جوان آنلاین: متأسفانه در سالهای اخیر تمرکز گردشگری در این منطقه تنها روی چند روستا از جمله هجیج بوده و همین مسئله هجوم گردشگران را به این روستاها به دنبال داشتهاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه منطقه ثبت جهانی شده اورامانات دارای جاذبههای گردشگری بسیار گستردهای است، به ایسنا گفت: ثبت جهانی منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی اورامانات کمک زیادی به معرفی این منطقه به گردشگران داخلی و خارجی کرد. وی افزود: به رغم اینکه ثبت جهانی باعث شد منطقه اورامانات بیش از پیش معرفی و شناخته شود، اما هنوز این منطقه به یک قطب گردشگری مهم همچون شمال کشور یا استانهای محور کلاسیک گردشگری مانند اصفهان، یزد و شیراز تبدیل نشده و سهم بازدید گردشگران خارجی از آن بسیار کم است. این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به تشریح دلایل عدم اقبال گردشگران خارجی به این منطقه پرداخت و گفت: شاید یکی از مهمترین دلایل، نبود زیرساختهای ارتباطی و اقامتی مناسب در کرمانشاه و خود منطقه اورامانات باشد. وی اضافه کرد: گردشگران خارجی و تورهای گردشگری معمولاً برای سفر به یک منطقه از حمل و نقل هوایی استفاده میکنند، در حالیکه وضعیت زیرساختی کرمانشاه در حوزه فرودگاه چندان مناسب نیست و ما برخلاف استانهایی همچون اصفهان هیچ پرواز بینالمللی نداریم. عزمی تأکید کرد: از طرفی وضعیت حمل و نقل ریلی استان نیز برای سفر گردشگران خارجی یا تورهای گردشگری چندان مناسب نیست، چراکه سرعت قطار کرمانشاه بسیار پایین و کوپههای آن فرسوده و در حد امکانات اولیه هستند.
وی به نبود زیرساختهای مناسب اقامتی در شهر کرمانشاه و به ویژه در منطقه اورامانات اشاره کرد و گفت: اگر یک گردشگر خارجی بخواهد به منطقهای سفر داشته باشد، قطعاً در هتلهای چهار یا پنج ستاره اقامت میکند، در حالی که ما این نوع از هتلها را اصلاً در منطقه اورامانات نداریم و در شهر کرمانشاه نیز تعداد آنها کم است. این عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: هر چند راهاندازی اقامتگاههای بومگردی ابتکاری بسیار خوب برای میزبانی از گردشگران به شمار میرود، اما وضعیت امکانات بسیاری از بومگردیهای ما به شکلی است که نمیتوانند محل مورد توجهی برای اقامت گردشگران خارجی باشند. وی متذکر شد: هر چند که ثبت جهانی به معرفی منطقه اورامانات به گردشگران خارجی کمک کرده، اما یکی دیگر از دلایل عدمحضور پررنگ گردشگران در این منطقه، نبود تبلیغات مناسب به ویژه از طریق فضای مجازی است. این استاد دانشگاه ادامه داد: برای معرفی بهتر این منطقه به گردشگران داخلی و سرازیر شدن تورهای گردشگری داخلی از اقصی نقاط مختلف کشور به آن باید تبلیغات محیطی در شهرهای بزرگ و رسانه ملی در مورد آن صورت گیرد. وی به بررسی وضعیت منطقه ثبت جهانیشده اورامانات از نظر گردشگری داخلی نیز پرداخت و گفت: هر چند در بحث گردشگری خارجی ثبت جهانی اورامانات دستاورد چندانی نداشته، اما در بحث گردشگری داخلی شاهد استقبال بسیار خوب گردشگران از آن بودهایم.