کد خبر: 1238933
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به پیشنهادات حمایتی مرتبط با قطع برق واحد‌های تولیدی در فصل گرم سال و همچنین بررسی مشکلات شرکت‌های آب شیرین‌کن پرداخته شد.

جوان آنلاین: در جلسه یکصد و بیست و دومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد به بررسی بند ۵ مصوبه یکصد و بیستمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مورخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ با موضوع بررسی مشکلات شرکت‌های آب شیرین کن با توجه به پیامد‌های اجتماعی آن و در خطر افتادن آب شرب و بهداشت ساکنین حاشیه خلیج فارس و سواحل مکران پرداخته شد.

به گزارش فارس، در این جلسه اعضای انجمن شرکت‌های آب شیرن کن عنوان کردند که مجموع مطالباتشان از سال ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۳ به میزان ۴۶۰۰۰ میلیارد ریال است، اما با توجه به بسته شدن بودجه سالانه، هیچ منبع و محل و ردیفی جهت رقم فوق پیش بینی نشده و بلاتکلیف هستند، مساله دیگر تخصیص و تامین ارزی بوده که تاکنون برطرف نگردیده است.

همچنین عنوان شد انجمن مذکور بنا بر حوزه فعالیت و رسالت خود، هم اکنون وظیفه خطیر تولید و تامین آب شرب و بهداشتی مردم محروم حاشیه خلیج فارس و سواحل مکران در جنوب کشور را بر عهده دارند، اما بدلیل بروز مشکلات و معضلات در خصوص عدم اصلاح نرخ خرید تضمینی آب و تسهیل در فرآیند پرداخت مطالبات با مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ بنابراین در جریان رسیدگی به این دستور جلسه، اجرایی شدن سریعتر مصوبات این جلسه در صحن علنی مجلس پیشنهاد شد تا از این طریق مصوبه هیات وزیران برای تامین منابع ارزی حاصل شود و همچنین مقرر شد تا این موضوع همزمان در دستور کار شورای تامین مالی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه به دستور جلسه دوم یعنی بررسی پیشنهادات حمایتی مرتبط با قطع برق واحد‌های تولیدی در فصل گرم سال پرداخته شد.

در این رابطه عنوان شد که انرژی و بخصوص برق از جمله عوامل پیشرفت و توسعه کشور‌ها به شمار می‌رود؛ بطوریکه قطعی برق حتی در بازه‌های کوتاه‌مدت، اثرات مخربی بر اقتصاد منطقه یا کشور وارد خواهد کرد؛ بنابراین با توجه به اهمیت برق خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران چند پیشنهاد حمایتی مرتبط با قطع برق واحد‌های تولیدی در فصل گرم را مطرح کرد که این پیشنهادات به شرح زیر است:

- به تقاضای واحد‌های تولیدی که قطع برق، پیوستگی تولید آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده و به ظرفیت مجدد رسیدن واحد به سهولت امکان پذیر نیست مدل (۱۲ روز پیوسته در ۳ ماه) جایگزین مدل (یک روز در هفته) شود تا این واحد‌ها بتوانند در دوران قطع برق تعطیلات تابستانی خود را اعمال کنند؛ بر این اساس شرکت توانیر می‌تواند تعهد واحد‌های یاد شده به قطع برق در بازه اعلامی را راستی آزمایی کند.

- چنانچه در فصل گرم، واحد‌ها جهت جبران عقب افتادگی تولید ناشی از قطع برق ناچار به فعال کردن واحد در روز جمعه شوند، محاسبه حقوق و مزایا مشمول تعطیل کاری نشود.

- تخصیص سوخت مایع مورد نیاز دیزل ژنراتور‌های واحد‌های تولیدی بر مبنای قبوض برق کارخانه به میزان معادل با کیلو وات ساعت برق قطع شده بدون اخذ تعهد محضری از مدیر عامل واحد تولیدی صورت گیرد.

- اجرای کامل ماده ٢۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و آیین‌نامه اجرایی آن و جبران خسارات قطعی برق توسط وزارت نیرو، تامین و پیگیری شود.

- اصلاح دستورالعمل وزارت صمت بگونه‌ای که سهمیه ارز وزارت نیرو برای پنل و اینورتر خورشیدی و توربین بادی افزایش یابد بطوریکه جوابگوی نیاز واردات تجهیزات تجدیدپذیر به میزان ١.٣ میلیارد در سال باشد و پنل و اینورتر خورشیدی و توربین بادی در زمره ماشین‌آلات خط تولید قرار گیرد.

- فعالیت نهاد تنظیم‌گر تخصیص برق از طریق شورای رقابت و دولت پیگیری شود.

درباره این دستور جلسه در نهایت مقرر شد که از وزارت صمت خواسته شود که بند چهار را در زمره ماشین‌آلات خط تولید قرار دهد و تخصیص ارز آن‌ها را از جمله سهمیه ارزی قرار دهند که بانک مرکزی به وزارت صمت می‌دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار