کد خبر: 1238885
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
سیدعلی موسوی

جوان آنلاین: برخلاف تصور عمومی که خودرو‌های هیبریدی را صرفاً به عنوان خودرو‌های برقی- بنزینی می‌شناسند، این خودرو‌ها می‌توانند ترکیبی از بنزین- گاز طبیعی نیز باشند. به طور عمومی خودروی هیبرید خودرویی است که از دو منبع نیروی متفاوت برای حرکت استفاده کند. استفاده از گاز طبیعی فشرده به دلیل هزینه‌های کمتر استحصال و پالایش نسبت به بنزین، گزینه‌ای اقتصادی و عملی برای کاهش مصرف بنزین است. همچنین گاز طبیعی به وفور در کشور ما موجود است و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آن در خودرو‌ها تا حد زیادی فراهم شده است. 
 
در حال حاضر، خودرو‌های موجود در کشور عمدتاً تنها از یک نوع سوخت، یعنی بنزین استفاده می‌کنند. این وابستگی شدید به بنزین نه تنها باعث افزایش مصرف این سوخت فسیلی می‌شود، بلکه امنیت انرژی کشور را نیز کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه مصرف بنزین در سطح بالا باعث فشار بر منابع نفتی و افزایش هزینه‌های ارزی می‌شود، تنوع‌بخشی به سوخت‌های مورد استفاده در خودرو‌ها از جمله استفاده از ترکیباتی مانند برق و گاز طبیعی، می‌تواند به بهبود امنیت انرژی و کاهش وابستگی به بنزین کمک کند. 


 «خودرو‌های هیبریدی» راه‌حل منطقی رفع ناترازی بنزین
سجاد اعیانی، کارشناس انرژی به «جوان» می‌گوید: یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای مواجهه با این چالش‌ها، توسعه و استفاده از خودرو‌های هیبریدی است. خودرو‌های هیبریدی به دلیل قابلیت استفاده از دو نوع سوخت به صورت همزمان، نه‌تن‌ها می‌توانند به طور قابل‌توجهی مصرف بنزین را کاهش دهند، بلکه نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زیست‌محیطی ایفا کنند. این خودرو‌ها علاوه بر بنزین می‌توانند از برق یا گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود خودروی هیبریدی به عنوان یک راه‌حل منطقی و کارآمد برای رفع ناترازی بنزین در کشور مطرح شود. 
این کارشناس انرژی خاطرنشان می‌کند: برخلاف تصور عمومی که خودرو‌های هیبریدی را صرفاً به عنوان خودرو‌های برقی- بنزینی می‌شناسند، این خودرو‌ها می‌توانند ترکیبی از بنزین- گاز طبیعی نیز باشند. به طور عمومی خودروی هیبرید خودرویی است که از دو منبع نیروی متفاوت برای حرکت استفاده کند. استفاده از گاز طبیعی فشرده به دلیل هزینه‌های کمتر استحصال و پالایش نسبت به بنزین، گزینه‌ای اقتصادی و عملی برای کاهش مصرف بنزین است، همچنین گاز طبیعی به وفور در کشور ما موجود است و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آن در خودرو‌ها تا حد زیادی فراهم شده است. 
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، خودرو‌های هیبریدی برقی نیز به دلیل قابلیت شارژ خودکار یا اتوشارژ، بدون نیاز به زیرساخت‌های پیچیده، می‌توانند برق مصرفی خود را از طریق بازیابی انرژی حین حرکت تأمین کنند. این ویژگی علاوه بر کاهش مصرف بنزین، باعث افزایش کارایی و بهره‌وری انرژی می‌شود و به طور همزمان آلودگی‌های زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد. این کارشناس انرژی اظهار داشت: دولت نقش کلیدی در حمایت و توسعه این فناوری‌ها دارد. با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اجرای سیاست‌های حمایتی، می‌توان به سمت آینده‌ای با خودرو‌های پاک‌تر و مصرف سوخت بهینه‌تر حرکت کرد. این اقدامات نه‌تن‌ها به کاهش هزینه‌های ارزی و بهبود اقتصادی کشور کمک می‌کند، بلکه به حفظ سلامت عمومی و بهبود کیفیت زندگی نیز می‌انجامد، از این رو رفتن به سمت خودرو‌های هیبریدی، چه برقی و چه CNG، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای کاهش مصرف بنزین و بهبود شرایط زیست‌محیطی کشور است. 


 کاهش وابستگی به بنزین و بهبود وضعیت سوخت در کشور 
علاءالدین بروجردی، نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه‌های ارزی ناترازی بنزین به «جوان» می‌گوید: با توجه به افزایش روزافزون مصرف بنزین در کشور و نیاز به واردات آن با هزینه‌های ارزی گزاف، منطقی‌ترین و کارآمدترین راه‌حل برای رفع این ناترازی، توسعه و تولید خودرو‌های هیبریدی است. خودرو‌های هیبریدی به دلیل استفاده از دو نوع سوخت به صورت همزمان می‌توانند نقش بسزایی در کاهش وابستگی به بنزین و مصرف بهینه سوخت ایفا کنند. این خودرو‌ها علاوه بر بنزین می‌توانند از سوخت دیگری نظیر برق یا گاز طبیعی استفاده کنند که این ویژگی‌ها باعث کاهش چشمگیر مصرف بنزین و افزایش بهره‌وری می‌شود. 
وی می‌افزاید: خودرو‌های هیبریدی برقی به خصوص از این جهت مقرون‌به‌صرفه هستند که می‌توانند برق مصرفی خود را از طریق شارژ خودکار یا اتوشارژ تأمین کنند. این به معنای آن است که برق مصرفی این خودرو‌ها از شبکه تأمین برق شهری نیست و از خود خودرو در سرازیری‌ها و سرعت‌های بالا تأمین می‌شود. این ویژگی علاوه بر کاهش هزینه‌ها، مصرف بنزین را نیز کاهش داده و به تبع آن آلودگی محیط‌زیست را کمتر می‌کند. این نوع خودرو‌ها نه‌تن‌ها در کاهش مصرف بنزین مؤثرند بلکه با کاهش انتشار گاز‌های آلاینده، به بهبود کیفیت هوا نیز کمک می‌کنند. این نماینده ادامه می‌دهد: علاوه بر خودرو‌های هیبریدی برقی، استفاده از CNG و گاز طبیعی نیز به عنوان یک سوخت جایگزین منطقی و اقتصادی مطرح است. گاز طبیعی در کشور ما به‌وفور یافت می‌شود و هزینه استحصال و پالایش آن نیز به مراتب کمتر از بنزین است. تجربه موفق دهه ۸۰ در تبدیل خودرو‌های بنزینی به CNG نیز نشان می‌دهد این رویکرد می‌تواند به صورت گسترده در کاهش مصرف بنزین و هزینه‌های مرتبط با واردات آن مؤثر باشد. 
بروجردی خاطرنشان می‌کند: اگرچه حرکت به سمت خودرو‌های برقی یکی از اهداف بلندمدت کشور است، اما زیرساخت‌های لازم برای این خودرو‌ها هنوز به طور کامل فراهم نشده است. در مقابل، CNG به دلیل دسترسی آسان و زیرساخت‌های موجود، گزینه‌ای عملی و مقرون‌به‌صرفه برای کاهش مصرف بنزین و آلاینده‌های محیطی است. ترکیب استفاده از خودرو‌های هیبریدی و CNG می‌تواند به طور قابل‌توجهی به کاهش وابستگی به بنزین و بهبود وضعیت سوخت در کشور کمک کند. وی ادامه می‌دهد: مجلس می‌تواند به موضوع واردات خودرو‌های هیبریدی نیز ورود کند تا خودروساز‌های داخلی در یک بازار رقابتی به تولید بپردازند و تولیدات خود را ارتقا دهند. با ایجاد فضای رقابتی، خودروساز‌های داخلی مجبور خواهند شد به تکنولوژی‌های روز دنیا، نظیر خودرو‌های هیبریدی روی بیاورند که این امر نه تنها به بهبود کیفیت و کارایی خودرو‌ها منجر می‌شود، بلکه به کاهش وابستگی به بنزین نیز کمک می‌کند. در حال حاضر، سبد سوخت کشور تنوع چندانی ندارد و به شدت به بنزین وابسته است. این وابستگی زیاد به بنزین، باعث ناترازی در مصرف و تولید آن شده و کشور را مجبور به واردات بنزین با هزینه‌های ارزی بالا کرده است. واردات بنزین راه‌حلی پایدار برای این مشکل نیست و تنها به عنوان یک مسکن موقت عمل می‌کند. برای جبران این ناترازی و کاهش هزینه‌های ارزی، باید به دنبال راه‌حل‌های پایدارتر باشیم. یکی از این راه‌حل‌ها، توسعه و استفاده از خودرو‌های هیبریدی است که با مصرف کمتر و کارایی بیشتر می‌توانند به حل این مسئله کمک کنند و کشور را به سمت استقلال انرژی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی سوق دهند. 
بروجردی در پایان تأکید می‌کند: دولت باید با پشتکار و جدیت لازم به اجرای طرح‌های توسعه خودرو‌های هیبریدی و استفاده از سوخت‌های جایگزین بپردازد. این اقدامات نه‌تن‌ها به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های ارزی کمک می‌کند بلکه بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را نیز به همراه دارد. با بهره‌گیری از تجارب کشور‌های پیشرفته و اجرای سیاست‌های مناسب، می‌توان به سمت آینده‌ای با خودرو‌های پاک‌تر و مصرف سوخت بهینه‌تر حرکت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار