کد خبر: 1239563
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
در بخش «روایت مستند»، روایت پیتر بروک، کارگردان تئاتر انگلیسی از تماشای یک تعزیه در ایران مرور می‌شود.

جوان آنلاین: جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «نردبان» حال و هوای عاشورایی داشته و روایت دو فیلمساز و عکاس خارجی از مراسم عزاداری امام حسین را بیان کرده است.

یکصد و نود و ششمین برنامه تلویزیونی «نردبان»، امروز جمعه ۲۲ تیرماه روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. گفتگو با کامران جاهدی و مروری بر مستند‌های وی و نمایش آثار هنری اعم از فیلم و عکس با موضوع عزاداری امام حسین علیه‌السلام، اصلی‌ترین بخش‌های این قسمت از نردبان است.
کامران جاهدی کارگردان فیلم مستند «تفنگ برادرم»، با حضور در نردبان و گفتگو با حامد شکیبانیا درباره تجربه خود در عرصه مستندسازی و تدوین سخن می‌گوید.

در بخش «روایت مستند»، روایت پیتر بروک، کارگردان تئاتر انگلیسی از تماشای یک تعزیه در ایران مرور می‌شود. این کارگردان نوآور تئاتر و سینما انگلستان، در سفری که چند سال پیش به ایران داشته، یک تعزیه در یکی از روستا‌های مشهد را تماشا می‌کند سپس به روایت آن تعزیه می‌پردازد. همچنین عکس‌هایی «ارنست هولترز»، عکاس آلمانی از برگزاری مراسمات ماه محرم در ایران مرور می‌شود.

ارنست هولتزر عکاس و مهندس آلمانی بود که در دوره قاجاریه به ایران آمد و از شدت علاقه برای همیشه در اینجا ماند. او در طول سال‌ها حضورش در ایران، مجموعه عکس‌هایی ارزشمندی از زندگی و زمانه مردم تهیه کرد که تعدادی از آن‌ها مربوط به ماه محرم و عکاسی او از مراسم تعزیه و عزاداری امام حسین (ع) است.

در بسته پیشنهاد فیلم مستند نیز فیلم‌های «شما چه کسی هستید» و «صبحی که نزدیک است» ساخته وحید چاووش مرور می‌شود. این دو فیلم، حال و هوای عاشورایی داشته و به سوگ سیدالشهدا می‌پردازد.

در بخش «عکاسی مستند» نیز عکس‌هایی از امین رحمانی، مهدی قاسمی، سهیل زندآذر و وحید قاسمی زرنوشه با موضوع «عاشورا» و همچنین آثاری از پوریا ترابی با موضوع روضه‌های خانگی مرور می‌شود.

«کارگاه تجربه» به عکاسی ماجراجویانه اختصاص داشته و کارنامه هنری جیمی چین را بررسی می‌کند.

برنامه تلویزیونی «نردبان» تلاش می‌کند با نگاهی تخصصی به فیلم و عکس مستند، مروری بر آثار ایرانی و خارجی این حوزه داشته باشد. این برنامه با اجرای حامد شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با بخش‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۰۰:۰۰ و ۱۴:۳۰ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار