کد خبر: 1238542
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
صهیونیست‌ها در بحبوحه جنگ غزه و با شروع فصل گرما اقدام به قطع آب و به راه انداختن «جنگ تشنگی» علیه فلسطینیان در کرانه باختری کرده‌اند.

جوان آنلاین: جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین در کرانه باختری همزمان با جنگ نسل کشی که رژیم اشغالگر در نوار غزه به راه انداخته است، تنها محدود به حملات سیستماتیک علیه فلسطینیان و کشتار آنها نیست؛ بلکه رژیم اشغالگر همزمان با ورود به فصل گرما، از تشنگی به عنوان یک سلاح برای شکنجه دادن به ساکنان کرانه باختری استفاده می‌کند.

جنگ تشنگی اشغالگران در کرانه باختری

بر این اساس، منابع خبری فلسطینی گزارش دادند که شرکت مکروت رژیم صهیونیستی میزان آب را در مناطق مختلف کرانه باختری با شروع فصل تابستان به شکل قابل توجهی کاهش داده و این در حالی است که مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین، هیچ راه حل جایگزینی برای آن ندارند.

جنگ تشنگی صهیونیست‌ها علیه کرانه باختری عمدتاً مناطق جنوبی را هدف قرار می‌دهد و در ۸ ژوئن، شهرداری الخلیل از کاهش حدود ۳۵ درصدی میزان آب اختصاص یافته به این شهر و بیت لحم خبر داده و اعلام کرد: هدف رژیم صهیونیستی از این اقدام، افزایش سهم آب شهرک‌های صهیونیست نشین است.

اداره آب تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد که شرکت مکروت اسرائیل، میزان آب اختصاص یافته به رام الله و قدس را به بیش از نصف کاهش داده است.

ریشه بحران آب در کرانه باختری به سال ۱۹۴۸ و آغاز اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین برمی‌گردد. این بحران بعد از امضای معاهده اسلو در سال ۱۹۹۳ تشدید شد و در حالی که طبق ماده ۴۰ این معاهده قرار بود پرونده آب فلسطین حل و فصل شود، اما هرگز اسرائیلی‌ها تعهدات مربوطه را اجرا نکردند. در حال حاضر همه منابع آبی به ویژه حوض آبی غربی که بیش از نیمی از ذخایر آب کرانه باختری را تشکیل می‌دهد و شامل ۴۰۰۰ چشمه آب در مناطق جنوبی قدس، بیت لحم و شمال الخلیل است، تحت اشغال صهیونیست‌ها قرار دارد. علاوه بر آن یک منبع آگاه در اداره آب فلسطین اعلام کرد که رژیم اشغالگر، فلسطینی‌ها را از دستیابی به منابع جدید آبی محروم کرده است.

بحران جدی آب در الخلیل

منابع فلسطینی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی، سهم آب منطقه الخلیل در کرانه باختری را تقریباً به نصف کاهش داده است و نیازهای مردم در این منطقه به آب برآورده نمی‌شود. همچنین بحران قطعی آب نیز به شدت ادامه دارد و اصلاً مشخص نیست که در طول روز، آب منطقه الخلیل وصل بشود یا نه.

در این زمینه «اسما الشرباتی» معاون رئیس شهرداری الخلیل در گفتگو با العربی الجدید اظهار داشت: آنچه که بحران را پیچیده‌تر می‌کند این است که مناطق محاصره شده در محله قدیمی الخلیل و اطراف مسجد ابراهیمی قبلا هر ۵ روز یکبار آب دریافت می‌کردند و در زمان کنونی با مشکلات بیشتری برای دسترسی به آب مواجه می‌شوند؛ به ویژه اینکه هیچ چاه آبی در این منطقه وجود ندارد و ساکنان آن به ذخایر آبی وابسته هستند.

وی افزود: در حالی که صهیونیست‌ها همچنان به محروم کردن فلسطینی‌ها از منابع آبی خود ادامه می‌دهند، هیچ گونه اقدام بین‌المللی برای حمایت از فلسطینی‌ها در این زمینه انجام نمی‌شود و نگرانی زیادی درباره قطعی کامل آب فلسطینی‌ها در کرانه باختری وجود دارد.

«آنطون سلمان» رئیس اداره آب بیت لحم هم به نوبه خود در این زمینه گفت: رژیم اشغالگر شرایط پیچیده‌ای را ایجاد کرده که مانع از حفاری چاه توسط فلسطینی‌ها برای رسیدن به آب می‌شود. علاوه بر آن، بیشتر چاه‌های آب و چشمه‌ها در استان بیت لحم در منطقه سی متمرکز شده‌اند که تحت کنترل امنیتی اسرائیل قرار دارد و به همین دلیل فلسطینی‌ها نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم فلسطین در مناطق مختلف کرانه باختری حتی نمی‌توانند نیمی از آب مورد نیاز خود را هم دریافت کنند، اظهار داشت: در سایه تصمیمات اتخاذ شده توسط رژیم صهیونیستی ممکن است که به زودی شاهد قطعی کامل آب در جنوب کرانه باختری توسط کابینه راست افراطی اسرائیل باشیم و این در حالی است که نهادهای مربوطه تشکیلات خودگردان، هیچ راه حلی برای این مشکل ندارند.

«غسان دغلس» استاندار نابلس هم به نوبه خود اظهار داشت: روستاهای جنوبی در استان نابلس مانند قریوت، جالوت، قصره، تلفیت و قبلان، ماهی یک بار بیشتر آب دریافت نمی‌کنند.

سیاست‌های مهلک تشکیلات خودگردان، مردم فلسطین را از منابع آبی خود محروم کرده است

«یوسف عمرو» کارشناس فلسطینی در حوزه مسائل آب در این زمینه گفت: مذاکره کنندگان فلسطینی در توافق اسلو اطلاعات کافی درباره امور آبی نداشتند و بنابراین اشغالگران با فریبکاری، همه منابع آبی فلسطینی‌ها را به اشغال خود درآوردند و چشمه‌های بزرگ را تصرف کردند. علاوه بر آن صهیونیست‌ها به هیچ یک از تعهداتی که در زمینه آب به فلسطینی‌ها داده بودند هم عمل نکردند و فلسطین را از دسترسی به مقدار کافی آب از طریق چاه‌هایی که در بیش از ۳۰۰۰ نقطه در الخلیل وجود دارد، محروم کردند.

وی با اشاره به بحران پیچیده آب در استان الخلیل تاکید کرد: مذاکره کنندگان فلسطینی در توافق اسلو تصور می‌کردند با دستیابی به ۸۰ میلیون متر مکعب سالانه آب، دستاورد بزرگی رقم زده‌اند، اما صهیونیست‌ها حتی این مقدار را هم به فلسطینی‌ها ندادند. نکته بدتر اینجاست که مذاکره کنندگان فلسطینی حتی توجه نداشتند جمعیت فلسطین به مرور زمان بیشتر خواهد شد و بنابراین باید بندی در توافق ذکر شود که نیاز فلسطینی‌ها به آب را متناسب با جمعیت آنها تامین کند.

این کارشناس فلسطینی تصریح کرد: همچنین دیگر اشتباه تیم مذاکره کننده فلسطینی در توافق اسلو این بود که شروط رژیم صهیونیستی در خصوص اعطای مجوز برای حفر چاه‌های آب جدید با عمق بیش از ۱۴۰ متر و استخراج بیش از ۱۰۰ متر مکعب آب در هر ساعت را پذیرفت. بدین ترتیب رژیم اشغالگر فلسطینی‌ها را از ساختن سدها و ذخیره کردن آب محروم کرد و این در حالی است که اسرائیل ۲۳ سد در کرانه باختری برای خودش ایجاد کرده و همچنان مردم فلسطین را از حق طبیعی خود در استفاده از منابع آبی محروم می‌کند.

«سامر عنبتاوی» کارشناس امور سیاسی در این زمینه معتقد است که اقدامات اسرائیل در استفاده از آب به عنوان ابزاری برای تشنگی و شکنجه دادن به مردم فلسطین در کرانه باختری را نمی‌توان از سایر جنایت‌هایی که اسرائیل ضد فلسطینی‌ها انجام می‌دهد، جدا دانست. بر این اساس، اشغالگران در تلاش هستند بیشترین مقدار آب موجود در کرانه باختری که سهم فلسطینی‌هاست را از آنها گرفته و در اختیار شهرک نشینان اسرائیلی قرار بدهند تا به این ترتیب مردم کرانه باختری را بیش از پیش تحت فشار قرار داده و مانع از گسترش مقاومت در این منطقه شوند.

وی در ادامه با انتقاد از انفعال تشکیلات خودگردان فلسطین و سیاست‌های حقیرانه آن که موجب شده مردم فلسطین در کرانه باختری با چنین مصیبت‌هایی مواجه شوند، تاکید کرد: اداره آب تشکیلات خودگردان فلسطین باید در برابر نیازهای مردم پاسخگو باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار