کد خبر: 1238842
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان از افزایش سی و یک درصدی میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان خبر داد.

جوان آنلاین: «حسین روستایی» گفت: میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سه ماه اول امسال و همزمان با سه ماه پایانی دولت سیزدهم با افزایش صد و بیست و سه میلیون دلاری در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، رشد سی و یک و یک درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش صدا و سیما، وی تصریح کرد: وزن صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در سه ماهه اول سال جاری دویست و بیست و هفت هزار تن افزایش یافت که در مجموع ارزش صادارت غیر نفتی ایران به افغانسـتان در مدت زمان یاد شده به رقم پانصد و هفده میلیـون دلار و به لحـاظ وزنی به یک میلیون و دویست و دو هزارتن رسـید که این میزان، در مقایسه با دوره مشـابه سال گذشـته بیست و سه درصـد در وزن افزایش یافته است.

روستایی افزود: روغن‌های سبک و فرآورد‌های نفتی، گاز‌های نفتی، شمش از آهن و فولاد، کامپاند پلی اتیلن، کف پوش‌های غیر مخملی باف، اوره، تخم مرغ و تخم خوراکی ماکیان، هیدروکربن‌های سبک و سنگین، سیمان، گوجه فرنگی، سیب درختـی، انـواع پلی اتیلن، سیب زمینی، کفش، میوه جات و سبزیجات، شیرخشک و انواع کاشی و سرامیک مهمترین اقلام صادارتی به افغانستان در دوره مورد بررسی بوده است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان همچنین گفت: میزان واردات کشورمان از افغانستان نیز در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال، به رقم بیش از هجده میلیون دلار رسیده است که رشد دویست و نود و هشت درصدی در ارزش و به لحاظ وزنی رشد هزار و یکصد و بیست و هفت درصدی را نشان می‌دهد.

روستایی گفت: ذرت دامی با چهار میلیون و هفتصد هزار دلار افزایش، جو با سه میلیون و دویست هزار دلار افـزایش، اسپند با هشتصد و نود و شش هزار دلار افزایش، روغـن جانشین کره کاکائو با هشتصد و شصت و شش هزار دلار افـزایش، دانه آفتابگردان با سیصد و هشت هزار دلار افزایش، بادام زمینـی با دویست و هفتاد و پنج هزار دلار افزایش و شمش سرب با دویست و دوازده هزار دلار افزایش از مهمترین اقلام موثر در افزایش واردات از افغانستان بوده اند.

وی افزود: براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر افغانستان پنجمین مقصد کالا‌های صادراتی ایران است. متوسط ارزش گمرگی هر تن کالای صادراتی به افغانستان در سه ماهه اول سال هزار و چهارصد و سه بیش از چهار صد و سی دلار بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (چهارصد و چهار دلار) بیش از سی و شش دلار در هر تن افزایش را نشان می‌دهد که حاکی از صادرات کالا‌های با ارزش افـزوده بیشـتر به افغانسـتان در دوره مورد بررسی است. البته مقایسه رشد سی و یک درصـدی در ارزش صادارت و بیست و سه درصـدی در وزن نیـز این موضـوع را تایید می‌کند.

روستایی همچنین گفت: میانگین ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ایران به جهان در سه ماه اول امسال سال حدود سیصد و پنجاه و هفت دلار بوده است که شاخص مورد نظر در رابطه با افغانستان، هفتاد و سه دلار بالاتر از میانگین کلی است.

وی افزود: گسترش روابط اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، حاصل نگاه ویژه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران به همسایگان بوده که با افزایش رفت و آمد هیئت‌های رسمی و اقتصادی-تجاری میان استان‌های دو کشور، به ویژه تهران و کابل تقویت شد و صادرات غیر نفتی کشورمان به افغانستان توانست بعد از وقفه‌ای که در اوایل تحولات سیاسی در کابل رخ داد دوباره سیر سعودی به خود بگیرد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های صادراتی کشورمان و همچنین شناخت خوب مردم و تجار افغانستان از کیفیت خوب و قیمت رقابتی محصولات و کالا‌های ایرانی و اعتماد بوجود آمده، در کنار سلیقه‌های مصرفی مشابه و نیاز‌های بازار افغانستان (حتی در حوزه تامین ماشین آلات صنعتی و خطوط تولید، دارو و تجهیزات پزشکی و تجهیز بخش کشاورزی به سیستم‌های نوین) شرایط لازم برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از پنج میلیارد دلار در بازه زمانی کوتاه مدت تا دو سال آینده فراهم است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار