کد خبر: 1238601
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
موضوع راهبردی پیش روی ایران در دولت سیزدهم، پیگیری همزمان رفع تحریم‌ها بر سر میز مذاکره و خنثی‌سازی تحریم‌ها بود. این رویکرد دوگانه در حصول اطمینان از اینکه کشور می‌تواند از چالش‌های ناشی از تحریم‌ها عبور کند و به توسعه اقتصاد خود ادامه دهد، بسیار مهم بود.

جوان آنلاین: دولت سیزدهم ایران با وجود مذاکرات ادامه دار و چالش‌های تحریمی که در ۳۳ ماه اخیر روبه‌رو بوده است به اذعان وزیر امور خارجه امریکا و حتی سناتور‌های امریکایی توانست با سرعت بی‌سابقه‌ای هم در بحث توسعه تجارت نفت خام و هم در بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اقتصاد ایران رکوردی ماندگار را ثبت کند و در سال پایانی دولت شهید‌رئیسی، سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال آخر برجام دو برابر شد و کشور رکورد ۱۷ساله سرمایه‌گذاری خارجی را شکست. بخش اعظم این سرمایه‌گذاری به سمت صنعت نفت و گاز که مدت‌ها پیشران اصلی اقتصاد ایران بوده است؛ انجام شد. 
 
موضوع راهبردی پیش روی ایران در دولت سیزدهم، پیگیری همزمان رفع تحریم‌ها بر سر میز مذاکره و خنثی‌سازی تحریم‌ها بود. این رویکرد دوگانه در حصول اطمینان از اینکه کشور می‌تواند از چالش‌های ناشی از تحریم‌ها عبور کند و به توسعه اقتصاد خود ادامه دهد، بسیار مهم بود. ایران با بازطراحی نقشه جدید تجارت انرژی و پذیرفتن نقشی جدید در بازار‌های بین‌المللی، توانست جایگاه خود را در بخش انرژی تقویت کرده و سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند. دولت سیزدهم، ایران با وجود مذاکرات ادامه دار و چالش‌های تحریمی که در ۳۳ ماه اخیر روبه‌رو بوده است به اذعان وزیر امور خارجه امریکا و حتی سناتور‌های امریکایی توانست با سرعت بی‌سابقه‌ای هم در بحث توسعه تجارت نفت خام و هم در بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اقتصاد ایران رکوردی ماندگار را ثبت کند و در سال پایانی دولت شهید رئیسی، سرمایه گذاری خارجی نسبت به سال آخر برجام دو برابر شد و کشور رکورد ۱۷ساله سرمایه‌گذاری خارجی را شکست. بخش اعظم این سرمایه‌گذاری به سمت صنعت نفت و گاز که مدت‌ها پیشران اصلی اقتصاد ایران بوده است؛ انجام شد. دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب سرمایه گذاری خارجی و دستیابی به رشد اقتصادی داشت. دولت با تعامل با شرکای بین‌المللی و ارتقای فرصت‌ها در بخش نفت و گاز، توانست رشد اقتصادی را به بالای ۴ درصد برساند و صنعت نفت و گاز را به عنوان موتور محرکه اقتصاد ایران قرار دهد. این موفقیت اهمیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به منظور تسهیل جذب سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را برجسته کرد. 
یکی از محور‌های کلیدی سرمایه گذاری خارجی، در ایران، توسعه میادین نفت و گاز این کشور بود. علیرغم تشدید تحریم‌ها، صنعت نفت و گاز شاهد هجوم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری بود که بالاترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۷ سال گذشته در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسید. این سرمایه‌گذاری در تأمین مالی توسعه میادین نفت و گاز ایران و افزایش تولید بسیار مهم بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار