه هم تأثیر دارد که نشان‌دهنده ضرورت ایجاد راهکار‌های مؤثر برای مدیریت ترافیک است.» سردار حسینی تأکید کرد که «مدیریت ترافیک با روش‌های سنتی دیگر ممکن نیست و برای رسیدن به اهداف خود، نیاز به هم‌افزایی و مدیریت یکپارچه داریم و بدون این رویکرد، نتیجه‌ای جز خستگی پلیس و نارضایتی عمومی نخواهیم داشت.»
 
 اطلاع رسانی برخط
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه مرکز جامع اطلاع‌رسانی برخط ترافیکی به عنوان یک سکوی هوشمند و برخط، اطلاعات لحظه‌ای از وضعیت ترافیک، ساخت‌وساز‌های عمرانی و حوادث ترافیکی را به شهروندان ارائه می‌دهد، گفت: این مرکز به‌طور ۲۴ ساعته در حال فعالیت است و هدف آن افزایش آگاهی عمومی و بهبود تصمیم‌گیری‌های روزمره رانندگان است، به طوری که شهروندان می‌توانند با استفاده از این سکو، پیش از خروج از منزل از وضعیت ترافیکی و خطرات احتمالی مطلع شوند و با برنامه‌ریزی بهتری سفر کنند.» وی همچنین به اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم درباره موضوعات ترافیکی اشاره کرد و گفت: «بسیاری از مردم از قوانین و حقوق خود در ترافیک آگاه نیستند و این مرکز می‌تواند در احقاق حقوق آن‌ها بسیار مؤثر باشد.»
 نیاز روز و وضعیت موجود
مرکز جامع اطلاع‌رسانی برخط ترافیکی که پلیس روز گذشته از آن رونمایی کرد، بیشتر از اینکه بتواند به عنوان منبعی در اختیار کاربران راه باشد ساختاری اطلاع‌رسانی دارد، از همین‌رو کاربران راه در همه جای دنیا به جای اینکه داده‌های مورد نیازشان را از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دریافت کنند، نیازمند این هستند اطلاع را به صورت اپلیکیشن‌های کاربردی دریافت کنند. 
 
 هشدار برای پیشگیری
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم در توضیح این مرکز گفت: «تلاش می‌کنیم در این مرکز با شهروندان بیشتری در ارتباط باشیم و خدمات بیشتر بر خطی به آنان ارائه نماییم. افتتاح این مرکز علاوه بر آنکه می‌تواند در روان‌سازی ترافیک مؤثر باشد، می‌توانیم وقایع، تصادفات و حوادث را در سطح تهران اطلاع‌رسانی نماییم، از همین‌رو با اطلاع‌رسانی به موقع به مردم می‌شود از خیلی از حوادث دیگر به خصوص شب‌ها که سرعت‌ها خیلی زیاد است نیز جلوگیری کرد. ان‌شاء‌الله بتوانیم در آینده به رانندگان و شهروندانی که در محدوده وقوع حوادث رانندگی در تهران رانندگی می‌کنند به نوعی هشدار‌های لازم را بدهیم و از حوادث بعدی جلوگیری شود.»
برچسب ها: ترافیک ، پلیس ، هوش مصنوعی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار