کد خبر: 1239415
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸
رئیس جمهور منتخب مردم در یادداشتی اختصاصی با عنوان «با هم برای منطقه قوی و شکوفا» برای روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» ضمن تأکید بر ضرورت همکاری و تعامل سازنده تمامی کشورهای منطقه برای توسعه و اعتلای جایگاه جهانی آن نوشت: درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است.

جوان آنلاین: متن کامل یادداشت دکتر مسعود پزشکیان که در روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» انتشار یافته، بدین شرح است:

با هم برای منطقه قوی و شکوفا

اینک که با رأی ملت، عهده‌دار مسئولیت ریاست جمهوری اسلامی ایران شده‌ام در آغاز راه مایلم با برادران و خواهران و همسایگان خود در منطقه سخن بگویم، تا با یکدیگر در راه گفتگوی سازنده و تقویت همکاری و همبستگی میان ملت ها و دولت های منطقه گام برداریم.

آموزه‌های جاودانه قرآن: "واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا" و "تعاونوا علی البر والتقوی و لاتعاونوا علی الاثم و العدوان" و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله: "الله الله فی جیرانکم‌" و امام علی علیه السلام "سل عن الجار قبل الدار"، اصول راهنمای ما است.

ما در جغرافیای واحدی زندگی می‌کنیم و برای رسیدن به حیات طیبه‌ای که آرمان اسلام و تمام ادیان آسمانی است، باید دست در دست یکدیگر دهیم و با اتکاء بر قدرت منطق به جای منطق قدرت، و استفاده از مولفه‌های قدرت ملی و در مقدمه آن‌ها پشتیبانی ملت‌های خود و نیروهای زنده امت اسلامی، ساختار منطقه قوی را پایه‌گذاری کنیم.

تا هنگامی که ما در منطقه به انسجام نرسیم و برای آینده روشن و بهره‌برداری درست از نعمت‌های خدادادی و موقعیت ژئوپلتیک استثنایی، همکاری نکرده، و زمینه رشد و توسعه عمومی منطقه را فراهم نکنیم، طرح‌های جداگانه برای پیشرفت کشورهای منطقه از موفقیت جدی برخوردار نخواهد شد.

گفتگوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام منطقه‌ای و همکاری در زمینه‌های مختلف تنها راه گذار ما از چالش‌ها و تلاطم‌های موجود، و ایجاد ثبات و امنیت پایدار و بهره‌مندی مردم منطقه از مواهب و ثروت‌های خود است. اینجانب در آغاز کار خود برای محقق شدن این هدف و حرکت واقعی و جدی در مسیر همکاری، دست دوستی و برادری به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می‌کنم.

ایران و همسایگان عرب و مسلمان در بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دیدگاه و منافع مشترک دارند. همه ما با انحصار تصمیم‌گیری‌های جهانی توسط چند قدرت خاص مخالفیم. همه ما با تقسیم جهان و قطب‌بندی بر اساس منافع قدرت‌های بزرگ مخالفیم.

همه ما خواستار پذیرش تنوع فرهنگی و رفع تبعیض و احترام نسبت به ارزش‌های دینی مسلمانان در جوامع دیگر و در نهادهای حقوقی و بین‌المللی هستیم. همه ما برای غلبه بر اسلام هراسی، مسئولیت و منافع مشترک داریم.

درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است. جمهوری اسلامی ایران با احترام به ایستادگی اسطوره‌ای ملت و مقاومت فلسطین در غزه در برابر یورش وحشیانه رژیم صهیونیستی بر این باور است که برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه، باید حق مقاومت همه جانبه ملت فلسطین برای رهایی از اشغال و تامین حقوق طبیعی و بدیهی خود به ویژه در زمینه استقلال و حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شده و با کمک به این ملت، به اشغال و تبعیض نژادی و کشتار جمعی و تروریسم دولتی رژیم اشغالگر صهیونیستی پایان داده شود.

تروریسم و افراط گرایی درد مشترک ماست و معالجه ریشه‌ای آن نیازمند همکاری است. رویارویی نظامی میان کشورهای منطقه می‌بایست بر اساس حق و عدالت و حقوق مشروع ملت‌ها پایان یافته و بحران‌های داخلی از راه های مسالمت آمیز حل و فصل شود. ادامه بحران‌ها و تناقض‌های درون منطقه‌ای، تنها به سود رژیم اشغالگر اسرائیل و قدرت‌های بیگانه است.

ملت‌های منطقه سزاوار برخورداری از توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی هستند و دولت‌ها برای پیشرفت باید به یکدیگر کمک کنند. ایران آماده مشارکت در طرح‌های توسعه اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و کریدورهای مواصلاتی در کشورهای همسایه بوده و متقابلا آمادگی دارد کشورهای همسایه را در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب در جغرافیای خود مشارکت دهد.

جمهوری اسلامی ایران قدرت همسایگان را قدرت خود می‌داند و معتقد است توانمندسازی همسایگان نباید به حساب یکدیگر باشد. اَبَر اولویت سیاست خارجی ایران گسترش همکاری‌ها با همسایگان است و دولت جدید خواهد کوشید با حفظ و ارتقای رویکرد دولت فعلی در تحکیم روابط با کشورهای همسایه، در صورت همکاری فعال و متقابل کشورهای منطقه، روابط دوجانبه با آن‌ها را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر ارتقا دهد.

سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت بین المللی است و می‌بایست با همکاری کشورهای منطقه و جهان در جهت خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی گام برداشت.
همچنین صلح وثبات پایدار در منطقه خلیج‌فارس و مقابله با تهدیدات، نیازمند ایجاد نوعی نظام همکاری و امنیت جمعی میان کشورهای پیرامونی آن است.

مدیریت دوران آشوب و گذار نظام بین‌المللی، نیازمند ابتکارهایی با هدف هم‌افزایی منطقه‌ای و تلاش برای غلبه بر افراط گرایی و سلطه جویی قدرتهای بین‌المللی است. در همین چارچوب کشورهای عربی و اسلامی می‌توانند با حفظ ارزش‌های فرهنگی خود و تکیه بر آموزه‌های صلح‌طلبانه و مدارا محور اسلامی، یک طرف اساسی در گفت‌وگوها و تلاش‌های بین‌المللی برای ترویج صلح و ثبات بین‌المللی باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار