کد خبر: 1238235
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
آغاز مراسم عزاداری ماه محرم از امشب آغاز می‌شود؛ شروع ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح از فردا آغاز می شود.

جوان آنلاین: فردا اول محرم ۱۴۴۶ هجری قمری است؛ ماه عزای سید و سالار شهیدان از راه رسید و کشور سیاهپوش شد. همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، ثبت‌نام سفر اربعین نیز آغاز می‌شود. در این ارتباط سازمان حج و زیارت اعلام کرده است ثبت‌نام اربعین از فردا یکشنبه ۱۷ تیر برابر با نخستین روز ماه محرم در سامانه سماح آغاز می‌شود.

برگزاری مراسم بزرگ اربعین امام حسین(ع) فرصتی است برای عاشقان میلیونی آن حضرت که هر ساله از همه نقاط دنیا در کربلای معلی گرد هم آیند و به مولای‌شان بگویند: «لبیک یا حسین».

شور و شوق ایرانیان برای حضور در بزرگ‌ترین اجتماع بشری به دلیل عشق و ارادت بی‌شائبه به سید و سالار شهیدان بوده که هر ساله رو به افزایش است و بالطبع برنامه‌ریزی‌ها برای تسهیل امور در این مراسم از ماه‌ها قبل انجام می‌شود. مراسم اربعین سال گذشته در حالی برگزار شد که بیش از ۳ میلیون ایرانی در پیاده‌روی اربعین حضور یافتند. طبق پیش‌بینی‌ها اربعین امسال نیز ۵ میلیون نفر از هموطنان در این مراسم شرکت می‌کنند که تمهیدات لازم برای تسهیل امور و هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن آن اندیشیده شده است.

سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ثبت‌نام اربعین از یکشنبه ۱۷ تیرماه برابر با نخستین روز ماه محرم در سامانه سماح آغاز می‌شود. بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت، ثبت‌نام از متقاضیان سفر اربعین از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir آغاز می‌شود.

سازمان حج و زیارت تاکید کرده است برای شرکت در پیاده‌روی اربعین حتما باید در سامانه «سماح» ثبت‌نام قطعی شود. زائران از این طریق، با انتخاب بسته بیمه‌ای مورد نظر و پرداخت حق بیمه، می‌توانند خود را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهند. همچنین تاکید شده است خروج از مرزهای ایران به قصد زیارت اربعین مشروط به داشتن گذرنامه معتبر است و آن دسته از متقاضیان که فاقد گذرنامه معتبر هستند باید از هم‌اکنون برای دریافت گذرنامه اقدام‌ کنند.

به زائران توصیه شده است پیش از شروع ثبت‌نام، تاریخ رفت و برگشت، نوع وسیله نقلیه برای عزیمت تا مرز و مرز خروجی و مرز ورودی خود را تعیین و در ثبت اطلاعات دقت کنند.

سازمان حج و زیارت یادآور شده است: بنا بر مصوبه ستاد مرکزی اربعین همه زائران باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و ۲۰ هزار تومان هم به منظور جبران هزینه‌های ارائه خدمات درمانی جمعیت هلال‌احمر پرداخت کنند.

به این‌ منظور بیمه زائران در قالب ۳ بسته با پوشش‌های مالی متفاوت در نظر گرفته شده است و حق بیمه هر یک از بسته‌ها با احتساب سرانه مربوط به خدمات درمانی جمعیت هلال‌احمر با قیمت‌های ۸۰ هزار، ۹۰ هزار و ۱۰۰ هزار تومان است که هر یک از زائران بنا به تمایل خود الزاما یکی از پوشش‌های بیمه‌ای را باید انتخاب و با پرداخت هزینه مربوط ثبت‌نام خود را در سامانه سماح تکمیل کنند.

سازمان حج و زیارت با معرفی شرکت کارگزار بیمه اربعین ۱۴۰۳، پوشش تعهدات مالی هر یک از بسته‌های آن را اعلام کرده است: در بسته اول، پوشش غرامت فوت به هر علت ۱۰۰ میلیون تومان و غرامت فوت بر اثر حادثه ۷۰۰ میلیون تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی بر اثر حادثه تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۰ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در بسته دوم، پوشش غرامت فوت به هر علت ۱۵۰ میلیون تومان و غرامت فوت بر اثر حادثه ۸۵۰ میلیون تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی بر اثر حادثه تا سقف ۸۵۰ میلیون تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۲ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در بسته سوم، پوشش غرامت فوت به هر علت ۲۰۰ میلیون تومان و غرامت فوت بر اثر حادثه یک میلیارد تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی بر اثر حادثه تا سقف یک میلیارد تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۵ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

آغاز مراسم‌ عزاداری محرم ایران از امشب

معاون فرهنگی سازمان تبلیعات اسلامی گفت: ان‌شاءالله از شامگاه شنبه ۱۶ تیرماه مراسم عزاداری محرم امسال برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه طبق تقویم ایران، یکشنبه اول محرم ۱۴۴۶ خواهد بود، گفت: ان‌شاءالله هیئات در شام شنبه نخستین مراسم عزاداری محرم امسال را برگزار می‌کنند، بنابراین در ایران روز یکشنبه اول محرم است.

وی ادامه داد: بر همین اساس سیاهپوشی و سنت‌های خاص آماده‌سازی مجالس از بعد مراسم جشن و شادی غدیر و مباهله در سراسر کشور انجام شده و در حال انجام است تا هیئات بتوانند به نحو احسن از مردم عزادار پذیرایی کنند. عزت زمانی افزود: موضوع مقاومت و پیشرفت حول محور آیات برجسته‌ای که حضرت اباعبدالله علیه‌السلام، در طول دوران قیام بیان فرموده‌اند، به عنوان محتوای هیئات، در عزاداری امسال مورد توجه ویژه است.

وی گفت: برپایی نمایشگاه، توجه ویژه به هیئات نوجوانان و بانوان، تلاوت تدبری آیات در آغاز برنامه هیئات عمومی و شاخص کشور، از جمله برنامه‌های ویژه امسال خواهد بود. درخواست ما از همه هیئات‌ها این است که به تلاوت و تدبر در آیات قرآن توجه ویژه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار