محمدرضاقلندرشریف دراین خصوص بیان داشت : یکی مشکلات موجود در مسیر بهروزرسانی و تعمیر و نگهداری خطوط مترو در کشور ازجمله مشهد، تغییرات نرخ ارز است زیرا هزینه تهیه لوازم یدکی و مصرفی بهشدت افزایشیافته و بهرهبرداری را با مشکل مواجه کرده است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات نیز ناشی از تحریمهای ظالمانه است که تأمین برخی قطعات و لوازم خاص را که از خارج کشور تأمین میشد دشوار کرده است.
شهردارمشهد تصریح کرد: با توجه به این موضوع با تکیهبر دانش بومی و توان متخصصین داخلی و مهندسین جوان شرکت بهره برداری قطارشهری موفق شدهایم در حوزه مهندسی معکوس و بومیسازی قطعات و تجهیزات موردنیاز مترو گامهای بسیار اساسی و عملی برداریم که از این راه صرفهجوییهای میلیاردی نیز حاصلشده است.
قلندر شریف بابیان اینکه تاکنون بیش از 220 قطعه و لوازم یدکی موردنیاز مترو مهندسی معکوس و بومیسازی شده است اظهار کرد: این مهم با استفاده از توانمندی نیروهای نخبه قطار شهری مشهد و ظرفیت شرکتهای دانش بنیان محقق شده است.
وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای توجه به ظرفیتهای داخلی در کنار تأمین تجهیزات موردنیاز صرفهجویی بیش از 331 میلیارد ریالی در هزینهها طی سال 1402 بوده است که این روند ادامه خواهد یافت.